Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieruszowie
US-I/415-4/05
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415-4/05
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Wieruszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
adwokat
działalność wykonywana osobiście


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie za tzw. urzędówki, tj. pomoc prawną świadczoną z urzędu przez adwokata stanowią, z punktu widzenia kwalifikacji źródeł przychodu, stosownie do treści art. 10 ust. 1 updof przychody pochodzące z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof), czy też z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof) w której mieści się generalnie działalność adwokacka?



Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 lutego 2005r. Pana (...), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznaje za prawidłowe przedstawione stanowisko w złożonym wniosku.


Wnioskiem z dnia 1 lutego 2005r., Pan (...) zam. jak w sentencji zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm., zwanej dalej updof) poprzez wyjaśnienie czy wynagrodzenie za tzw. urzędówki, tj. pomoc prawną świadczoną z urzędu przez adwokata stanowią, z punktu widzenia kwalifikacji źródeł przychodu, stosownie do treści art. 10 ust. 1 updof przychody pochodzące z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 updof), czy też z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 updof), w której mieści się generalnie działalność adwokacka.


Analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż podatnik Pan (...) wykonuje zawód adwokata. Z faktu wykonywania tej działalności i świadczenia między innymi pomocy prawnej w sprawach w których prowadzenie ich powierzane jest przez sąd z urzędu, otrzymuje wynagrodzenie ustalane w całości i wypłacane przez sąd. Pracę tą podatnik wykonuje osobiście, ponieważ imiennie wykazywany jest decyzją sądu do wykonywania tego zlecenia. Podatnik nie może powierzyć wykonywania tego zlecenia innemu adwokatowi, ponieważ wymagana jest każdorazowo decyzja sądu o ustanowieniu indywidualnie określonego adwokata. Do każdej ze spraw podatnik jest indywidualnie wyznaczany, gdzie zostaje też ustalane przez sąd wynagrodzenie.


Stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie w odpowiedzi na zapytanie złożone w dniu 1 lutego 2005r. o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego stwierdza że:


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 updof określa źródła przychodów stanowiąc, iż są nimi:

- działalność wykonywana osobiście,
- pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przychody z działalności wykonywanej osobiście zostały określone w art. 13 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast pozarolnicza działalność gospodarcza została określona w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 updof pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 13 pkt 6 updof stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście ( o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2) uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.


Podstawowym kryterium pozwalającym na odróżnienie działalności wykonywanej osobiście od działalności gospodarczej będzie występowanie zewnętrznych znamion działalności gospodarczej, w szczególności takich jak: rejestracja podatnika jako podmiotu gospodarczego (przedsiębiorcy), faktyczne wykonywanie działalności w celach zarobkowych, zawodowo we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) charakter działalności. Działalność wykonywana osobiście nie musi bowiem spełniać powyższych kryteriów, a zwłaszcza ciągłości (powtarzalności i stałości) oraz określonego stopnia zorganizowania.


Przychody adwokatów z tytułu świadczenia z urzędu, na zlecenie sądu (prezesa sądu), pomocy prawnej, należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście jako przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 updof. Podobne stanowisko zostało opublikowane w piśmie MF z dnia 04 września 2002r. nr PB5/KD-033-317-2122/02 (publ. Biuletyn Skarbowy 2002/5/14).


Ponadto, jak podkreślono w powołanym wyjaśnieniu, nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą równocześnie wykonywały na zlecenie sądu określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 updof. Powołany ostatnio przepis (w przeciwieństwie do art. 13 pkt 8 regulującego przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło) nie zawiera żadnych wyłączeń.


Wobec powyższego, otrzymane przez podatnika dochody za pomoc prawną świadczoną z urzędu należy zakwalifikować do źródeł przychodów jako przychody pochodzące z działalności wykonywanej osobiście (zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 2 updof).


Informuję ponadto, iż:

1) niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania;
2) zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj