Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-94/13-5/JW
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.01.2013 r. (data wpływu 31.01.2013 r.) uzupełnionym w dniu 29.03.2013 r. (data wpływu 2.04.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21.03.2013 r. doręczone Stronie w dniu 26.03.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy kory sosnowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.01.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy kory sosnowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28.03.2013 r. (data wpływu 2.04.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-94/13-2/JW z dnia 21.03.2013 r. (data doręczenia 26.03.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie obrotu korą sosnową. Przedmiotową korę Wnioskodawca będzie nabywał luzem na metry przestrzenne. Zakupiona kora będzie oczyszczana z grubszych kawałków drewna i gałęzi już przy załadunku u dostawcy, następnie po przywiezieniu do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będzie na placu hałdowana na dużych pryzmach ładowarką i ubijana poprzez ujeżdżanie. W wyniku ww. zabiegów zajdzie proces kompostacji, tzn. kora zagrzeje się w środku i przepali. Po około 3 miesięcznej kompostacji kora będzie przerzucana ładowarką przez sito dzięki czemu oczyszczona zostanie z mniejszych kawałków drewna, gałęzi. Na zamówienie klienta Wnioskodawca ma możliwość przerzucenia kory także przez młynek, który zmieli ją na drobno. Po sicie (lub ewentualnie po młynku) kora zostanie zapakowana w worki (ręcznie - łopatami) i zapaletowana. Tak przygotowana kora dostarczana będzie do klientów. Worki opisywane będą jako „kora sosnowa kompostowana”. W wystawianych fakturach VAT dokumentujących sprzedaż kory jako nazwę towaru wskazywana będzie „kora sosnowa workowana”. Sprzedaż kory dokonywana będzie z zastosowaniem 8% stawki podatku VAT.

Kora oferowana przez Wnioskodawcę znajdować będzie zastosowanie w ogrodnictwie w szczególności do ściółkowania, tj. obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia mikroklimatu stymulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgoci podłoża. Ponadto, z uwagi na swoje walory estetyczne, służyć będzie także do poprawy walorów dekoracyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zastosowanie przez Wnioskodawcę do sprzedaży kory sosnowej 8% stawki podatku VAT jest prawidłowe ?


Zdaniem Wnioskodawcy, na zadane pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.


Jak wskazano w opisie sprawy kora sosnowa po dokonanym przez Wnioskodawcę procesie kompostacji będzie używana jako nawóz organiczny sklasyfikowany pod pozycją PKWiU 20.15.80.0 jako „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Tym samym, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054) oraz załącznikiem nr 3 (pozycja 64 - „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus) do tejże ustawy, do sprzedaży oferowanej przez Wnioskodawcę kory sosnowej zastosowanie, winna mieć 8% stawka podatku VAT.


Identyczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych ITPP1/443-544/12/MS, ILPP2/443-648/10-2/MN, IPPP1/443-911/12-2/EK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie obrotu korą sosnową. Wnioskodawca będzie nabywał przedmiotową korę luzem na metry przestrzenne. Zakupiona kora będzie oczyszczana z grubszych kawałków drewna i gałęzi już przy załadunku u dostawcy. Następnie po przywiezieniu do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będzie na placu hałdowana na dużych pryzmach ładowarką i ubijana poprzez ujeżdżanie. W wyniku tych zabiegów zajdzie proces kompostacji, tzn. kora zagrzeje się w środku i przepali. Po około 3 miesięcznej kompostacji kora będzie przerzucana ładowarką przez sito dzięki czemu oczyszczona zostanie z mniejszych kawałków drewna, gałęzi. Na zamówienie klienta Wnioskodawca będzie miał możliwość przerzucenia kory przez młynek, który zmieli ją na drobno. Po sicie (lub ewentualnie po młynku) kora zostanie zapakowana w worki i zapaletowana. Tak przygotowana kora dostarczana będzie do klientów. Worki opisywane będą jako „kora sosnowa kompostowana”. W wystawianych fakturach VAT dokumentujących sprzedaż kory jako nazwę towaru wskazywana będzie „kora sosnowa workowana”. Sprzedaż kory dokonywana będzie z zastosowaniem 8% stawki podatku VAT. Kora oferowana przez Wnioskodawcę znajdować będzie zastosowanie w ogrodnictwie w szczególności do ściółkowania, tj. obsypywania podłoża iglaków w celu stworzenia mikroklimatu stymulującego warunki leśne (ściółka leśna), zakwaszania gleby, ochrony przed wzrostem chwastów, utrzymania dużej wilgoci podłoża. Ponadto, z uwagi na swoje walory estetyczne, służyć będzie także do poprawy walorów dekoracyjnych. Wnioskodawca będzie sprzedawał korę sosnową po dokonanym procesie kompostacji jako nawóz organiczny, którą sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 20.15.80.0 jako „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy prawidłowe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę do sprzedaży kory sosnowej 8% stawki podatku VAT.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

I tak w dziale 20 ww. klasyfikacji obejmującym „Chemikalia i wyroby chemiczne" mieszczącym się w Sekcji C wymienione zostały 20.15.80.0 „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie, bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %; (…).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 64 zawarto PKWiU 20.15.80.0. „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane (w tym ziemia ogrodnicza, zawierająca torf jako zasadniczy składnik i ziemia ogrodnicza, będąca mieszaniną naturalnej gleby, piasku, gliny i minerałów oraz ziemia humus)”.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przyporządkował korę sosnową po dokonanym procesie kompostacji jako nawóz ogrodniczy do grupy PKWiU 20.15.80.0 „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż dostawa kory sosnowej kompostowanej przez Wnioskodawcę, sklasyfikowanej jako „Nawozy naturalne lub organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” - PKWiU 20.15.80.0 opodatkowana będą preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8 %, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj