Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/i/423-35/05
z 19 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/i/423-35/05
Data
2005.05.19



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
koszty dotacji
koszty uzyskania przychodów
remont środków trwałych


Pytanie podatnika
1. Czy wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej remontu budynku produkcyjnego, który to remont będzie przeprowadzany w następnych latach podatkowych stanowi koszt uzyskania przychodów w roku poniesienia kosztu?
2. Czy dotacja otrzymana w ramach programu SAPARD stanowi przychód w momencie jej otrzymania, który podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.01.2005 r. Znak: Ldz 147 NK/2005 uzupełniony pismem z dnia 31.01.2005 r. znak: Ldz 321/NK/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1. ocenia jako nieprawidłowe stanowisko pytającego co do sposobu i terminu zarachowania kosztów remontu poniesionego w latach 2003-2004 do kosztów uzyskania przychodów następnych okresów
2. ocenia jako prawidłowe stanowisko pytającego w sprawie zaliczenia całości otrzymanej dotacji na remont do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania i wyłączenia z opodatkowania jako dochody wolne od podatku.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a par. 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie, został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółdzielnia w 2003 r. przygotowała dokumentację techniczną, a w 2004 r. przeprowadziła remont budynku produkcyjnego. Remont ten został objęty pomocą finansową w ramach programu SAPARD. Wartość dotacji otrzymanej w m-cu XII/2004 przypadającej na to zadanie wynosi 48,9% łącznych kosztów remontu. Spółdzielnia wiąże koszty remontu z późniejszymi przychodami jakie uzyska ze sprzedaży produkowanych wyrobów i dlatego będzie rozliczać ten koszt począwszy od miesiąca następującego po zakończeniu remontu tj. od X/2004 r. przez okres kilku następnych lat zaliczając w koszty uzyskania przychodu odpowiednią jego część z tym, że 48,9% tych kosztów nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu, jako zwrócone w formie dotacji - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółdzielnia zaliczyła w przychody całość dotacji w miesiącu jej otrzymania, które z kolei wyłączyła z opodatkowania jako dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14a i 23 ustawy o podatkudochodowym od osób prawnych.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca stawia pytanie w jakim terminie należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty remontu budynku produkcyjnego oraz czy prawidłowym jest zaliczenie całości otrzymanej dotacji do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania i potraktowanie jej jako zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca stwierdza:
Po pierwsze, że opisany sposób i termin zarachowania kosztów remontu poniesionych w latach wcześniejszych do kosztów uzyskania przychodów następnych okresów, znajduje swe uzasadnienie w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Po drugie, słusznym wydaje się zaliczenie całości otrzymanej dotacji w ramach programu SAPARD do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania oraz zwolnieniu jej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedstawione we wniosku stanowisko pytającego w sprawie sposobu i terminu zarachowania kosztów poniesionych w latach wcześniejszych do kosztów uzyskania przychodów następnych okresów Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił jako nieprawidłowe:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast stosownie do art. 15 ust. 4 w/w ustawy koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą t. j.: są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe, w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Kosztami uzyskania przychodów są wydatki (koszty) pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów.
Spółdzielnia poniosła w 2003 r. koszty związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej a w 2004 r. koszty remontu budynku produkcyjnego. Wydatki poniesione w latach 2003-2004 przez Spółdzielnię bezpośrednio nie dotyczą konkretnych przychodów jakie podmiot osiągniew innych latach niż rok, w którym poniesiono wydatki. Koszty, których nie można bezpośrednio lub pośrednio przyporządkować do uzyskanego przychodu, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu z chwilą ich faktycznego poniesienia.

Przedstawione we wniosku stanowisko Spółdzielni dotyczące zaliczenia całości otrzymanej dotacji w ramach programu SAPARD do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania oraz zwolnieniu jej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni ocenił jako prawidłowe:
W sytuacji opisanej powyżej zastosowanie mają następujące przepisy:
- art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowiący, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
- art. 17 ust. 1 pkt 14a wyżej powołanej ustawy według którego wolne od podatku są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD),
- art. 17 ust. 1 pkt 23 uprzednio powołanej ustawy stanowiący, iż wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,
- art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy stanowiący, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r.o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873).Dotacje, jako otrzymane pieniądze na refundację części poniesionych kosztów na remont budynku produkcyjnego objętego pomocą finansową w ramach programu SAPARD, co do zasady są przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody z tego tytułu są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14a i 23 tej ustawy jak również nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy. Cała otrzyma dotacja winna być zaliczona do przychodów podatkowych w miesiącu jej otrzymania. Zatem słuszne jest stanowisko podatnika w tej sprawie.Równocześnie informuje się, że przedstawiony przez Spółdzielnię sposób rozliczania wydatków związanych z remontem znajduje potwierdzenie w ustawie o rachunkowości i może być przez Spółdzielnię przyjęty ale tylko dla celów statystycznych a nie podatkowych.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj