Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-451/12-2/JM
z 1 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-451/12-2/JM
Data
2012.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działki
gmina
grunty
odszkodowania
wywłaszczenie
zmiana


Istota interpretacji
Przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa własności nieruchomości gruntowej w drodze zamiany, w ramach odszkodowania, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana podstawową stawką podatku w wysokości 23%, wobec niewypełnienia przesłanki uprawniającej do zwolnienia od podatku, wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 9.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23% w związku z przeniesieniem prawa własności nieruchomości gruntowej w drodze zamiany w ramach odszkodowaniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23% w związku z przeniesieniem prawa własności nieruchomości gruntowej w drodze zamiany w ramach odszkodowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Burmistrz Miasta i Gminy w dniu 25.02.2010 r złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „”

Na podstawie tego wniosku Starosta obwieszczeniem z dnia 19.04.2010 r. wszczął postępowanie w ww. sprawie, które zakończyło się wydaniem decyzji w dniu 28 maja 2010 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „...” w ramach której zostanie wykonana droga gminna. Ww. decyzja została wydana na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11b ust. 1, art. 11d ust. 1, art. 11f ust.1, art. 12 ust. 1 i 2, art. 16, art. 17 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz. U. Nr 193 z 2008 r. poz.1194 ze zmianami).

Decyzją tą zostały objęte m.in. nieruchomości i będące własnością osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Właściciele wywłaszczonej nieruchomości o Nr działek i w dniu 15.06.2010 r. odwołali się od ww. decyzji Starosty z dnia 28 maja 2010 r. do Wojewody. Po rozpatrzeniu odwołania, w dniu 24.08.2010 r. Wojewoda wydał decyzję utrzymującą w mocy zaskarżoną decyzję Starosty.

Właściciele wywłaszczanej nieruchomości w dniu 24 czerwca 2010 r. do Starosty, złożyli wniosek o zamianę nieruchomości na inną o takich samych lub podobnych parametrach.

Postanowieniem Starosty z dnia 30 czerwca 2010 roku pismo powyższe zostało przekazane według właściwości do Burmistrza Miasta i Gminy. Na ww. postanowienie również zostało złożone zażalenie do Wojewody, który w dn. 12.08.2010 r. postanowił uchylić zaskarżone postanowienie Starosty w całości. Na wniosek Starosty wniosek o zamianę nieruchomości został do niego zwrócony.

W dniu 28.09.2010 r. do Burmistrza Miasta i Gminy wpłynął wniosek właścicieli wywłaszczonych nieruchomości o numerach działek i o zamianę „na inną nadającą się na cele budowlane.” Tut. organ zaproponował do zamiany działkę Nr o pow. 0,3393 położoną w będącą własnością Gminy.

W dniu 16 grudnia 2010 roku został wykonany operat szacunkowy działki Nr położonej w na kwotę 103.000,00zł, w którym w pkt 8 Zastrzeżenia zapisano, że „Określona wartość szacunkowa nieruchomości nie zawiera podatku VAT, wynika z aktualnego poziomu cen i może ulec zmianie w czasie.” Działka o Nr oznaczona jest w ewidencji gruntów jako teren zurbanizowany, niezabudowany (Bp) o pow. 0,3233 i rowy (W) o pow. 0,0160. Działka położona jest w południowej części miasta, dojazd drogą asfaltową. Do wyceny nieruchomości posłużono się Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania miasta i gminy, wg którego działka położona jest w strefie gruntów oznaczonych jako: „od północy w kierunku południowym na głębokości 20 m - w obszarze projektowanego układu komunikacyjnego na kierunku – „Dr”, dalej w kierunku południowym na głębokość około 155 m - teren pod zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną – „M1”, następnie na głębokość 139m w kierunku południowym w obszarze zieleni urządzonej – „ZP” i dalej na głębokość 25 m - teren pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną – „M1”.

Uchwałą Nr z dnia 29.12.2010 r. Rada Miejska wyraziła zgodę na przeznaczenie działki Nr jako nieruchomości zamiennej w ramach odszkodowania za wywłaszczone mienie.

Starosta w dniu 27 kwietnia 2011 roku wydał decyzję ustalającą wysokość odszkodowania w kwocie 111.495,00 za nieruchomość oznaczoną Nr i Nr o łącznej powierzchni 0,2569 ha, położoną w zamian za przejęcie gruntu pod realizację inwestycji drogowej pn. „” Ustalił wartość nieruchomości zamiennej będącej własnością Gminy Nr o pow. 0,3393ha na kwotę 126.690,00zł brutto, w tym podatek VAT wg obowiązującej stawki. Zobowiązał Wywłaszczanych do uiszczenia różnicy pomiędzy wysokością odszkodowania, a wartością nieruchomości zamiennej w wysokości 15.195,00zł w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, a Gminę do przeniesienia prawa własności nieruchomości zamiennej Nr w formie umowy notarialnej, w terminie 30 dni, licząc od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.

Od niniejszej decyzji wpłynęło ze strony wywłaszczanych, odwołanie do Wojewody, który utrzymał w mocy decyzję Starosty. Następnie zaskarżono decyzję do WSA, który rozstrzygnięciem oddalił skargę na decyzję Starosty z dnia 27.04.2011 r.

Wobec powyższego decyzja Starosty stała się ostateczna i podległa wykonaniu w dniu 22.06.2011 r.

W dniu 13.12.2011 na rachunek bankowy wpłynęła kwota 15.195,00 wpłacona przez: tytułem: „”, która została zaksięgowana na koncie zespołu 2, jako suma depozytowa do wyjaśnienia.

Informację o prawomocności decyzji Starosty, Burmistrz Miasta i Gminy uzyskał w dniu 21.03.2012 r.

Gmina kilkakrotnie umawiała termin podpisania aktu notarialnego, lecz do jego sporządzenia i zarazem przeniesienia własności nieruchomości Nr na Państwo, do takiej transakcji nie doszło z winy wywłaszczanych, którzy odstępowali od zawarcia umowy.

W dniu 2 marca 2011 roku Uchwałą Nr Rady Miejskiej został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta w rejonie ulic:, ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki Nr wygląda następująco: od strony południowej w kierunku północnym na długości ok. 60 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, następnie na długości 60 m - zieleń urządzona, na długości 80 m - teren przeznaczony pod usługi sportowe, kolejno na długości 80 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz na długości 10 m – projektowana droga gminna, na długości 40m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz pozostała część ok. 20m – zieleń urządzona.

Działka jest nadal w posiadaniu Gminy, która jest czynnym podatnikiem VAT.

W dn. 13.06.2012r. do tut organu wpłynęło pismo od Państwa, w którym nie zgadzają się oni z opodatkowaniem podatkiem VAT działki zamiennej, prosząc jednocześnie o przedstawienie interpretacji w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej w drodze zamiany w ramach odszkodowania podlega opodatkowaniu 23% podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie w ramach odszkodowania działki zamiennej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym przypadku gmina nie wykonuje zadań publicznych, tylko zawiera umowę cywilnoprawną z właścicielem wywłaszczonej nieruchomości przenosząc na niego prawo własności działki zamiennej.

Na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 ze zm.), w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczanej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna. Jak stanowi ust. 4 tego przepisu, różnice między wysokością odszkodowania ustalonego w drodze decyzji, a wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się poprzez dopłatę pieniężną Gmina jest w posiadaniu protokołu uzgodnień pomiędzy Gminą a Państwem w sprawie zamiany nieruchomości.

Przez umowę zamiany, zgodnie art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Umowa zamiany jest umową wzajemną, zbliżoną do umowy sprzedaży, stąd art. 604 ustawy Kodeks Cywilny nakazuje stosować do niej odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe, zamianę nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, natomiast art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż ma on zastosowanie m.in. do gruntu, rozumianego na kanwie ww. ustawy jako rzecz. Konsekwentnie, sprzedaż działek dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Aby czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być wykonana przez podatnika VAT. Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT. Państwo Nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są podatnikami VAT.

Stosownie do postanowień art. l5 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust.6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przeniesienie własności nieruchomości w formie aktu notarialnego wynika z art. 158 ustawy Kodeks cywilny i jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną.

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPP1/443-517/10/AZb): „(…) iż dla zamierzonej czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości zamiennej Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność dostawy nieruchomości zamiennej będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust.1 ustawy o VAT, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywana przez Gminę zamiana działki, zgodnie z art. 41 podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT, tj. 22% (w okresie od 01 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 z zastrzeżeniem art. 146f).

Dodatkowo Gmina pragnie nadmienić, iż w jej ocenie, w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przewidujący zwolnienie z opodatkowania VAT dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanego przepisu wynika bowiem w sposób jednoznaczny, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT nie dotyczy sytuacji, w których sprzedawany grunt jest przeznaczony pod zabudowę.

Zatem mając na uwadze cytowaną powyżej treść ustawy o gospodarce przestrzennej, w ocenie Gminy, o przeznaczeniu danego terenu decyduje zasadniczo miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, będący aktem prawa miejscowego, dla nieruchomości Nr został uchwalony w dniu 2 marca 2011 roku i ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, ww. nieruchomość położona jest na terenach zurbanizowanych niezabudowanych, przeznaczonych do zabudowy: „od strony południowej w kierunku północnym na długości ok. 60 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, następnie na długości 60 m - zieleń urządzona, na długość, 80 m – teren przeznaczony pod usługi sportowe, kolejno na długości 80 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz na długości 10 m - droga gminna, na długości 40m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz pozostała część ok. 20 m- zieleń urządzona.”

W ocenie tutejszego organu, w przypadku, gdy zgodnie z treścią planu zagospodarowania przestrzennego, dana działka przeznaczona jest pod zabudowę, jej odpłatna dostawa nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania, przewidzianym w art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o VAT i konsekwentnie podlega opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki tego podatku - obecnie 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z przytoczonych przepisów nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są nimi przez nie wykonywane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży zamiany, wynajmu dzierżawy.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Na podstawie art. 604 Kodeksu cywilnego do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamiennymi nieruchomościami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Z powyższego wynika, że przeniesienie własności gruntu na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z tą dostawą występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Burmistrz złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „…” Na podstawie tego wniosku Starosta obwieszczeniem z dnia 19.04.2010 r. wszczął postępowanie w ww. sprawie, które zakończyło się wydaniem decyzji w dniu 28 maja 2010 r. o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej. Decyzją tą zostały objęte m. in. nieruchomości będące własnością osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W dniu 28.09.2010 r. do Burmistrza wpłynął wniosek właścicieli wywłaszczonych nieruchomości o zamianę „na inną nadającą się na cele budowlane.” Ww. organ zaproponował do zamiany działkę Nr o pow. 0,3393 będącą własnością Gminy. W dniu 16 grudnia 2010 roku został wykonany operat szacunkowy działki Nr na kwotę 103.000,00zł, w którym w pkt 8 Zastrzeżenia zapisano, że „Określona wartość szacunkowa nieruchomości nie zawiera podatku VAT, wynika z aktualnego poziomu cen i może ulec zmianie w czasie.” Działka o Nr oznaczona jest w ewidencji gruntów jako teren zurbanizowany, niezabudowany (Bp) o pow. 0,3233 i rowy (W) o pow. 0,0160. W dniu 2 marca 2011 roku Uchwałą Nr Rady Miejskiej został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta. Według planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działki Nr wygląda następująco: od strony południowej w kierunku północnym na długości ok. 60 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, następnie na długości 60 m - zieleń urządzona, na długości 80 m - teren przeznaczony pod usługi sportowe, kolejno na długości 80 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz na długości 10 m – projektowana droga gminna, na długości 40 m - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz pozostała część ok. 20 m – zieleń urządzona.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż przeniesienie prawa własności działki w drodze zamiany, w ramach odszkodowania, będzie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Powyższe wynika z faktu, iż transakcja taka traktowana jest na równi z cywilnoprawną umowa sprzedaży, stając się czynnością o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dokonywaną przez podmiot występujący w tej transakcji na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy w roli podatnika podatku od towarów i usług. Ponadto, transakcja ta nie wypełnia przesłanek do uznania jej za korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wykluczają to zapisy planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którymi działka przeznaczona do zamiany położone są na terenach przeznaczonych pod zabudowę.

Reasumując, przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa własności nieruchomości gruntowej w drodze zamiany, w ramach odszkodowania, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana podstawową stawką podatku w wysokości 23%, wobec niewypełnienia przesłanki uprawniającej do zwolnienia od podatku, wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 9.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj