Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/423-49/05
z 4 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/423-49/05
Data
2005.10.04



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
koszty uzyskania przychodów
rozliczanie (rozliczenia)


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy skutków podatkowych związanych z dotacjami pochodzącymi w części z funduszy strukturalnych i w części z budżetu państwa, czy można przejściowo uznać poniesione koszty za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a dopiero w m-cu otrzymania dotacji dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę odpowiadającą kwocie netto otrzymanej dotacji ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 09.08.2005 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Należne na podstawie podpisanych umów z Agencją Rynku Rolnego dotacje dotyczą dofinansowania do ceny zakupu leków i matek pszczelich. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacja jest przychodem z działalności gospodarczej, ale wolnym od podatku dochodowego, czego konsekwencją jest to, że wszelkie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane otrzymaną dotacją nie są kosztami uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z ww. artykułu nie wynika wprost, jak należy postąpić w przypadku, gdy poniesiony koszt nie pokrywa się w czasie z otrzymaną dotacją. Dofinansowanie dotacją następuje po zakończeniu realizacji programu i złożenia wniosku rozliczeniowego, a więc po kilku miesiącach od poniesionego z własnych środków kosztu związanego ze sprzedażą towarów.

Pytanie podatnika dotyczy skutków podatkowych związanych z dotacjami pochodzącymi w części z funduszy strukturalnych i w części z budżetu państwa, czy można przejściowo uznać poniesione koszty za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a dopiero w m-cu otrzymania dotacji dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę odpowiadającą kwocie netto otrzymanej dotacji ...
Podatnik zajął następujące stanowisko:

Art. 16 ust. 1 pkt 58 nie mówi wprost jak postąpić, biorąc pod uwagę fakt, że w momencie ponoszenia kosztu podatnik nie jest pewien co do ostatecznej wielkości dotacji, przejściowo należy zaliczyć koszty do kosztów uzyskania przychodów jako, że są związane z prowadzoną działalnością, natomiast w m-cu jej otrzymania obniżyć koszty uzyskania przychodu o kwotę netto otrzymanej dotacji.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Dotacje otrzymane za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego, pochodzące w części z funduszy strukturalnych i w części z budżetu państwa korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - art. 17 ust. 1 pkt 23 i 14b. Zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b stosuje się do dnia 31.12.2006 r. w brzmieniu obowiązującym przed 2004 r. na mocy art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).

Stosownie do art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że nie będą kosztem uzyskania przychodów podatnika wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji.

W przypadku, gdy poniesione wydatki nie pokrywają się w czasie z otrzymaną dotacją (dofinansowanie następuje po poniesieniu wydatków) a zachodzą przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesione przez podatnika wydatki są kosztem uzyskania przychodów w momencie poniesienia. Podatnik, gdy otrzyma dotację, to na podstawie cyt. art. 16 ust. 1 pkt 58 jest obowiązany obniżyć koszty uzyskania przychodów o wartość środków otrzymanych na pokrycie poniesionych wydatków. Korekty kosztów uzyskania przychodów podatnik dokonuje w rozliczeniu za bieżący okres, bowiem dopiero w momencie otrzymania tych środków, poniesione wydatki, które zostały pokryte dochodem wolnym od podatku, przestały być dla niego kosztem uzyskania przychodów.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj