Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-659/12/BG
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-659/12/BG
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
dotacja unijna
fundusz
fundusze europejskie
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
programy
projekt
środki pomocowe


Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę jako beneficjenta stanowiące wkład własny do projektów szkoleniowych w ramach programów PO KL oraz inne wydatki niekwalifikowane, które nie będą finansowane z kwot otrzymanych dotacji będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 marca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 09 marca 2012r.), uzupełnionym w dniu 29 i 30 maja 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę jako beneficjenta projektu szkoleniowego (pytanie wymienione we wniosku jako 2 – stan faktyczny) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 marca 2012r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę jako beneficjenta projektu szkoleniowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 24 maja 2012r. Znak IBPBI/2/423-243/12/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniach 29 i 30 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie realizowania dostaw wyrobów medycznych do jednostek służby zdrowia oraz świadczenia usług z tym związanych (szkolenia personelu medycznego, instalacji urządzeń, napraw i przeglądów urządzeń). Z uwagi na wysokie zaawansowanie technologiczne sprzętu oraz występującą na rynku konkurencję, ważnym dla Spółki czynnikiem rozwoju są kompetencje - kwalifikacje zatrudnionego personelu. W celu podniesienia kwalifikacji Spółka kieruje pracowników na szkolenia. W tym celu Spółka zawarła umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) tj. m.in. umowę z dnia 15 września 2010r. o dofinansowanie Projektu: "Podniesienie kwalifikacji pracowników Spółki poprzez organizację szkoleń ogólnych i specjalistycznych" w ramach PO KL współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Realizacja tego projektu odbywa się w okresie styczeń 2011 - lipiec 2012r.

Umowa zawarta została z Instytucją Wdrażającą //Instytucją Pośredniczącą II stopnia/ tj. Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W umowie doprecyzowane zostały definicje pojęć m.in.:

  1. Programu - Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 nr K (2007) 4547 zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009r. nr K (2009) 6607;
  2. Instytucji Pośredniczącej - Samorząd Województwa,
  3. Instytucji Zarządzającej - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;
  4. Wydatków kwalifikowanych - wydatków kwalifikowanych zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, które zamieszczone zostały na stronie internetowej Instytucji Wdrażającej

Na warunkach określonych w zawartej umowie Spółka jako beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektów szkoleniowych oraz z tego tytułu otrzyma dofinansowanie do projektów na część poniesionych wydatków kwalifikowanych (odpowiednio 64,072% ) płatne z:

  1. środków europejskich 85% (płatne przez Ministra Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego),
  2. dotacji celowej z budżetu krajowego 15% (płatne przez Wojewódzki Urząd Pracy).

z czego tylko w umowie z dnia 15 września 2010r. w kwocie dofinansowania (do 6.000 zł) stanowią środki na wydatki inwestycyjne. Spółka wnosi również wkład własny do realizacji projektów w postaci wynagrodzeń oraz w gotówce w kwotach określonych w umowach.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki ponoszone przez Spółkę jako beneficjenta stanowiące wkład własny do projektów szkoleniowych w ramach programów PO KL oraz inne wydatki niekwalifikowane, które nie będą finansowane z kwot otrzymanych dotacji będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie wymienione we wniosku jako 2 – stan faktyczny)

Zdaniem Spółki, Program Operacyjny "Kapitał Ludzki", zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone przez Spółkę jako beneficjenta stanowiące wkład własny do projektów szkoleniowych w ramach programów PO KL oraz inne wydatki niekwalifikowane, które nie będą finansowane z kwot otrzymanych dotacji będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2012r. Znak IBPBI/2/423-243/12/BG oraz z dnia 15 czerwca 2012r. Znak IBPBI/2/423-658/12/BG środki finansowe otrzymane przez Spółkę w ramach dofinansowania będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Należy jednakże podkreślić, iż obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop.

W tym miejscu, należy wskazać, że wydatki bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka wysyła pracowników na szkolenia w celu podniesienia ich kwalifikacji. W tym celu Spółka zawarła umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na warunkach określonych w zawartej umowie Spółka jako beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektów szkoleniowych oraz z tego tytułu otrzyma dofinansowanie do projektów na część poniesionych wydatków tj. ze środków europejskich 85%, z dotacji celowej z budżetu krajowego 15%. Spółka wnosi również wkład własny do realizacji projektów w postaci wynagrodzeń oraz w gotówce w kwotach określonych w umowach.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż kosztami podatkowymi są m.in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Pracodawca może bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko te wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że podnoszenie kwalifikacji pracowników sfinansowane z własnych środków Spółki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop. Natomiast koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów wolnych od opodatkowania nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone przez Spółkę stanowiące wkład własny do projektów szkoleniowych w ramach programów PO KL oraz inne wydatki niekwalifikowane, które nie będą finansowane z kwot otrzymanych ze środków europejskich jak i z dotacji będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, za wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1 (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) oraz pytanie nr 2 (zdarzenie przyszłe ) wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj