Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-78/12-4/JG
z 13 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-78/12-4/JG
Data
2012.06.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
opłata
powstanie przychodu
przychód
usługi
wykonanie usługi


Istota interpretacji
1. Czy Spółka wystawiając na Partnera fakturę tylko na opłatę za przesyłkę, która jest częścią całego zamówienia postępuję prawidłowo? (VAT)
2. Czy Spółka rozpoznając moment uzyskania przychodu w dacie wystawienia tejże faktury, postępuję prawidłowo? (CIT)



Wniosek ORD-IN 1021 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 05 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony o brakujący podpis drugiego członka zarządu upoważnionego do reprezentowania Spółki w dniu 30 maja 2012 r. oraz o brakującą opłatę w dniu 28 maja 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu dokonywanym przez domy sprzedaży wysyłkowej (sprzedaż internetowa). Spółka jest właścicielem strony internetowej (…), na której wystawia towary przeznaczone do sprzedaży.

Od czerwca br. Spółka rozpoczęła działalność usługową polegającą na pozyskiwaniu zamówień dla swoich Partnerów handlowych. Strony biorące udział w operacji:

  1. Spółka - pośredniczy w zamówieniu, udostępnia swoją stronę internetową,
  2. Partner - sprzedaje towar,
  3. Klient - kupuje towar.

Współpraca z Partnerami składa się z następujących etapów:

  1. Spółka podpisuje z Partnerem umowę o współpracy. Partner ma możliwość korzystania z usług firm przewozowych, wskazanych przez Spółkę, z którymi ma Ona zawarte umowy na wykonywanie usług transportowych.
  2. Spółka na stronie internetowej umieszcza produkty handlowe Partnera.
  3. Klient składa zamówienie na towar.
  4. Partner wystawia dla Klienta fakturę proforma, na której jako sprzedawca widnieje Partner.
  5. Na fakturze proforma wyszczególniona jest wartość zamówienia, która składa się z dwóch składników:
    • wartości towarów brutto,
    • opłaty za przesyłkę brutto.
  6. Klient dokonuje wpłaty równej wartości zamówienia na rachunek Spółki, który umieszczony jest na fakturze proforma.
  7. Wpłata otrzymana od Klienta jest przelewana na rachunek bankowy Partnera.

  8. W przypadku otrzymania jej od Klienta do godziny 12:00, wpłata przekazywana jest w tym samym dniu. Kwoty otrzymane po godzinie 12:00 są przekazywane następnego dnia roboczego.
    Spółka przekazuje Partnerowi tylko kwotę równą wartości towaru brutto, zatrzymując kwotę opłaty za przesyłkę brutto. Spółka wystawia fakturę VAT dla Partnera na koszty transportu, rozliczając pozostawioną u siebie kwotę z wartością wystawionej faktury.
  9. Partner jest zobowiązany do wystawienia faktury sprzedaży dla Klienta w wartości złożonego zamówienia, tj. obejmującej wartość towarów i opłaty za przesyłkę oraz wysłania jej wraz z towarem do zamawiającego.

Przypadki szczególne:

  1. Jeżeli Klient zrezygnuje z zamówienia przed jego realizacją, ale już po dokonaniu wpłaty, Spółka dokonuje zwrotu otrzymanej wpłaty Klientowi (wartości towaru wraz z opłatą za przesyłkę). Partner dokonuje zwrotu na konto bankowe Spółki otrzymanej części przypadającej na wartość brutto towarów, natomiast Spółka wystawia fakturę korygującą na dany transport dla Partnera. Jeżeli Klientowi trzeba oddać część dokonanej wpłaty z tytułu częściowego zrealizowania zamówienia, Partner wystawia na niego fakturę korygującą, zwrot pieniędzy następuje od Partnera na konto Spółki, a dopiero potem Spółka przelewa Klientowi.
  2. W przypadku, gdy Klient dokona częściowej zapłaty za towar, to zgodnie z regulaminem zamówienie takie nie będzie realizowane, aż do momentu uzyskania wpłaty w całości. W związku z tym, Spółka nie przekazuje tych pieniędzy Partnerowi, aż do momentu uzyskania pozostałej kwoty od Klienta. Faktura dla Klienta zostaje wystawiona dopiero w momencie otrzymania całej kwoty za zamówienie, ponieważ Partner dopiero wtedy dostanie przelew od Spółki. Usługa wysyłki zostanie zafakturowana także dopiero w momencie przekazania pieniędzy Partnerowi.

Taki system przekazywania środków pieniężnych pozwala Spółce sprawować kontrolę nad rozliczeniami zarówno z Klientami, jak i Partnerami.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, jakim jest miesiąc kalendarzowy, Spółka wystawia fakturę prowizyjną dla Partnera za usługę prezentowania towarów na stronie internetowej oraz na prowizję od sprzedaży zrealizowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania wskazane pod nr 2.

  1. Czy Spółka wystawiając na Partnera fakturę tylko na opłatę za przesyłkę, która jest częścią całego zamówienia, postępuje prawidłowo...
  2. Czy Spółka rozpoznając moment uzyskania przychodu w dacie wystawienia tejże faktury, postępuje prawidłowo...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji nie istnieje obowiązek wystawienia faktury VAT na całość zamówienia, a jedynie na jego część dotyczącą opłaty za przesyłkę.

Partner korzysta z zawartej przez Spółkę umowy na przewóz towarów, gdyż sam nie zawarł takiej umowy z firmami kurierskimi.

W przypadku zamówienia obejmującego towar i opłatę za transport, to Spółka świadczy usługę wysyłkową dla Partnera i jest jej sprzedawcą. Dlatego też Spółka zatrzymuje część wpłaty od Klienta, przypadającej na opłatę za przesyłkę i wystawia w ciągu 7 dni fakturę sprzedażową na koszty transportu dla Partnera.

Partner wystawiając fakturę za sprzedane towary dokonuje przeniesienia tego kosztu transportu na Klienta.

W przypadku zamówień nieobejmujących opłaty za przesyłkę, cała kwota wpłacona przez Klienta jest przekazywana na rachunek Partnera.

W tym przypadku Spółka postępuje prawidłowo wystawiając na Partnera fakturę tylko na opłatę za przesyłkę, która jest częścią całego zamówienia, ponieważ w omawianym przypadku Spółka nie sprzedaje towaru, ponieważ sprzedaż tego towaru leży po stronie Partnera, a jedynie usługę wysyłki, na którą, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawia fakturę w terminie 7 dni od wykonania usługi.

Jednocześnie przychód ze sprzedaży usług transportowych będzie powstawał w myśl zasad określonych w art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Powyższy przepis wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu.

Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu, ma dzień dokonania czynności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia wskazanych w przepisie zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury czy po dniu dokonania zapłaty należności, te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia decydują o momencie powstania przychodu.

Mając zatem na uwadze powołane uregulowania prawne oraz okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, uznać należy, iż w niniejszej sprawie, przychód powstanie w dniu otrzymania przez Spółkę należności (opłata za przesyłkę), a nie - jak twierdzi Spółka - w dacie wystawienia faktury za usługi transportowe.

Jak bowiem wskazała Spółka, zatrzymuje Ona część wpłaty od Klienta, przypadającej na opłatę za przesyłkę, a fakturę sprzedażową na koszty transportu dla Partnera wystawia w ciągu 7 dni. Zatem, w pierwszej kolejności następuje otrzymanie należności za przesyłkę, co sprawia, że przychód powstaje – w myśl art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w momencie otrzymania należności.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj