Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/OPBI/423/61/04/AG
z 10 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/OPBI/423/61/04/AG
Data
2004.05.10



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
energia
grzywna
kara


Pytanie podatnika
W 2003 r. na Spółkę nałożone zostały kary pieniężne za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia, które zostały następnie umorzone przez gminę. Spółka uznała kary wraz z odsetkami na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 18 za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów i jednocześnie w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 3 uznała wartość umorzonych zobowiązań za przychód podatkowy w dacie wydania decyzji o umorzeniu. W konsekwencji powyższego nastąpiło podwójne opodatkowanie: raz w wyniku wyłączenia kosztów kar wraz z odsetkami z kosztów uzyskania przychodu, drugi raz w związku z uznaniem umorzenia wierzytelności za przychód podatkowy. Czy zastosowana interpretacja jest prawidłowa.

Spółka sprzedaje energię cieplną. W ostatnim dniu miesiąca wystawia faktury dokumentujące faktyczne zużycie energii cieplnej za dany miesiąc wg odczytów wskazań liczników za okres jednomiesięczny. Na fakturach określone są 14-to lub 21-dniowe terminy płatności od daty wystawienia faktury. Spółka zamierza za datę przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. przyjąć dzień wystawienia faktur będący jednocześnie ostatnim dniem miesiąca, w którym dokonano dostawy energii cieplnej.


Ustawodawca wyłączył możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów strat wynikających z poniesionych opłat sankcyjnych. Można wśród nich wymienić między innymi: grzywny i kary pieniężne orzeczone w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetki od tych grzywien i kar (art. 16 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U z 2000 r. Nr. 54 poz. 654 ze zmianami).

Wymienione grzywny i kary mają charakter sankcyjny i nakładane są w trybie administracyjno – prawnym. Nie są kosztem uzyskania przychodów także odsetki za zwłokę od nieterminowej ich wpłaty.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umorzone wierzytelności w wysokości kar plus odsetki z chwilą otrzymania decyzji o ich umorzeniu są przychodem dla celów podatkowych, za wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy oraz przypadków wskazanych w art. 12 ust. 4 pkt 8 ustawy, tj. gdy umorzenie następuje w związku z bankowym postępowaniem ugodowym lub postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu.

W art. 12 ust. 4 ustawodawca wprowadza odstępstwa, od powyższej zasady wskazując czego do przychodów ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zalicza:

  • art. 12 ust. 4 pkt 6) zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
  • art. 12 ust. 4 pkt 6a) zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku wnioskującej Spółki nie wystąpiły przypadki wykluczające uznanie za przychód umorzonych kar pieniężnych wraz z odsetkami dlatego też stanowić one będą przychód podatkowy.

Odnosząc się do kwestii momentu powstania przychodów należy stwierdzić, iż reguluje to przepis art. 12 ust. 3d wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), obowiązujący od 01.01.2004 r. Stanowi on, iż w przypadku rozliczeń z tytułu:

  1. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego,
  2. świadczenia usług telekomunikacyjnych, radiokomunikacyjnych, z wyjątkiem usług opłacanych za pomocą żetonów ( monet ) lub kart, w tym telefonicznych,
  3. usług rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów

za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę.

W przypadku świadczenia tego typu usług, przychód należny dla celów podatkowych powstaje w dacie określonej jako termin płatności wynikający z faktury. Jeżeli termin nie jest określony, przychód należny powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym wystawiono fakturę.

Przyjęte od 1 stycznia 2004 r. rozwiązanie dotyczące daty powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych dla tzw. usług ciągłych jest odmienne od rozwiązania obowiązującego w 2003 r., w którym przyjmowano za datę powstania przychodu – w odniesieniu do wszelkiej postaci energii i wykonania usług – datę wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło dostarczenie tej energii lub wykonania usługi.

Jak wynika z pisma Spółki określony w fakturze termin płatności (14–to lub 21–dniowy) za media dostarczone w styczniu 2004 r. przypada w miesiącu lutym 2004 r. i w tej dacie powstanie przychód podatkowy.

Przychody ze sprzedaży świadczonych przez spółkę usług dostaw energii cieplnej powstają w dacie wskazanej w fakturach jako termin płatności tych faktur.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj