Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-705/12-4/IR
z 30 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-705/12-4/IR
Data
2012.10.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
korekta
podatek naliczony
środek trwały
zmiana przeznaczenia
Istota interpretacji
W zakresie: opodatkowania usługi dzierżawy zaplecza sportowego, możliwości odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy oraz wysokości i sposobu dokonania tej korekty
Wniosek ORD-IN 319 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 października 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Gmina poniosła w 2011 r. wydatki inwestycyjne (tj. nabywała towary i usługi) na budowę zaplecza sportowego przy boisku Ludowego Zespołu Sportowego (dalej LZS). Wydatki dokumentowane były przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Łączna wartość poniesionych wydatków w zakresie powyższej inwestycji przekracza 15 tys. PLN. Inwestycja została sfinansowana w całości ze środków własnych Gminy. W 2011 r. inwestycja została oddana do użytkowania, a następnie przekazana w nieodpłatne używanie na rzecz LZS (działającego w formie stowarzyszenia). Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową ww. zaplecza sportowego. Gmina rozważa zawarcie w 2012 r. umowy dzierżawy z LZS, który jest użytkownikiem przedmiotowego zaplecza sportowego. Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT W piśmie z dnia 16 października 2012 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wartość początkowa przedmiotowego zaplecza sportowego, zaliczonego do środków trwałych przekracza 15.000 zł. Nadto wyjaśnił, iż podobnie jak wszystkie inne gminy w skali kraju nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie prowadzi ewidencji środków trwałych dla celów podatku dochodowego. Niemniej jednak Gmina prowadzi księgi na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości i dla celów rachunkowości prowadzi ewidencję środków trwałych podlegających amortyzacji oraz dokonuje odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych. Zaplecze sportowe, o którym mowa w przedmiotowym wniosku w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane stanowi budowlę. Natomiast klasyfikowane jest w dziale 24 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe” Symbol PKOB 241 - „Budowle sportowe i rekreacyjne”. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Uzasadnienie Ad. 1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jak wskazuje brzmienie powołanych przepisów pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania. Mając na względzie przedstawiony stan prawny oraz fakt, iż zaplecze sportowe pozostaje własnością Gminy uznać należy, że jego odpłatna dzierżawa na gruncie ustawy o VAT jest świadczeniem usług przez Gminę na rzecz LZS. Gmina bowiem będzie udostępniać zaplecze sportowe na rzecz LZS w drodze dzierżawy, ponadto świadczenie to będzie czynnością odpłatną, ponieważ LZS zobowiąże się płacić Gminie wynagrodzenie. Z powyższego wynika, że przedmiotowy stosunek będzie dwustronnie zobowiązujący i wzajemny. Odpowiednikiem świadczenia Gminy sprowadzającego się do oddania rzeczy w dzierżawę, jest świadczenie LZS, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego wynagrodzenia. Skoro wynagrodzenie będzie stanowisko obligatoryjny element powyższego stosunku zobowiązaniowego, to uznać należy, iż świadczenie Gminy na rzecz LZS będzie odpłatnym świadczeniem usług dla potrzeb VAT i czynność ta będzie opodatkowana VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle powyższych regulacji w ocenie Zainteresowanego uznać zatem należy, iż w zakresie dokonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nawet, gdy dotyczą one jej zadań własnych, Gmina posiada status podatnika VAT. Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów (Gmina przytacza wybrane z nich w uzasadnieniu do pytania nr 2). Biorąc pod uwagę, że umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną uregulowaną w art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Gmina będzie działać w sposób tożsamy do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i w konsekwencji będzie działać w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że Gmina będzie wykonywać usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i działać w roli podatnika VAT, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT (przy czym zdaniem Gminy usługa taka nie skorzysta ze zwolnienia od podatku). Ad. 2) Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, Gmina uważa, iż w momencie otrzymania faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na budowę zaplecza sportowego, nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wówczas bowiem zaplecze sportowe nie było przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Sytuacja ta jednak, zdaniem Gminy, ulegnie zmianie z chwilą zawarcia umowy dzierżawy zaplecza sportowego. Jako że, jak wskazano powyżej, tego typu umowa ma charakter cywilnoprawny, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT, Gmina powinna opodatkować VAT świadczoną przez nią usługę dzierżawy. Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Analiza powyższych regulacji w ocenie Zainteresowanego jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego (w tym nieruchomości) polegającej na rozpoczęciu jego wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik, który pierwotnie nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, ze względu na wykorzystywanie tego środka trwałego do czynności nieopodatkowanych ma prawo dokonania dodatniej korekty podatku naliczonego, tak samo jak byłby zobowiązany do przeprowadzenia korekty zmniejszającej, w sytuacji gdyby pierwotnie dokonał takiego obniżenia, a następnie zaprzestał wykorzystywania danego środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych. Stanowisko to zostało potwierdzone przykładowo w:
W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, w odniesieniu do przedstawionej przez nią sytuacji należy uznać, iż w związku z zawarciem umowy dzierżawy zaplecza sportowego, będzie ona uprawniona do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jego budowę. Ad. 3) Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 tys. PLN, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. W konsekwencji, kwota podatku naliczonego możliwego do odliczenia powinna zostać określona w oparciu o art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, z uwzględnieniem okresu, jaki upłynął od momentu oddania zaplecza sportowego do pierwotnego użytkowania, (które nie było związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT) do momentu, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia tej nieruchomości na związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. do momentu, w którym przedmiotowy majątek rozpoczął być dzierżawiony. Mając na uwadze obowiązujący dla nieruchomości 10 letni okres korekty, w przypadku zaplecza sportowego, które zostało oddane do nieodpłatnego użytkowania w 2011 r., a następnie zostanie wydzierżawione np. w 2012 r., Gmina będzie mogła odliczyć 9/10 całkowitej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na jego wybudowanie. W stosunku bowiem do roku 2011, prawo do odliczenia podatku naliczonego, ze względu na brak wykorzystywania zaplecza sportowego do czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługiwało. Roczna korekta w przypadku nieruchomości dotyczy 1/10 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu. Zgodnie z ust. 3 art. 91 ustawy o VAT, korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. Stanowisko to zostało przykładowo potwierdzone w przytoczonych już wcześniej pismach, tj. w:
W konsekwencji, w przypadku gdy umowa dzierżawy zostanie zawarta w 2012 r., a więc zmiana przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości nastąpi w 2012 r., Gmina nabędzie prawo do dokonania korekty 1/10 kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę zaplecza sportowego, w deklaracji podatkowej za styczeń 2013 r., oraz za kolejne lata, w których Gmina będzie wykonywać czynności opodatkowane, każdorazowo w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego. Korekty te będą dokonywane w deklaracjach VAT za styczeń roku następującego po roku, którego dotyczy korekta, czyli ostatnia korekta zostanie dokonana w deklaracji VAT za styczeń 2021 r. (i będzie dotyczyć korekty za rok 2020), zatem łącznie Gmina dokona odliczenia 9/10 kwoty podatku naliczonego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi dzierżawy zaplecza sportowego, możliwości odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy oraz wysokości i sposobu dokonania tej korekty. Natomiast w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy oraz wysokości i sposobu dokonania tej korekty została wydania odrębna interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-705/12-5/IR. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.