Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-389/12/AP
z 20 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-389/12/AP
Data
2012.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
napoje alkoholowe
reprezentacja
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
Czy wydatek poniesiony na zakup napojów alkoholowych podawanych przez organizatora w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej może stanowić u wspólnika spółki (Wnioskodawcy) koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie napojów alkoholowych podawanych w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek spółki z o.o. spółki komandytowej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie napojów alkoholowych podawanych w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej. W związku z tym, iż sp. z o.o. spółka komandytowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego – podatnikami tego podatku są natomiast wspólnicy będący osobami prawnymi/fizycznymi, pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. wezwano do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie jednej osoby prawnej lub jednej osoby fizycznej będącej Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podanie jej danych wg wskazania z części B druku wniosku ORD-IN. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 27 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki z o.o. spółki komandytowej, która to prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji konferencji branżowych (PKD 82.30.Z) oraz wydawania czasopism branżowych (PKD 58.14.Z).

W związku z realizacją zadań zleconych przez zewnętrzne podmioty gospodarcze Spółka zamierza zorganizować konferencję branżową na rzecz podmiotów gospodarczych funkcjonujących w danej branży oraz wybranych jednostek szkolnictwa wyższego. Przedmiotowe konferencje będą miały przede wszystkim charakter biznesowy. W trakcie przedmiotowego spotkania przedstawiciele poszczególnych firm będą mieli między innymi okazję zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi charakterystycznymi dla danej branży gospodarki, oraz istniejącymi tendencjami rozwojowymi. Ponadto w czasie konferencji przewiduje się umożliwienie wybranym przedstawicielom firm (zarówno uczestnikom jak i dostawcom branżowych) dokonania publicznej autoprezentacji osiągnięć jak i specjalistycznej oferty handlowej a także możliwość znacznie szerszej prezentacji oferty poprzez uczestnictwo w części wystawowo-ekspozycyjnej.

W związku z zamierzonymi działaniami sp. z o.o. sp. k. będzie uzyskiwała przychody z tytułu realizacji usługi w postaci organizacji konferencji branżowej zarówno od uczestników (poprzez pobranie opłaty za uczestnictwo) jak też od podmiotów firmujących dane spotkanie branżowe (tzw. sponsorów głównych). Ponadto spółka zamierza uzyskiwać korzyści z realizacji zadań dodatkowych w postaci świadczenia różnego rodzaju usług reklamowych na rzecz firm zainteresowanych rozpowszechnianiem informacji o charakterze podmiotowym i przedmiotowym wśród firm z danej branży.

W ramach realizowanych usług organizacyjnych spółka zobowiązana będzie do zabezpieczenia szeregu świadczeń na rzecz przedstawicieli firm uczestniczących a między innymi do:

  • zabezpieczenia miejsc noclegowych,
  • zapewnienia miejsc parkingowych,
  • zapewnienia wyżywienia,
  • świadczenia usług transportowych,
  • zapewnienia serwisu fotograficznego,
  • wynajmu sal konferencyjnych,
  • wynajmu powierzchni wystawienniczej,
  • zapewnienia właściwego poziomu merytorycznego konferencji,
  • zabezpieczenia obsługi technicznej konferencji.

Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów (uczestników, sponsorów) oraz mając na uwadze zwiększenie atrakcyjności oferowanych usług organizacyjnych Wnioskodawca zobligowany jest do zorganizowania uroczystej kolacji połączonej z realizacją programu artystycznego. Przy organizacji kolacji spółka korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów gastronomicznych. W trakcie zorganizowanej kolacji planowane jest podanie napojów alkoholowych. Z uwagi na zamiar ograniczenia kosztów organizacji konferencji (w tym przypadku kolacji) zarząd spółki, kierując się racjonalnym rachunkiem ekonomicznym, nie zamierza nabywać napojów alkoholowych bezpośrednio od podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne na rzecz spółki (jako organizatora spotkania) lecz planuje zakup napojów alkoholowych na swój rachunek a następnie protokolarne przekazanie go do podmiotu gastronomicznego celem podania w czasie kolacji. Rozwiązanie takie wpłynie na obniżenie kosztów realizacji usługi organizacji konferencji z uwagi na brak konieczności zapłaty wysokiej ceny alkoholu dystrybuowanego bezpośrednio przez podmiot gastronomiczny (restaurację). Oczywiście wartość zakupionych napojów alkoholowych jest wkalkulowana w koszt organizacji kolacji a tym samym w koszt organizacji sympozjum i stanowi część ceny za usługę organizacji sympozjum płaconą zarówno przez firmy uczestniczące jak i firmy sponsorujące daną imprezę branżową. W rzeczywistości dochodzi więc do sprzedaży zakupionych napojów alkoholowych w ramach realizowanej usługi złożonej jaką jest organizacja konferencji, na którą to składa się szereg usług o charakterze komplementarnym (w tym organizacja kolacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek poniesiony na zakup napojów alkoholowych podawanych przez organizatora w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej może stanowić u wspólnika spółki (Wnioskodawcy) koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z finansowego punktu widzenia głównym celem działalności prowadzonej przez spółkę jest maksymalizacja zysku. Dążenie do realizacji tego celu następuje w drodze zwiększenia liczby uczestników konferencji. Aby osiągnięcie tego celu było możliwe wspólnicy spółki zamierzają świadczyć usługi o wysokim poziomie jakościowym, wyrażającym się dążeniem do zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego prelekcji jak też wysokim poziomem usług towarzyszących. Właściwa realizacja zlecenia stanowi podstawę kształtowania opinii o poziomie jakościowym konferencji a także wpływa na tworzenie prestiżu firmy.

Zakup alkoholu jest związany bezpośrednio z przychodami uzyskiwanymi z tytułu organizacji konferencji. Przedmiotowy wydatek spełnia więc kryteria definicyjne wyznaczone przez zapis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy - w opisywanym przypadku - wydatek ten nie znajduje wprost odzwierciedlenia w katalogu wyłączeń zawartych w treści art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako taki nie podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto w opinii Wnioskodawcy przedmiotowe wydatki nie mogą być żadną miarą kwalifikowane do kategorii kosztów reprezentacji (systemowo wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu poprzez zapis art. 16 ust. 1 pkt 28 UPDOP). Zgodnie bowiem z powszechnie przyjętą praktyką organów podatkowych polegającą na odwołaniu do definicji słownikowych pojęcia „reprezentacja” uznaje się między innymi iż „reprezentacja” to „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Organy fiskalne wskazują również, że „reprezentacja” to okazałość, wystawność, działanie zmierzające do stworzenia i utrwalenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy poprzez wystrój firmy, interesujące logo, tablice informacyjne czy sposób podejmowania interesantów i kontrahentów. W przedmiotowej sprawie mamy natomiast do czynienia z sytuacją, w której to Wnioskodawca nie odnosi wprost (bezpośrednio) korzyści w sferze budowania pozytywnego wizerunki spółki w sensie reprezentacyjnym. Organizacja kolacji ma bowiem na celu zapewnienie właściwej atmosfery spotkania, kuluarowe dyskusje i wymianę poglądów między uczestnikami sympozjum co w sposób oczywisty wpływa na pozytywny odbiór i ocenę jakości świadczonych usług przez spółkę jako organizatora spotkania. W tym stanie rzeczy wydatki poniesione na zakup napojów alkoholowych stanowią w istocie swoiste wydatki na zakup materiałów niezbędnych do realizacji usługi organizacji konferencji.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki jakie zostaną poniesione na zakup napojów alkoholowych podawanych w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej może stanowić u wspólnika spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów – dla celów podatku dochodowego – składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

  • konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,
  • poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie – zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami – pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji” należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa – odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: „reprezentacja” to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika ułatwiającego zawarcie umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wydatki na nabycie napojów alkoholowych podawanych przez Wnioskodawcę są wydatkami związanymi ze świadczoną przez Niego usługą organizowania konferencji branżowych dla podmiotów zewnętrznych. Ponoszone wydatki na zakup alkoholu przez Wnioskodawcę jako organizatora ww. konferencji nie są związane z Jego reprezentacją, a zatem nie stanowią kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zatem jako wydatki nie wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 updop.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne z tego faktu w postaci w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj