Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I
z 25 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I - 415 - 26 - II/05
Data
2005.03.25



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
abonament
emeryci
stosunek pracy
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenie nieodpłatne
świadczenie w naturze


Pytanie podatnika
W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym?


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 15.02.2005 r. jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 31.01.2005 r. (Data wpływu 07.02.2005 r.) zwróciła się Pani z prośbą o interpretację w zakresie sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, że przysługuje Pani jako byłemu pracownikowi "T." S.A. ulga resortowa polegająca na korzystaniu z bezpłatnego abonamentu oraz z bezpłatnych rozmów licznikowych. Jak wyjaśniła Pani powyższe uprawnienia wynikają z przepisów wewnętrznych Spółki oraz zagwarantowane są układem zbiorowym dla pracowników "T." a ich realizacja dotyczy również emerytów i rencistów pozostających abonamentami "T." S.A.

W związku z korzystaniem z bezpłatnych świadczeń jako emeryt z tytułu łączącego Panią poprzednio stosunku pracy ma Pani wątpliwości czy wartość bezpłatnego abonamentu i bezpłatnych rozmów licznikowych stanowi Pani dochód podlegający opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym...W oparciu o uzyskane informacje formułuje Pani stanowisko, iż wartość bezpłatnego abonamentu oraz bezpłatnych rozmów licznikowych nie podlega opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami a wykazanie ich wartości jako dochód z innych źródeł w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37 za 2003 r. oraz uiszczenie z tego tytułu podatku było błędne.Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na 31.12.2004 r. (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz.176 ze zm.): art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1 i 2 a pkt 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 4 i art. 42 ust.1.

W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust.1 i 2 a pkt 1 tej ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust.1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców (...).

Z powyższego przepisu wynika, iż co do zasady wartości bezpłatnego abonamentu oraz wartość bezpłatnych rozmów licznikowych stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Jednocześnie przysługującą Pani w/w ulgę resortową należy potraktować jako przysługujące emerytowi od byłego zakładu pracy świadczenie rzeczowe w związku z łączącym Panią poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy.

W takim przypadku ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 38 zwolnił od podatku dochodowego świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącymi ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.Zatem wartość przysługujących Pani świadczeń z tytułu bezpłatnego abonamentu telefonicznego oraz bezpłatnych rozmów licznikowych do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. w przepisu.

W przypadku, gdy wartość w/w świadczeń przewyższy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł Płatnik - "T." S.A. zobowiązany będzie od nadwyżki ponad tę kwotę zastosować przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy j.w. i zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od przyznanych świadczeń w wys. 10 %.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów, przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów tych i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności. Płatnicy natomiast są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w cyt./w art. 30 ust. 1 pkt 4. Ponadto, muszą też w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, przekazać kwoty zryczałtowanego podatku, przekazując równocześnie sporządzone deklaracje (PIT-8A) - w myśl art. 42 ust. 1 ustawy. Pamiętać przy tym należy, że jeżeli przedmiotem świadczeń (ust. 7) nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia.

Z powyższych unormowań wynika, iż świadczenia rzeczowe, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są wykazywane w rocznych zeznaniach podatkowych (do kwoty 2.280 zł), podobnie jak świadczenia rzeczowe opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ponad kwotę 2.280 zł) - stosownie do postanowień art. 45 ust. 3 w/w ustawy.

Zatem aby odzyskać nienależnie uiszczony podatek z zeznania za rok 2003 należy złożyć korektę zeznania za ten rok oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty, w którym wyjaśni Pani przyczyny złożenia korekty.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...).

Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesione opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj