Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/I/443-86/05
z 22 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/I/443-86/05
Data
2005.08.22



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura
Numer Identyfikacji Podatkowej
sprzedaż


Pytanie podatnika
- dotyczy umieszczania kodu PL przed numerem NIP na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż krajową.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2005 r. (data wpływu do US 18.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie umieszczania kodu PL przed numerem NIP na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż krajową - podziela pogląd Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika że Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług uprawnionym do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiada potwierdzenie zgłoszenia na formularzu VAT-5UE. Na krajowych fakturach sprzedaży Strona zamieszcza swój numer NIP z kodem PL.

Strona ma wątpliwości czy zamieszczanie kodu PL na krajowych fakturach sprzedaży jest niezgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W przepisach nie ma jednoznacznie sprecyzowanego stanowiska.

Według Strony wpisanie na fakturze krajowej kodu PL przez podatnika uprawnionego do używania tego kodu, nie jest wymagane przepisami, ale również nie jest zabronione. W związku z powyższym używanie kodu PL na fakturach krajowych nie jest błędem.

Tut. Organ podziela pogląd Strony w sprawie.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) określają przypadki, w których podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE obowiązane są do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL. Wymóg ten nie dotyczy faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży krajowej.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Należy wskazać, że obowiązujące przepisy (art. 88 wyżej cytowanej ustawy) nie przewidują negatywnych konsekwencji posługiwania się numerem VAT UE w obrocie krajowym. Zatem w ocenie tut. Organu, z uwagi na powyższe oraz na sformułowanie "... co najmniej..." zawarte w § 9 ust. 1 pkt 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, należy uznać, że Strona zarejestrowana jako podatnik VAT UE nie narusza obowiązujących w zakresie podatku od towarów i usług przepisów prawa umieszczając kod PL przed numerem NIP na fakturach VAT dokumentujących sprzedaż krajową.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj