Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-412/12-2/MC
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-412/12-2/MC
Data
2012.12.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpowiedzialność
programy
promocja
wizerunek


Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie Poradni oraz zdiagnozowanie wpływu substancji emitowanych przez Nią na stan zdrowia mieszkańców stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia?



Wniosek ORD-IN 789 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego prowadzącą podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż pochodząca z produkcji podlega opodatkowaniu VAT. Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, w latach ubiegłych stanowiła corocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego (w tym, w odniesieniu do zakupów związanych z ogółem działalności Spółki, jak również od zakupów o charakterze mieszanym, tj. związanych z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną VAT).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w projekty z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility); CSR w praktyce oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, Wnioskodawca znalazł się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie Y zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych. W skład Y wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych.

Przejawem wskazanej powyżej działalności Spółki, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia prowadzonej wśród mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie terenów, na których prowadzi Ona działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż podjęte działania mające na celu promocję zdrowia oraz objęcie opieką najmłodszych mieszkańców okolicznych gmin są konsekwencją wieloletniej dyskredytacji ze strony lokalnych organizacji i instytucji, których zasadniczym celem było ukazanie Spółki jako przedsiębiorcę mającego negatywny wpływ na otoczenie. Okoliczność ta stała się tematem publikacji prasowych i programów telewizyjnych, w których prezentowane były nieprawdziwe informacje na temat szkodliwości emitowanych przez zakłady Wnioskodawcy substancji.

Z uwagi na powyższe okoliczności, Spółka zainicjowała realizację prozdrowotnego programu (dalej: Program), którego celem było zdiagnozowanie realnego wpływu działania zakładów należących do Niej na stan zdrowia mieszkańców.

W tym celu Spółka zleciła, na podstawie umowy zawartej z placówką zdrowia, uruchomienie Poradni Promocji Zdrowia (dalej: Poradnia), działającej w ramach programu pn. „Badania krwi na zawartość ołowiu u dzieci z rejonów oddziaływania zakładów X S.A. oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym”.

W ramach zadań powierzonych na podstawie umowy, Poradnia świadczy następujące usługi:

  • przeprowadza konsultacje higieniczne i lekarskie,
  • organizuje spotkania edukacyjne z dziećmi i dorosłymi,
  • sporządza materiały informacyjne dotyczące funkcjonowania Poradni,
  • sporządza ankiety oraz testy,
  • prowadzi nadzór nad działalnością programu,
  • przygotowuje wnioski, raporty z badań.

Poradnia funkcjonuje w dwóch miejscowościach, w których prowadzą działalność dwie huty, będące zakładami Spółki, w określonych dniach i godzinach. Badania laboratoryjne wykonywane są przez Poradnię.

Realizowane przez Poradnię usługi dokumentowane są w formie sprawozdań oraz zapisów elektronicznych na płytach CD, które załączane są do faktur VAT.

W ramach realizowanego Programu Spółka zleciła Poradni na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie badań krwi na zawartość ołowiu oraz kadmu u dzieci i osób zamieszkujących w rejonach bezpośredniego oddziaływania Jej zakładów, tj. w sąsiedztwie dwóch hut oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu i kadmu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym. Zrealizowane usługi udokumentowane zostały fakturami za poszczególne okresy miesięczne wraz ze sprawozdaniem, a także ekspertyzą za cały okres objęty badaniem sporządzoną w formie papierowej oraz zapisu elektronicznego na płycie CD. Sprawozdania miesięczne obejmują zbiorczy wynik przeprowadzonych badań zawierający informację o stwierdzonej zawartości ołowiu i kadmu w organizmach badanych, w podziale na osoby dorosłe i dzieci, z uwzględnieniem płci badanych, a także imienną listę osób badanych bez indywidualnych wyników badań.

