Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-235-1/04
z 27 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-235-1/04
Data
2004.09.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
usługi kulturalne


Pytanie podatnika
Czy Jednostka może zrezygnować z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu dot. inwestycji?


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 137, poz. 926 ze zm.).

Do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki z dnia 6 września 2004r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Jednostka w 2004r. otrzyma dotację z „Kontraktu Wojewódzkiego” w kwocie 976.500 zł na remont budynku. Budynek należący do Jednostki służy działalności zwolnionej z podatku VAT oraz opodatkowanej. Podatek naliczony od zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością opodatkowaną i zwolnioną z podatku VAT odliczany jest proporcją. Planowana proporcja w 2004r. wynosi 21%. Działalność opodatkowaną Jednostki stanowi wstęp na koncerty, wynajem powierzchni dla podatników prowadzących działalność gospodarczą, okazjonalnie wynajem sal koncertowych, usługi reklamowe świadczone przez Jednostkę. Działalność zwolnioną z podatku VAT stanowią wszelkie inne usługi związane z kulturą.

Na tle tych okoliczności Jednostka sformułowała pytania:

  • Czy Jednostka może zrezygnować z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu dot. w/w inwestycji?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

  • w zakresie podatku od towarów i usług:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. tak więc najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W sytuacji, gdy podatnik zakupione przez siebie towary i usługi wykorzystuje do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Do obrotu, który bierze się pod uwagę przy ustalaniu proporcji nie wlicza się:

  • obrotu uzyskanego z tytułu dostawy towarów, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, a także,
  • obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie Finansów i ubezpieczeń w takim zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie,

Przy obliczaniu omawianej proporcji do obrotu uzyskanego z tytułu czynności , w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się natomiast kwoty otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż włączane do podstawy opodatkowania (tj. innych niż te, które mają bezpośredni wpływ na cenę towaru lub usługi) oraz wartość czynności nieodlegających opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Jednostce będzie przysługiwało prawo do proporcjonalnego odliczenia części podatku naliczonego. Wstępnie Jednostka będzie mogła odliczyć podatek naliczony wg ustalonej proporcji w wysokości 21%. Kwota tego odliczenia będzie podlegać skorygowaniu po zakończeniu roku, przy zastosowaniu współczynnika dla 2004r.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, iż podatnik posiada prawo, a nie obowiązek odliczenia podatku naliczonego, stąd też w momencie ustalania swojego zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług może, ale nie musi uwzględniać w składanej deklaracji kwoty podatku naliczonego wynikającego np. z otrzymanej faktury.

  • w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Przychodami w świetle art. 12 ust. 1 i 2 z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 poz. 654 ze zm.), zwanej dalej ustawą o pdop, są m. in. w szczególności otrzymane pieniądze, równowartości pieniężne w tym różnice kursowe.

Na podstawie powyższego dotacje są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania. Dotacje otrzymane z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o pdop w brzmieniu obowiązującym do końca 2004r., niezależnie od celu ich przeznaczenia. Jednocześnie zaznacza się, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z otrzymanych dotacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (np. darowizny), z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem lub zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o pdop , odpisy amortyzacyjne od ww. środków trwałych do wysokości otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat, refundujących poniesione koszty na ich zakup lub wytworzenie – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe Jednostka nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków finansowanych dotacją.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj