Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1397/12/MO
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1397/12/MO
Data
2012.11.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
rachunek bankowy
refundacja
zaliczka
zwolnienia przedmiotowe
zwrot


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione na realizację projektu objętego dofinansowaniem stanowią koszt uzyskania przychodu, jeśli są sfinansowane z wcześniej otrzymanej zaliczki? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 w zakresie stanu faktycznego)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 31 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione na realizację projektu objętego dofinansowaniem stanowią koszt uzyskania przychodu, jeśli są sfinansowane z wcześniej otrzymanej zaliczki (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 w zakresie stanu faktycznego) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione na realizację projektu objętego dofinansowaniem stanowią koszt uzyskania przychodu, jeśli są sfinansowane z wcześniej otrzymanej zaliczki. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 października 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-974/12/MO, IBPBI/2/423-975/12/MO, IBPBI/2/423-976/12/MO, IBPP3/443-815/12/EJ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 31 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży na rynku międzynarodowym systemu do tworzenia i prezentacji fotografii 3D. System obejmuje zarówno zaawansowany sprzęt elektroniczny, jak i oprogramowanie. Na potrzeby projektu, którego celem jest stworzenie platformy dostępnej on-line do publikacji i udostępniania zdjęć 3D obiektów, Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia (jak nazwano w Umowie o dofinansowanie Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) udzieliła Wnioskodawcy dofinansowania na realizację Projektu „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie to jest dokonywane do maksymalnej wysokości 459.270 PLN, nieprzekraczającej 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, poniesionych w toku realizacji projektu (tj.70% z 656.100 PLN), w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich (wkład UE), co stanowić ma 390.379,50 PLN oraz
  • do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy), co stanowić ma 68.890,50 PLN.

Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczął się w dniu 01 czerwca 2011 r., a kończy się 31 maja 2013 r. Zasadniczo, Projekt jest realizowany w ośmiu trzymiesięcznych etapach począwszy od dnia 1 czerwca 2011 r.

Zgodnie z umową o dofinansowanie na Projekt Spółce przysługuje jedna zaliczka, która wpłynęła na konto Spółki w lutym 2012 r. Zaliczka dotyczyła tylko części wydatków planowanych w ramach tych etapów Projektu, które nie zostały rozpoczęte na moment jej otrzymania. Pozostałe wydatki objęte Projektem i zaliczone do tzw. „kosztów kwalifikowanych” są lub mogą być objęte otrzymanym dofinansowaniem na zasadzie refundacji, tj. zwrotu określonej części wydatków poniesionych uprzednio przez Spółkę z jej środków.

Jednocześnie, w związku z realizacją projektu, którego celem jest podniesienie konkurencyjności spółki na rynku międzynarodowym, otrzymała ona z Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej I stopnia dofinansowanie na realizację Projektu polegającego na przygotowaniu Planu rozwoju eksportu „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie to polega na zwrocie wcześniej wydatkowanych przez Spółkę pieniędzy do maksymalnej wysokości 10.000 PLN (tzw. zwrot na zasadzie refundacji), nieprzekraczającej 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, poniesionych w toku realizacji Projektu (tj. 80% z 12.500 PLN), w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (wkład UE), co stanowi 8.500 PLN oraz
  • do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy), co stanowi 1.500 PLN.

Okres realizacji projektu rozpoczął się w dniu 01września 2011 r. i zakończył 29 lutego 2012 r. Wyżej wymienione kwoty dofinansowania (w formie refundacji) wpłynęły na konto Spółki w marcu 2012 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na realizację projektu objętego dofinansowaniem stanowią koszt uzyskania przychodu, jeśli są sfinansowane z wcześniej otrzymanej zaliczki... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 w zakresie stanu faktycznego)

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na realizację projektu objętego dofinansowaniem stanowią co do zasady koszt uzyskania przychodu Spółki, przy czym w części sfinansowanej otrzymanym dofinansowaniem w formie zaliczki wydatki te podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na moment zatwierdzenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości poniesionych wydatków do tzw. „kosztów kwalifikowanych”, objętych zaliczką.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 UPDoP, jest przedmiotowo zwolnione z podatku. Natomiast, jak wskazano powyżej, w myśl art. 16 ust. l pkt 58 UPDoP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52.

Wobec powyższego, oraz mając na uwadze fakt, iż efektywne określenie wydatków i ich zakresu, zaliczanych do tzw. „kosztów kwalifikowanych”, następuje w momencie zatwierdzenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości rozliczenia poniesionych wydatków, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki poniesione na realizację projektu objętego dotacją, w części pokrytej z otrzymanej wcześniej zaliczki (dofinansowania) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w momencie zatwierdzenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości poniesionych wydatków do tzw. „kosztów kwalifikowanych”, a tym samym nie będą stanowić od tego momentu kosztów uzyskania przychodów, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 UPDoP. Należy w tym kontekście zważyć, iż wcześniej (tj. przed zatwierdzeniem rozliczenia) Spółka nie ma możliwości jednoznacznego określenia, które wydatki i w jakiej części zostaną uznane za wydatki objęte otrzymanym dofinansowaniem (w formie zaliczki).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. wydatek został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na realizacje projektu na podstawie zawartej umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób i moment skorygowania kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną zaliczką.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zatem, wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanych projektów pokryte środkami wolnymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Biorąc powyższe pod uwagę, wydatki poniesione przez Spółkę, sfinansowane z otrzymanej zaliczki na realizację projektu objętego dofinansowaniem już w momencie ich ponoszenia nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten bowiem nie uzależnia wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów od wskazanej przez Spółkę okoliczności zatwierdzenia tych wydatków do tzw. „koszów kwalifikowanych” lecz odwołuje się do faktycznego źródła ich finansowania.

Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 3 w zakresie zdarzenia przyszłego oraz Nr 1 -2 i 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj