Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/25-4/05
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/25-4/05
Data
2005.07.21



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
lekarze
lekarze
okres rozliczeniowy
okres rozliczeniowy
rozliczenie dotacji
rozliczenie dotacji
ustalanie dochodu
ustalanie dochodu
zwrot kosztów
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy dla celów ustalenia dochodu lub straty podatkowej otrzymane środki finansowe z Ministerstwa Zdrowia na pokrycie kosztów staży rezydenckich nie należy wyłączyć z przychodów, a wyłączyć z kosztów, jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wg art. 16 ust. 1 pkt 58 i przyjąć jako wolne od podatku – art. 17 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy przyjąć jako wydatki zwrócone – art. 12 ust. 4 pkt 6a, wyłączając z przychodów wartość otrzymanych środków finansowych i z kosztów wysokość poniesionych kosztów? Czy pozostawić w przychodach i kosztach, co wówczas z różnicą in plus, in minus w poszczególnych miesiącach, jak również w rozliczeniu rocznym?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 14, art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku W. z dnia 4.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.04.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 27.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.04.2005 r.) oraz pismem z dnia 11.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 15.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym przez W. stanem faktycznym opisanym we wniosku, szpital prowadzi specjalizację lekarzy, odbywaną w ramach rezydentury, zgodnie z programem specjalizacji i planem jej odbywania oraz na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 25.03.1999 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy stomatologów (Dz. U. Nr 31, poz. 302 ze zm.). Poniesione koszty z tego tytułu zwraca w oparciu o roczną kalkulację kosztów Ministerstwo Zdrowia, wstępnie w formie kwartalnych zaliczek do 28 dnia pierwszego miesiąca każdego kwartału. Końcowe rozliczenie finansowe, faktycznie poniesionych kosztów w odniesieniu do otrzymanych środków finansowych przypada na 15.01. następnego roku kalendarzowego. W wyniku końcowego rozliczenia następuje nadwyżka otrzymanych środków finansowych nad poniesionymi kosztami. Szpital powstałą nadwyżkę zobowiązany jest zwrócić, natomiast w przypadku wystąpienia wyższych kosztów Ministerstwo Zdrowia uzupełnia środki finansowe, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Szpitalem, a Ministerstwem Zdrowia. Szpital przyjął w 2005 r. dla celów podatku dochodowego od osób prawnych otrzymane środki finansowe zaewidencjonowane na koncie księgowym 760 – „pozostałe przychody operacyjne”, jakoby otrzymaną dotację (w umowie brak zapisu, że jest to dotacja, lecz używa się sformułowania środki publiczne lub środki finansowe) i całą kwotę zwróconych środków finansowych ujął w informacji CIT-2/O w poz. 9 i 15. Następnie przy wypełnianiu deklaracji CIT-2 ujęto w poz. 19 – przychody, zaś w poz. 21 – koszty uzyskania przychodu, pomniejszone o wydatki finansowane środkami publicznymi, lecz tylko do wysokości poniesionych kosztów. Natomiast w zeznaniu rocznym za 2004 r. Szpital przyjął, że otrzymane środki finansowe stanowią przychód podatkowy, a koszty są kosztami uzyskania przychodów.

Do pisma z dnia 11.07.2005 r., stanowiącego uzupełnienie wniosku z dnia 4.04.2005 r., dołączono pismo Ministerstwa Zdrowia Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji znak: MZ-BFS-842-1851-1/Spec-52/EG/05, w którym sprecyzowano, iż cyt. „środki na sfinansowanie specjalizacji odbywanych w trybie rezydentury zaplanowane są w ustawie budżetowej w części 46 – Zdrowie, dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdziale 85157 – Staże i specjalizacje medyczne, § 432 – Staże i specjalizacje medyczne i zaliczone są do wydatków bieżących. W związku z tym dokonywane wydatki muszą być ponoszone w granicach ustalonych kwot na dany rok budżetowy i nie mogą być wyższe od ustalonych w załączniku Nr 1 do umowy stanowiącej kalkulację środków na omawiany cel”.

Pytanie W. brzmi następująco:

  1. czy dla celów ustalenia dochodu lub straty podatkowej, otrzymane środki finansowe z Ministerstwa Zdrowia na pokrycie kosztów staży rezydenckich nie należy wyłączyć z przychodów, a wyłączyć z kosztów, jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wg art. 16 ust. 1 pkt 58 i przyjąć jako wolne od podatku – art. 17 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. czy przyjąć jako wydatki zwrócone - art. 12 ust. 4 pkt 6a, wyłączając z przychodów wartość otrzymanych środków finansowych i z kosztów wysokość poniesionych kosztów,
  3. czy pozostawić w przychodach i kosztach, co wówczas z różnicą in plus, in minus w poszczególnych miesiącach, jak również w rozliczeniu rocznym.

Według stanowiska wnioskodawcy, środki finansowe zwracane przez Ministerstwo Zdrowia, rejestrowane w ewidencji na koncie księgowym „760” pozostałe przychody operacyjne, nie mają charakteru dotacji budżetowej, należy wyłączyć z przychodów - art. 12 ust. 4 pkt 6a i kosztów uzyskania przychodów (brak wyraźnego odniesienia do art.) dla celów ustalenia dochodu lub straty podatkowej.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku przez W., stwierdza, co następuje:

W umowie z dnia 21.03.2001 r., nr Rn2/160/2001 o wykonanie zadania pod nazwą: realizacja specjalizacji lekarzy (lekarzy stomatologów odbywanego w ramach szkoleniowego etatu prezydenckiego, zawartej pomiędzy Ministrem Zdrowia a W., Ministerstwo Zdrowia nie posługuje się sformułowaniem „dotacja”, lecz przekazywane środki pieniężne określa jako „finansowe środki publiczne” (kserokopia umowy wraz z aneksami została przesłana do tut. Urzędu). Z pisma Ministerstwa Zdrowia z dnia 22.06.2005 r. (znak: MZ-BFS-842-1851-1/Spec-52/EG/05) wynika, iż przekazywane na rzecz szpitala środki finansowe na sfinansowanie specjalizacji odbywanych w trybie rezydentury zaliczane są do wydatków bieżących i nie mają charakteru dotacji

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe. Oznacza to, iż momentem powstania przychodu pieniężnego jest otrzymanie środków pieniężnych. W związku z powyższym na podstawie cyt. powyżej przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane przez szpital środki finansowe stanowić będą przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Kosztem uzyskania przychodów będzie natomiast kwota wykorzystanych środków na koniec danego okresu rozliczeniowego. Zgodnie bowiem z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Nawiązując do stanowiska szpitala zawartego we wniosku, tut. Urząd stwierdza, iż jest ono nieprawidłowe, gdyż powołany przez wnioskodawcę przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (cyt. „do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów”) nie będzie miał zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Ponadto nie będą miały zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 14 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przepisy te dotyczą dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a jak wykazano powyżej otrzymane przez szpital środki finansowe z Ministerstwa Zdrowia nie mają charakteru dotacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj