Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-9/05/MJ
z 7 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-9/05/MJ
Data
2005.03.07



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta
termin


Pytanie podatnika
Czy przewidziany w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług 5 letni termin na dokonanie korekt deklaracji poprzez obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego znajduje zastosowanie również do okresu sprzed wejścia w życie ustawy, tj. do deklaracji złożonych na gruncie obowiązywania przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym?


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku ................ Sp. z o.o., z dnia 05.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie od 01.01.2000 r. do 31.10.2004 r. wykonywała Ona na rzecz swoich kontrahentów usługi assistance polegające na obsłudze administracyjnej likwidacji szkód, uznając je za zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym w deklaracjach VAT-7 za w/w okres nie wykazywała (z tytułu sprzedaży tych usług) podatku należnego i podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów związanych z wykonywaniem usług błędnie uznanych za zwolnione od opodatkowania. Z dokonanej przez Urząd Statystyczny klasyfikacji powyższych usług wynika, iż w zakresie w jakim nie są one związane z umową ubezpieczeniową, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 50.20. "Usługi w zakresie obsługi i napraw pojazdów samochodowych; pomoc drogowa" i jako takie podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym w grudniu 2004r. Strona złożyła korekty deklaracji VAT-7 za cały w/w okres, w których uwzględniła podatek należny z tytułu świadczenia wspomnianych usług oraz związany z nimi a uprzednio nieodliczony podatek naliczony stosownie do obowiązujących aktualnie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Określony w tym przepisie 5 letni termin na dokonanie korekt deklaracji poprzez obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego znajduje zdaniem Strony - z uwagi na brak przepisów przejściowych - zastosowanie również do okresu sprzed wejścia w życie ustawy, tj. także do deklaracji złożonych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 20 listopada 1999r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 95, poz. 1100), obowiązującą od 1 stycznia 2000r.) podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Na podstawie art. 19 ust. 2 w/w ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów lub usług. Jednocześnie w myśl art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy (w brzmieniu nadanym w/w ustawą z dnia 20 listopada 1999 r. ) obniżenie kwoty podatku należnego następuje nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 3b w/w ustawy w przypadku uchybienia terminom, o których mowa w ust. 3, podatnik tracił prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w ust. 2.

Cytowane przepisy obligowały podatnika, któremu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, do jego dokonania w rozliczeniu podatku za ściśle określony okres i jednocześnie przewidywały "sankcję" - w postaci utraty prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - w przypadku uchybienia przez podatnika temu obowiązkowi, tj. w razie rozliczenia podatku za inny okres rozliczeniowy. Nie określały natomiast, a więc również nie limitowały, możliwości dokonywania przez podatnika korekty (in plus) podatku naliczonego wykazanego uprzednio w deklaracji złożonej za dany okres.

Powyższe uległo zmianie w związku z wejściem w życie - z dniem 26.03.2002 r. - ustawy z dnia 15 lutego 2002 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 19, poz. 185). Zgodnie z art. 19 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w brzmieniu nadanym tą ustawą, jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 3, mógł obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług za okresy wskazane w ust. 3, jednak nie później niż w ciągu roku, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy zwrócić uwagę, że podatnik, który nie dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w terminie określonym w art. 19 ust. 3, mógł później tego dokonać wyłącznie poprzez korektę deklaracji za właściwy okres rozliczeniowy, tj. okres, w rozliczeniu za który uprawniony był stosownie do art. 19 ust. 3 ustawy do jego odliczenia.

Przy tym możliwość dokonania takiej korekty uzależniona została od spełnienia następujących warunków:
1) nie została wobec podatnika wszczęta kontrola przez urząd skarbowy lub organ kontroli skarbowej za okres, którego dotyczy korekta,
2) w całości została uregulowana należność obejmująca kwoty podatku z tytułu zakupionych towarów i usług, a w przypadku podatku od importu towarów - kwota podatku wynikająca z dokumentów celnych, o których mowa w art. 11b ustawy.

Wskazane przepisy wyraźnie zatem ograniczały w czasie możliwość korygowania podatku naliczonego in plus w wyniku uwzględnienia w rozliczeniu podatku uprzednio nie wykazanego w deklaracji.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), która z dniem 1 maja 2004 r. zastąpiła w/w ustawę z dnia 8 stycznia 1993r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku podatkowego, w którym nastąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Zgodnie z art. 86 ust. 15 do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym, przepisy obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. mogą mieć zastosowanie do okresów rozliczeniowych następujących po tej dacie, tj. poczynając od maja 2004 r. Natomiast w zakresie korekt dotyczących okresów rozliczeniowych przed tą datą winny być stosowane przepisy wówczas obowiązujące, tj. w opisanym przypadku przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w brzmieniu nadanym ustawą z 20 listopada 1999 r. (Dz.U. Nr 95, poz. 1100) - za okres od 1.01.2000 r. do 25.03.2002 r. oraz z dnia 15 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 185) w rozliczeniu za okres od 26.03.2002 r. do 31.04.2004r.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


P o u c z e n i e


Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatko



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj