Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I
z 25 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I - 415 - 26 - II/05
Data
2005.03.25
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
abonament
emeryci
stosunek pracy
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenie nieodpłatne
świadczenie w naturze
Pytanie podatnika
W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym?
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15.02.2005 r. jest prawidłowe. Wnioskiem z dnia 31.01.2005 r. (Data wpływu 07.02.2005 r.) zwróciła się Pani z prośbą o interpretację w zakresie sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, że przysługuje Pani jako byłemu pracownikowi "T." S.A. ulga resortowa polegająca na korzystaniu z bezpłatnego abonamentu oraz z bezpłatnych rozmów licznikowych. Jak wyjaśniła Pani powyższe uprawnienia wynikają z przepisów wewnętrznych Spółki oraz zagwarantowane są układem zbiorowym dla pracowników "T." a ich realizacja dotyczy również emerytów i rencistów pozostających abonamentami "T." S.A. W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym...W oparciu o uzyskane informacje formułuje Pani stanowisko, iż wartość bezpłatnego abonamentu oraz bezpłatnych rozmów licznikowych nie podlega opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami a wykazanie ich wartości jako dochód z innych źródeł w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37 za 2003 r. oraz uiszczenie z tego tytułu podatku było błędne.Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na 31.12.2004 r. (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz.176 ze zm.): art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1 i 2 a pkt 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 4 i art. 42 ust.1. W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust.1 i 2 a pkt 1 tej ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust.1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się: 1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców (...). Z powyższego przepisu wynika, iż co do zasady wartości bezpłatnego abonamentu oraz wartość bezpłatnych rozmów licznikowych stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Jednocześnie przysługującą Pani w/w ulgę resortową należy potraktować jako przysługujące emerytowi od byłego zakładu pracy świadczenie rzeczowe w związku z łączącym Panią poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy. W takim przypadku ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 38 zwolnił od podatku dochodowego świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącymi ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.Zatem wartość przysługujących Pani świadczeń z tytułu bezpłatnego abonamentu telefonicznego oraz bezpłatnych rozmów licznikowych do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. w przepisu. W przypadku, gdy wartość w/w świadczeń przewyższy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł Płatnik - "T." S.A. zobowiązany będzie od nadwyżki ponad tę kwotę zastosować przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy j.w. i zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przyznanych świadczeń w wys. 10 %. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów, przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów tych i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Płatnicy natomiast są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w cyt./w art. 30 ust. 1 pkt 4. Ponadto, muszą też w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, przekazać kwoty zryczałtowanego podatku, przekazując równocześnie sporządzone deklaracje (PIT-8A) - w myśl art. 42 ust. 1 ustawy. Pamiętać przy tym należy, że jeżeli przedmiotem świadczeń (ust. 7) nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia. Z powyższych unormowań wynika, iż świadczenia rzeczowe, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są wykazywane w rocznych zeznaniach podatkowych (do kwoty 2.280 zł), podobnie jak świadczenia rzeczowe opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ponad kwotę 2.280 zł) - stosownie do postanowień art. 45 ust. 3 w/w ustawy. Zatem aby odzyskać nienależnie uiszczony podatek z zeznania za rok 2003 należy złożyć korektę zeznania za ten rok oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty, w którym wyjaśni Pani przyczyny złożenia korekty. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14 b § 1 i 2 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Na zażalenie winna być wniesione opłata skarbowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.