Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-739/12/AW
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-739/12/AW
Data
2012.07.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
azbest
bezpieczeństwo i higiena pracy
szkolenie
uprawnienie do szkolenia
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Usługi szkolenia z zakresu bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 2 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w dziedzinie bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbestjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w dziedzinie bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 2 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 czerwca 2012r. znak IBPP1/443-383/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka cywilna rozpoczęła działalność od dnia 13 marca 2012r. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest między innymi działalność sklasyfikowana zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności pod numerem 85.59.B czyli pozostałe pozaszkolne formy edukacji. Spółka będzie prowadzić obowiązkowe szkolenia dla pracowników i pracodawców, takie jak: udzielanie pierwszej pomocy, bezpieczeństwo i higiena pracy, HACCP, bezpieczne użytkowanie oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest. Szkolenia będą przeprowadzane zgodnie z zasadami określonymi w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.) w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzeniem określony został zakres takich szkoleń oraz wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia.

Szkolenia te nie będą przeprowadzane stacjonarnie w siedzibie Spółki, lecz w formie samokształcenia i kształcenia na odległość. Materiały szkoleniowe będą przez Spółkę opracowywane i przesyłane w formie papierowej lub na nośnikach elektronicznych. W razie konieczności, konsultacje będę mogły się odbywać drogą telefoniczną, elektroniczną lub pocztową. Po odbyciu szkolenia osoby w nim uczestniczące będą odsyłały Spółce rozwiązane testy i po uzyskaniu odpowiedniej ilość punktów będzie im wydawane stosowne zaświadczenie potwierdzające odbycie szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Spółka jest zarejestrowana do podatku VAT od dnia 25 maja 2012r. na podstawie utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
  2. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Spółka nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN, lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie szkolenia na poziomie wyższym.
  4. Usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę, są innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, pozostają one w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  5. Świadczone przez Spółkę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i używaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z dnia 18 sierpnia 2004r.) § 15, a wymóg przeszkolenia pracowników wynika z art. 2373 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
  6. Spółka nie posiada akredytacji.
  7. Usługi świadczone przez Spółkę nie są finansowane w całości ani w co najmniej 70% ze środków publicznych.
  8. Zleceniodawcą usługi jest pracodawca i z nim Spółka zawiera umowę, Spółka przesyła zleceniodawcy materiały szkoleniowe oraz daje możliwość konsultacji telefonicznych.
  9. Spółka dociera do klientów kanałami telefonicznymi i internetowymi. Po złożeniu zamówienia materiały samokształceniowe na płytach CD wraz z testami wysyłane są do klienta kurierem. Klienci zobowiązani są do zapoznania się z materiałami szkoleniowymi, rozwiązania i odesłania testów na adres pocztowy Spółki. Testy sprawdzane są przez inspektora BHP. Jeżeli ilość poprawnych odpowiedzi jest na poziomie minimum 60% – szkolenie uważa się za odbyte, czego potwierdzeniem jest wystawione zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
  10. Uczestnikami szkolenia są pracodawcy i pracownicy.
  11. Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości zagrożeń wynikających z wykonywanej pracy oraz poznania zasad bezpiecznego wykonywania prac. Są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z branżą uczestników i jest to również nabycie wiedzy do celów zawodowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), przy świadczeniu szkoleń z zakresu bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest, Spółka może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. 1 wyżej wymienionej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów zgodnie z rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleń świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Jak podał Wnioskodawca, nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN, lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie szkolenia na poziomie wyższym.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie może więc korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszlego, Wnioskodawca będzie prowadzić obowiązkowe szkolenia dla pracodawców i pracowników z zakresu bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest.

Zleceniodawcą usługi jest pracodawca i z nim Spółka zawiera umowę, Spółka przesyła zleceniodawcy materiały szkoleniowe oraz daje możliwość konsultacji telefonicznych. Spółka dociera do klientów kanałami telefonicznymi i internetowymi. Po złożeniu zamówienia materiały samokształceniowe na płytach CD wraz z testami wysyłane są do klienta kurierem. Klienci zobowiązani są do zapoznania się z materiałami szkoleniowymi, rozwiązania i odesłania testów na adres pocztowy Spółki. Testy sprawdzane są przez inspektora BHP. Jeżeli ilość poprawnych odpowiedzi jest na poziomie minimum 60% – szkolenie uważa się za odbyte, czego potwierdzeniem jest wystawione zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Uczestnikami szkolenia są pracodawcy i pracownicy. Szkolenie ma na celu podniesienie świadomości zagrożeń wynikających z wykonywanej pracy oraz poznania zasad bezpiecznego wykonywania prac. Są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z branżą uczestników i jest to również nabycie wiedzy do celów zawodowych.

Tym samym, spełniony jest pierwszy ze wskazanych przez ustawodawcę warunków dla uzyskania zwolnienia z podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, tj. świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Pozostaje zatem konieczność zbadania, czy ww. szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) tej ustawy.

Wnioskodawca wskazuje we wniosku, że świadczone przez niego usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i używaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z dnia 18 sierpnia 2004r.) § 15, a wymóg przeszkolenia pracowników wynika z art. 2373 § 1 i 2 Kodeksu pracy.

Odnośnie szkoleń z zakresu bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest należy stwierdzić, że szkolenia te są usługami kształcenia zawodowego bowiem mają na celu zapewnienie uczestnikom zapoznanie się z wymaganiami i procedurami niezbędnymi dla zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programem szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz. 1824) wydanego na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 19 czerwca 1997r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 3, poz. 20 ze zm.).

Zgodnie z § 1 ust. 1 tego rozporządzenia, pracodawca zatrudniający pracowników przy zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów albo innych materiałów zawierających azbest jest obowiązany zapewnić ochronę pracowników przed szkodliwym działaniem włókien azbestu i pyłu zawierającego azbest, zwanych dalej „pyłem azbestu”, w szczególności:

  1. na podstawie oceny ryzyka zawodowego, uwzględniającej rodzaj i stopień narażenia, stosować niezbędne środki ochrony zmniejszające to ryzyko;
  2. kontrolować stopień narażenia pracowników na działanie pyłu azbestu w sposób określony w przepisach dotyczących badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Jak stanowi § 3 powyższego rozporządzenia, szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników, którzy w związku z wykonywanymi pracami są lub mogą być narażeni na działanie pyłu azbestu, oraz osób kierujących takimi pracownikami i pracodawców powinno być przeprowadzane z uwzględnieniem programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

Załącznik ten zawiera szczegółowe postanowienia regulujące program szkolenia.

Znajomość tych wymagań i procedur jest zatem warunkiem niezbędnym do wykonywania prac związanych z użytkowaniem oraz usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

Analiza ww. przepisów wskazuje, że formy i zasady przedmiotowych szkoleń w zakresie bezpiecznego użytkowania oraz usuwania wyrobów zawierających azbest zostały określone w powołanych regulacjach.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, gdyż formy i zasady tego typu szkoleń zostały określone we wskazanych wyżej przepisach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, że w powołanym przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT nie ma lit. 1 lecz lit. a. Z uwagi na opis zdarzenia przyszłego tut. organ uznał, że stanowisko Wnioskodawcy odnosi się do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT i dokonał interpretacji tego przepisu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj