Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/321/WD/423/98/05/JL
z 25 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/321/WD/423/98/05/JL
Data
2005.11.25
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
przychód
Pytanie podatnika
1. Czy dotację z PFRON na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych otrzymaną na podstawie art. 26a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - kwalifikuje się do wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 25 - art. 16 ust. 1 pkt. 58 u.p.d.o.p.?
2. Czy dotacja powyższa jest przychodem podatkowym i należy ją ujmować w poz. 25 deklaracji CIT-8 czy tylko w CIT-8/O w poz. 9 i CIT-8 w poz. 36? 3. Jakimi dokumentami należy udokumentować wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późń. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z września 2005r. XXX Sp. z o.o. żądającego udzielenia interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że: stanowisko Spółki w zakresie wydatków i kosztów sfinansowanych z dotacji PFRON (pkt. 1) oraz w zakresie uznawania tej dotacji za przychód podatkowy i ujmowania jej w poz. 25 deklaracji CIT-8 (pkt. 2) jest nieprawidłowe oraz na podstawie art. 165a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa postanawia odmówić wszczęcia postępowania i udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dokumentowania wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dotacji UZASADNIENIE Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że jest ona od 1995r. zakładem pracy chronionej i na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r. Nr 123, poz. 776 z p. zm.) korzysta z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W roku 2004 otrzymała w formie ryczałtu 190 tyś zł., z tego 3,6 tyś zł. przekazano na Zakładowy Fundusz Rehabilitacji, a kwotę 188 tyś zł. zaksięgowano na przychody operacyjne. Ponadto w 2004r. Spółka naliczyła i zaksięgowała na przychody operacyjne dofinansowanie za XI i XII 2004 w kwocie 38,8 tyś zł. oraz korektę roczną dofinansowania w kwocie 17,7 tyś zł. płatną w 2005r. W 2004r. Spółka wynagradzała osoby niepełnosprawne na poziomie roku 2003 czyli dotacji nie przeznaczała na wynagrodzenie. W zeznaniu rocznym CIT-8 Spółka pomniejszyła przychody do opodatkowania o kwotę naliczonej i zaksięgowanej dotacji PFRON jednocześnie nie pomniejszając kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej dotacji, gdyż nie wykorzystano jej na sfinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Z publikacji prasowych w 2005r. na temat tego rodzaju dotacji zamieszczonych w Biuletynach Nr 11 i 15 wydawnictwa GOFIN i w gazecie "Rzeczypospolita" z 21.07.2005r. wynika, iż zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt. 25 u.p.d.o.p. jest iluzoryczne, skoro należy o kwotę zwolnienia pomniejszyć koszty uzyskania przychodów. We wrześniu 2005r. Spółka dokonała korekty CIT-8 za 2004r. sprowadzającej się do opodatkowania dotacji oraz dopłaty podatku. Pomimo skorygowania tej deklaracji Spółka nie jest przekonana co do słuszności takiego rozwiązania. W związku z tym pyta:
Według stanowiska Spółki dotacja na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych nie jest przychodem ze źródeł przychodów wymienionych w art.7 u.p.d.o.p. i nie powinna być wykazana w poz. 25 deklaracji CIT-8. Także nie kwalifikuje się ją do kosztów bezpośrednich, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 25 ustawy, bowiem kwota ta nie była wykorzystana na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników niepełnosprawnych. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółki -Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia co następuje: W aspekcie podatkowym dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakład pracy chronionej m.in. dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 z p. zm.) podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 25 u.p.d.o.p. w zakresie i na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 2003r. Wprawdzie z dniem 1 stycznia 2004r. przepis ten został uchylony zgodnie z art. 1 pkt. 13 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1957 ze zm.), ale na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy funkcjonowanie tego zwolnienia przedłużono najpierw na okres do 31.12.2004r., a następnie do końca 2006r. Z drugiej strony wyłączono z kosztów uzyskania przychodów te wydatki i koszty, które zostały bezpośrednio sfinansowane ze środków pochodzących z otrzymanego dofinansowania z PFRON do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, co wynika z przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004r. W świetle więc wyżej wymienionych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z wolnych od podatku dochodowego dotacji, subwencji i dopłat otrzymanych z PFRON przez zakład pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Niezależnie od tego, czy taka dotacja jest opodatkowana czy też zwolniona od podatku dochodowego - powiększa się przychody podatkowe o kwotę otrzymanej dotacji w poz. 25 deklaracji CIT-8. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów zalicza się między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle tegoż artykułu otrzymana dotacja jest przychodem. Dotacji ze środków PFRON jako dochodów zwolnionych od podatku nie uwzględnia się przy ustaleniu podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 3 u.p.d.o.p.) albo ustalenia straty (art. 7 ust. 4 tej ustawy). Jako dochody wolne od podatku dochodowego - dotację wykazuje się w poz. 9 i 5 załącznika CIT-8/O oraz w poz. 36 i 39 deklaracji CIT-8. Natomiast pokryte tą dotacją koszty wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 58 wyżej cytowanej ustawy. Wykazywane więc w poz. 29 deklaracji CIT-8 - koszty uzyskania przychodów nie powinny obejmować wydatków bezpośrednio sfinansowanych otrzymaną dotacją. Otrzymane dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest neutralne z podatkowego punktu widzenia. Podmiot otrzymujący dotację zwolnioną od podatku, na jego wniosek złożony w PFRON i na ściśle określony cel - dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, nie może uzyskiwać dodatkowych korzyści w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Dlatego z chwilą otrzymania dotacji niezbędne jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych tą dotacją.Rozliczenie roczne dofinansowania otrzymanego z PFRON następuje zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne - po upływie roku, w którym pomoc ta została udzielona a nienależnie pobrane kwoty pomocy (niewykorzystane na dofinansowanie wynagrodzeń) powinny być zwrócone na konto PFRON. Ewidencja takich zdarzeń powinna znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych. Na mocy art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić podatnikom pisemnej interpretacji tylko co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach. W myśl art. 3 tej ustawy przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonywanych. Sposób dokumentowania operacji księgowych związanych z wydatkami i kosztami bezpośrednio sfinansowanymi z dotacji nie wynika z ustawy podatkowej lecz określają go przepisy ustawy o rachunkowości. Przedmiotem wniosku podatnika w tym zakresie nie jest interpretacja przepisów prawa podatkowego lecz przepisów prawa ustawy o rachunkowości. Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne orzeczono jak w sentencji postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.