Umowa nie przewiduje obowiązku udostępnienia danych osobowych, jednakże z uwagi na sposób kalkulacji wynagrodzenia (stawka kwotowa za osobę przebadaną) wymagane jest potwierdzenie przebadanej ilości osób. Z kolei, ekspertyza sporządzana na koniec okresu realizacji umowy obejmuje szczegółową analizę przeprowadzonych badań krwi, jak i badań psychologicznych, w zakresie wpływu wyników badań na zdrowie badanych. Ekspertyza ta zawiera również analizę wyników badań, w porównaniu z parametrami stężeń substancji występującymi w innych regionach kraju.

Indywidualne wyniki badań Poradnia udostępnia osobom przebadanym, które nie ponoszą z tego tytułu odpłatności.

Informacje o możliwości wykonania badań rozpowszechniane są w formie ulotek, a także kierowane do przedstawicieli organów gminnych zlokalizowanych w obszarach sąsiadujących z zakładami produkcyjnymi Wnioskodawcy, które w ramach swojej działalności są głównymi emitentami substancji będących przedmiotem badań.

Dobór grupy osób podlegających badaniom leży w gestii Poradni, natomiast Spółka określa jedynie ogólne wymogi badań, tj. wskazuje miejscowości, z których powinny pochodzić osoby podlegające badaniom oraz substancje będące przedmiotem badań.

W ramach przyjętej strategii prowadzenia działalności gospodarczej, Spółka planuje rozszerzyć zakres wykonywanych badań poprzez objęcie nimi również innych substancji, które mogą być szkodliwe dla zdrowia, a których emitentem są Jej zakłady, w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Badania te zostaną przeprowadzone na warunkach przedstawionych w niniejszym wniosku w odniesieniu do zawartości ołowiu i kadmu, przez tą samą placówkę zdrowia, przy czym reprezentatywna grupa objęta badaniem może obejmować zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na funkcjonowanie Poradni oraz zdiagnozowanie wpływu substancji emitowanych przez Nią na stan zdrowia mieszkańców stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powołanego przepisu, aby wydatek poniesiony przez Spółkę stanowił dla Niej koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez Spółkę,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że opisane w niniejszym wniosku wydatki ponoszone na badania krwi spełniają przesłanki do uznania ich za koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym usługi, nabywane od Poradni przeprowadzającej zlecone jej badania mieszkańców na zawartość substancji emitowanych przez zakłady Spółki, wykazują związek z prowadzoną przez Nią działalnością gospodarczą. Wyniki tych badań dostarczają Spółce informacji na temat skutków wpływu Jej działalności na środowisko zewnętrzne, w tym również na zdrowie mieszkańców okolicznych miejscowości i w efekcie, dają Jej wiedzę niezbędną do podejmowania w przyszłości stosownych działań mających na celu ograniczenie ewentualnych (w zależności od wyników badań) negatywnych skutków związanych z Jej funkcjonowaniem. Pozyskana w tym zakresie wiedza jest także zabezpieczeniem dla Spółki przed ewentualnymi roszczeniami kierowanymi pod Jej adresem przez osoby zamieszkujące tereny będące w zasięgu emisji szkodliwych substancji.

Istotny w tym zakresie jest również aspekt zaangażowania Wnioskodawcy jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na poprawę wizerunku firmy i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, konieczność ponoszenia tego rodzaju wydatków jest uzasadniona, gdyż pośrednio zmierza do zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów poprzez zapewnienie realizacji działalności gospodarczej w sposób bezpieczny dla otoczenia. Tym samym, uznać należy, iż wydatki związane z nabyciem usług w zakresie przeprowadzenia badań na obecność substancji, które mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzi będą stanowić koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozważając natomiast kwestię momentu ujęcia przedmiotowych wydatków w kosztach uzyskania przychodów należy przede wszystkim wskazać, iż przedmiotowe wydatki nie mają bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez Spółkę. Wydatki te wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, prowadzącej rozeznanie na temat skutków prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej.

Stąd też wydatki te winny zostać rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem, które zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, potrącalne są w dacie ich poniesienia. Z kolei, w myśl art. 15 ust. 4e cyt. ustawy, koszty te uznaje się za poniesione w dniu ujęcia ich w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w przedmiocie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj