Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-410/12-4/MC
z 3 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 25.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z zamiany nieruchomości – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej określenia kosztów uzyskania przychodów,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2002 r. (data wpływu 24.12.2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia Mieszkaniowa użytkuje bezpłatnie kotłownię osiedlową na ul. X, w której Miasto i Gmina Y w 2000 r. poczyniło nakłady związane z wyposażeniem technicznym. Wartość tych nakładów szacuje się na kwotę rzędu 800 tys. zł.

Miasto wystąpiło z propozycją zamiany posiadanych przez nie nakładów w kotłowni na trzy działki gruntu znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej, a stanowiącej własność Miasta i Gminy. Wartość użytkowania wieczystego przedmiotowych działek oszacowano na kwotę rzędu 400 tys. zł.

Co do różnicy w wartościach, brakująca kwota 400 tys. zł zostanie przez Miasto przekazana najprawdopodobniej w formie darowizny na rzecz Spółdzielni.

Z pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym w roku 1992 wybudowała budynek kotłowni, jednak w związku z obowiązującymi wówczas przepisami kotłownia ta została przekazana do Z. W roku 1993 z chwilą likwidacji Z., zadania wykonywane przez Z. stały się zadaniami Gminy (obowiązek dostarczenia mieszkańcom ciepła do budynków). Urząd Miasta i Gminy Y przekazał to zadanie Spółdzielni Mieszkaniowej. Od 26 lutego 1993 r. Spółdzielnia użytkuje bezpłatnie kotłownię na mocy umowy użytkowania zawartej z Urzędem Miasta i Gminy Y. Energia cieplna wytwarzana przez kotłownię dostarcza ciepło mieszkańcom zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej, Wspólnot Mieszkaniowych, Towarzystwa Budownictwa Społecznego, a także gminnym jednostkom organizacyjnym (przedszkole).

W roku 2000 kotłownia została zmodernizowana i zakupiono nowe urządzenia techniczne. Nakłady na nowe urządzenia zostały poniesione przez Miasto i Gminę Y.

Obecnie miasto wystąpiło z propozycją zamiany nakładów poniesionych na urządzenia techniczne (kwoty 800 tys. zł wg aktualnej wyceny rzeczoznawcy) na trzy działki gruntu znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni Mieszkaniowej, a stanowiącej własność Urzędu Miasta i Gminy. Wartość użytkowania wieczystego przedmiotowych działek wyceniono na kwotę 400 tys. zł wg aktualnych cen rynkowych (wycena rzeczoznawcy).

Działki te są to tereny zielone, niezabudowane, uzbrojone w przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej i wyposażone w urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych - latarnie oświetleniowe.

Koszty związane z nabyciem działek jakie ponosi Spółdzielnia to roczne opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów. Koszty te Spółdzielnia zalicza do kosztów podatkowych. Wartości tych działek nie figurują w ewidencji środków trwałych, są ujęte w ewidencji pozabilansowej.

Nabyte nakłady związane z wyposażeniem technicznym kotłowni zostaną przez Spółdzielnię zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji.

W wyniku zamiany wartości nakładów na wyposażenie techniczne kotłowni, poniesione przez Urząd Miasta i Gminy Y (kwota 800 tys. zł) na działki gruntu znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni (400 tys. zł) powstanie różnica w wartościach równa 400 tys. zł (na rzecz Spółdzielni). Powstała różnica ma zostać przekazana na rzecz Spółdzielni w formie darowizny. Umowa darowizny będzie spełniała przesłanki wynikające z art. 888 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od umowy zamiany i darowizny, która spełnia przesłanki wynikające z art. 888 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), Spółdzielnia będzie musiała zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych?

Treść powyższego pytania wynika z pisma z dnia 21 grudnia 2012 r. stanowiącego uzupełnienie wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia Mieszkaniowa działająca w oparciu o statut, zamianę nieruchomości przeznaczy na cele statutowe, w związku z tym jest zwolniona od podatku dochodowego w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uzupełnienia wniosku (pismo z dnia 21.12.2012 r.) wynika, iż dla celów podatku dochodowego taką umowę zamiany należy rozpatrywać jak dwie umowy sprzedaży, po stronie Spółdzielni pojawi się przychód z częściowo nieodpłatnych świadczeń (różnica między wartością nakładów a wartością prawa wieczystego użytkowania działek). Przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń powiększy wartość przychodów Spółdzielni.

Po stronie Spółdzielni - zbywcy działek, powstanie przychód podatkowy. Wartość tego przychodu równa będzie cenie określonej w umowie (akcie notarialnym). Kosztem uzyskania przychodów w przedmiotowej transakcji, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) w związku z art. 16g ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym, będą natomiast wydatki poniesione na nabycie tego gruntu (roczne opłaty za wieczyste użytkowanie).

Odnośnie darowizny wyposażenia technicznego kotłowni w kwocie powstałej z różnicy zamiany działek - 400 tys. zł - darczyńca (Urząd Miasta Gminy) zobowiąże się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (zgodnie z art. 888 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Spółdzielnia działająca na podstawie przepisów prawa spółdzielczego (ustawa z dnia 16 września 1982 r. ze zm.) oraz statutu przeznaczy wartość darowizny na zaspokojenie potrzeb członków Spółdzielni, tzn. dostarczenie energii cieplnej do budynków.

W związku z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. ze zm. - dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki mieszkaniowej zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych. A zatem od umowy darowizny Spółdzielnia nie zapłaci podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej określenia kosztów uzyskania przychodów,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

W celu określenia skutków podatkowych umowy zamiany należy przeanalizować treść umowy zawartej pomiędzy stronami w kontekście przepisów Kodeksu cywilnego i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Kwestie dotyczące umów zamiany zostały uregulowane w przepisach art. 603 – 604 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Pierwszy przepis stanowi, iż przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast w drugim z przepisów zaznaczono, że do zamiany stosuje się przepisy o sprzedaży.

Warto podkreślić, iż charakterystyczne dla umowy zamiany jest to, że podstawowe obowiązki obu stron i treść ich świadczeń są identyczne, różny jest jedynie przedmiot świadczeń każdej z nich. Przedmiotem zamiany, podobnie jak sprzedaży, mogą być rzeczy i ich zbiory, a także inne prawa majątkowe, jednakże nie pieniądze.

Natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji umowy zamiany, dlatego też należy w tym względzie kierować się ww. przepisami Kodeksu cywilnego i rozliczyć skutki tej operacji na takich zasadach, jakie obowiązują wobec transakcji odpłatnego zbycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym wybudowała budynek kotłowni, który został przekazany do innego podmiotu. Po likwidacji tego podmiotu, jego zadania (tj. obowiązek dostarczania mieszkańcom ciepła) zostały przekazane Spółdzielni, która użytkuje przedmiotową kotłownię na mocy bezpłatnej umowy użytkowania zawartej z Urzędem Miasta i Gminy. Następnie kotłownia ta została przez Miasto i Gminę zmodernizowana i zakupiono nowe urządzenia (wartość nakładów wyceniono na 800 tys. zł). Aktualnie Miasto i Gmina wystąpiło z propozycją zamiany poniesionych nakładów na kotłownię na trzy działki gruntu znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni. Wartość wieczystego użytkowania przedmiotowych działek wyceniono na kwotę 400 tys. zł. Koszty związane z nabyciem przedmiotowych działek, które ponosi Spółdzielnia, to roczne opłaty za wieczyste ich użytkowanie. Koszty te Spółdzielnia zalicza do kosztów podatkowych. Ponadto, działki te nie znajdują się w ewidencji środków trwałych. Spółdzielnia wskazała także, że w wyniku zamiany wartości nakładów poniesionych na kotłownię (kwota 800 tys. zł) na działki gruntu znajdujące się w użytkowaniu wieczystym (400 tys. zł) powstanie różnica w wartościach równa 400 tys. zł (na rzecz Spółdzielni). Powstała różnica ma zostać przekazana na rzecz Spółdzielni w formie darowizny, która będzie spełniać przesłanki wynikające z przepisów Kodeksu Cywilnego.

Zdaniem tut. Organu, przedmiotowa zamiana ww. rzeczy stanowić będzie dla Spółki jedynie formę odpłatnego zbycia wieczystego użytkowania działek oraz nabycia nakładów poniesionych na kotłownię. Zarówno opisane wyżej odpłatne zbycie, jak i nabycie trzeba będzie, pod względem skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, rozpatrywać rozdzielnie.

Regulacje art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Użycie przez ustawodawcę, w cytowanym przepisie, określenia „odpłatne zbycie” oznacza, że w zakresie obrotu rzeczami i prawami majątkowymi ustawodawca przewidział inne niż sprzedaż legalne formy odpłatnego przeniesienia własności, w tym miedzy innymi zamianę.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawodawca nie sprecyzował bliżej co należy rozumieć pod pojęciem „nieodpłatne świadczenia” / „częściowo odpłatne świadczenia”, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 5a i ust. 6 ww. ustawy sposobu i kryteriów ustalania ich wartości. Wobec powyższego, należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia, jakie nadają mu przepisy prawa cywilnego, a także orzecznictwo. I tak, przez „nieodpłatne świadczenie” / „częściowo odpłatne świadczenie” należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne / częściowo odpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy, lub zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Powyższej definicji odpowiada termin „darowizny”. W myśl bowiem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

W związku z powyższym, z podatkowego punktu widzenia w wyniku sfinalizowania przedmiotowej transakcji zamiany, po stronie Spółdzielni – zbywcy wieczystego użytkowania działek powstanie przychód podatkowy. Wartość tego przychodu równa będzie sumie ceny określonej w umowie zamiany (akcie notarialnym), tj. 400 tys. zł oraz wartości nieodpłatnego świadczenia określonej w umowie darowizny, tj. również 400 tys. zł (łącznie 800 tys. zł).

Natomiast odnośnie kosztów uzyskania przychodów, wskazać należy na treść art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Ponadto, zgodnie z art. 16c pkt 1 ww. ustawy, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Z powyższych regulacji wynika, iż wydatki na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie nabycia tego prawa, nie podlegają zaliczeniu do tych kosztów również w postaci odpisów amortyzacyjnych. Wydatki te stanowią koszty podatkowe dopiero w momencie zbycia przedmiotowego prawa. Wyjątek stanowią opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu, które stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ponoszenia przedmiotowych opłat.

Zatem skoro Spółdzielnia nie poniosła wydatków na nabycie prawa wieczystego użytkowania działek, a ponosiła jedynie opłaty za wieczyste ich użytkowanie, które zostały zaliczone do kosztów podatkowych, to w momencie zbycia przedmiotowych działek, Spółdzielnia nie będzie miała możliwości rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia prawa wieczystego działek.

Natomiast odnośnie nakładów poczynionych na kotłownię, które Spółdzielnia nabędzie w wyniku sfinalizowania umowy zamiany (które jednocześnie Spółdzielnia zaliczy do środków trwałych podlegających amortyzacji), wskazać należy, iż ich wartości również Spółdzielnia nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na treść art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl przepisu wymienionego w zdaniu poprzednim, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż cena nabycia nakładów poczynionych na kotłownię nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów Spółdzielni w momencie ich nabycia, a zostanie zaliczona do tych kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Podsumowując, w przypadku wskazanej przez Spółdzielnię umowy zamiany i darowizny, odpowiednie zestawienie przychodów oraz braku kosztów uzyskania przychodów pozwala stwierdzić, iż na przedmiotowej transakcji Spółdzielnia uzyska dochód podatkowy.

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy powyższy dochód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przywołać także art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do tego przepisu, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści zacytowanej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu, należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółdzielnia w ramach umowy zamiany dokona zbycia prawa wieczystego użytkowania działek, które stanowią tereny zielone, niezabudowane, uzbrojone w przewody sieci wodociągowo – kanalizacyjnej i wyposażone w urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. latarnie oświetleniowe. Ponadto, Spółdzielnia nabędzie nakłady poniesione na kotłownię, która służy do dostarczania ciepła Jej mieszkańcom.

Odnosząc powyższe do stanu prawnego, stwierdzić należy, że dochód uzyskany na umowie zamiany i darowizny należy zaliczyć do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż powyższe prawo wieczystego użytkowania działek wchodzi w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, a nakłady poniesione na kotłownię służyć będą celom mieszkaniowym. Za gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy bowiem uznać wszelkie czynności związane z dysponowaniem i zarządzaniem zasobami mieszkaniowymi. Dochód ten jednocześnie będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile Spółdzielnia przeznaczy go na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Reasumując, Spółdzielnia Mieszkaniowa od dochodu uzyskanego na umowie zamiany i darowizny nie będzie zobowiązana odprowadzić podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj