Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-92/12/MMa
z 19 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-92/12/MMa
Data
2012.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nieruchomości
odpłatne zbycie
spadek
wywłaszczenie
zwrot nieruchomości


Istota interpretacji
Czy w związku z dokonaniem odpłatnego zbycia nieruchomości, które nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej, uzyskanej na podstawie ostatecznej decyzji o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości - przed upływem 5 lat od dnia stwierdzenia ostateczności przedmiotowej decyzji, lecz po upływie 5 lat od dnia nabycia spadku, w tym prawa własności nieruchomości, przez wnioskodawcę po zmarłej matce - wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w szczególności na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu do Organu 19 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przez spadkobiercę nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przez spadkobiercę nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na mocy decyzji starosty z dnia 27 kwietnia 2011 r. o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości, z dniem ostateczności ww. decyzji, tj. z dniem 24 maja 2011 r., uzyskał zwrot nieruchomości oznaczonej jako działka nr 929 o pow. 0,0827 ha. Nieruchomość ta znajduje się w granicach parceli o pow. 0,2616 ha, która została wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa orzeczeniem Prezydium Rady Narodowej z dnia 09 września 1963 r. wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości, na cele zakładu przemysłowego, zgodnie z lokalizacją szczegółową wydaną przez Wydział Budownictwa i Architektury Prezydium Rady Narodowej z dnia 25 czerwca 1962 r. Parcela ta stanowiła własność matki wnioskodawcy.

Wnioskodawca nabył całość spadku po swojej matce w 1997 r. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 12 marca 1997 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłej 03 lutego 1997 r. spadkodawczyni.

Dnia 23 sierpnia 2011 r. wnioskodawca zawarł w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży wskazanej nieruchomości osobom trzecim. Zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z dokonaniem odpłatnego zbycia nieruchomości, które nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej, uzyskanej na podstawie ostatecznej decyzji o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości - przed upływem 5 lat od dnia stwierdzenia ostateczności przedmiotowej decyzji, lecz po upływie 5 lat od dnia nabycia spadku, w tym prawa własności nieruchomości, przez wnioskodawcę po zmarłej matce - wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w szczególności na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym nie zachodzi po jego stronie obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Zgodnie z przyjętym poglądem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w uchwale, w składzie 7 sędziów, z dnia 17 grudnia 1996 r., sygn. akt FPS 7/96 „celem decyzji o zwrocie poprzednio wywłaszczonej nieruchomości jest przywrócenie stanu stosunków własnościowych panujących przed wydaniem decyzji o wywłaszczeniu, przez zniesienie skutków, jakie ta decyzja wywołała, a zatem zwrot nieruchomości będzie restytucją, czyli przywróceniem stosunków prawnych sprzed wywłaszczenia”. W oparciu o powyższą uchwałę, wnioskodawca wskazał, iż nie ulega wątpliwości, że w przedstawionym stanie faktycznym dokonany zwrot nieruchomości stanowił restytucję stosunków własnościowych istniejących przed decyzją wywłaszczeniową, a zatem nie można mówić o nabyciu przez wnioskodawcę nieruchomości – w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – z momentem ostateczności decyzji o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości. Należy wskazać, iż w świetle przytoczonej uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego wnioskodawca nabył wskazaną nieruchomość z datą nabycia spadku po zmarłej w dniu 03 lutego 1997 r. matce wnioskodawcy, dlatego należy uznać, iż spełniony został warunek wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie warunek upływu pięcioletniego okresu od nabycia nieruchomości.

W związku z powyższym wobec faktu, iż odpłatne zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej oraz zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy, brak jest podstaw do objęcia czynności zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2008 r. Znak: ITPB2/415-136/08/ENB,
  • postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek z dnia 30 maja 2006 r. Znak: 21437/ZI/423/160/DJW/06,
  • postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z dnia 12 grudnia 2006 r. Znak: DP/415-42/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony do przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu na jaki dokonano wywłaszczenia.

Stosownie zatem do art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Celem zwrotu jest więc przywrócenie stosunków własnościowych sprzed wywłaszczenia. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni zatem funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości. W przypadku zwrotu nieruchomości nie mamy więc do czynienia z kreowaniem prawa własności tylko z jego przywróceniem. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o przeniesieniu prawa własności na zasadach ogólnych wynikających z przepisów o charakterze cywilnoprawnym, ale jedynie o restytucji (przywróceniu) stanu sprzed wywłaszczenia. Tym samym data uprawomocnienia się decyzji o zwrocie wywłaszczonej uprzednio nieruchomości nie jest datą nabycia przez wnioskodawcę tej nieruchomości, lecz data śmierci matki wnioskodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotna dla podatku dochodowego jest zatem data stwierdzająca dzień otwarcia spadku czyli data śmierci spadkodawcy.

Stosownie do powyższego mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że datą nabycia nieruchomości przez wnioskodawcę jest dzień śmierci matki czyli dzień 03 lutego 1997 r.

Tym samym przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży w 2011 r. przedmiotowej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodów jedynie wówczas, gdy odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przedmiotowej sprawie od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia przez wnioskodawcę wywłaszczonej uprzednio nieruchomości upłynęło ponad 5 lat, a więc przychód powstały ze zbycia tej nieruchomości nie będzie podlegał w ogóle opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez wnioskodawcę orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz powołanych interpretacji oraz postanowień organów podatkowych wskazać należy, iż dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte mogą być wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami Sądów oraz innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj