Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/005/2-464/04/wk
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/005/2-464/04/wk
Data
2005.02.25



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
podatek od towarów i usług
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy ustalić przychód zwolniony od podatku dochodowego z tytułu dotacji, otrzymanych od samorządu województwa jako dopłaty do przejazdów środkami komunikacji oraz czy należny podatek VAT od tej dotacji można zaliczyć do wydatków sfinansowanych dotacją?


W wyniku weryfikacji pisma Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego Nr PD-IU 423/89/04, z dnia 09.12.2004 r., stanowiącego pisemną informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wydaną w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), oraz w wykonaniu dyspozycji zawartej w art. 14b § 2 wymienionej powyżej ustawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, stwierdza, co następuje:

Zapytanie Podatnika dotyczy sposobu wyliczenia kwoty przychodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dotacji, którą Spółka otrzymuje od samorządu województwa jako dopłatę do ulgowych przejazdów środkami komunikacji na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002 Nr 175, poz. 1440), a także możliwości zaliczenia kwoty należnego podatku VAT od w/w dotacji do wydatków sfinansowanych tą dotacją.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), który został zmieniony art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r. (...). Przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 (...).
Kierując się treścią powołanych powyżej przepisów cyt. ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych dopłaty do biletów ulgowych zwolnione są przedmiotowo do końca 2006 roku od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, ponieważ kwoty dopłat do biletów ulgowych, otrzymywane od samorządu województwa zostały określone w art. 8a ust. 3 cyt. ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego bez uwzględnienia podatku od towarów i usług, do przychodów podatkowych należy zaliczyć całą faktycznie uzyskaną kwotę dotacji. Zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych podlegać będzie również faktycznie uzyskana kwota dotacji. Zatem podatek VAT należny od przedmiotowej dotacji nie może być uwzględniany w ustalaniu wysokości dotacji, stanowiącej przychód zwolniony.
W kwestii wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kwoty należnego podatku VAT, wyliczonej od w/w dotacji Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza nastepująco:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b cyt. ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych należny podatek VAT stanowi koszt uzyskania przychodów jedynie w dwóch przypadkach, które zostały wymienione w treści w/w przepisu tj. w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeśli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami. Zatem kwota należnego podatku VAT, wyliczona od kwoty otrzymanej dotacji nie stanowi kosztu uzyskania przychodu na podstawie w/w przepisu.
Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 dokonuje się wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów jedynie wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14, co wynika z literalnego brzmienia w/w przepisu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj