Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/77/05
z 30 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/77/05
Data
2005.12.30



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
protokół zdawczo-odbiorczy
tytuł prawny
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy można skorzystać z ulgi na remont lokalu mieszkalnego przed odbiorem technicznym tego lokalu oraz przed końcowym przeniesieniem własności.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ),po rozpatrzeniu wniosku Pana AB zam. Radom, ul. CD z dnia 14.11.2005r. (data wpływu 16.11.2005r.), dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości odliczenia od podatku dochodowego w ramach ulgi remontowej za rok 2005 wydatków poniesionych na wykończenie lokalu mieszkalnego w postaci zakupu materiałów i elementów wykończeniowych podłóg i ścian, zakupu sanitariatów i ceramiki sanitarnej, kranów, kabiny prysznicowej oraz materiałów do ich montażu, zakupu i zamontowania urządzeń filtrujących wodę, urządzeń alarmowych, podłączeń elektrycznych, pochłaniacza kuchennego, kuchenki elektrycznej oraz zabudowanej szafy, na podstawie zawartej umowy na zakup mieszkania z developerem przed odbiorem technicznym lokalu,
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza że Pana stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.11.2005r. (data wpływu 16.11.2005r.) Pan AB zam. Radom, ul. CD, wystąpił do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny oraz stanowisko Wnioskodawcy:
W dniu 28 lutego 2005r. zawarłem umowę na zakup nowego mieszkania z developer�em. Oświadczam, że spłaciłem wszystkie raty zawarte w umowie w załączniku 1. W chwili obecnej czekam na odbiór techniczny lokalu, który developer zobowiązał się przeprowadzić w IV kwartale 2005 roku na przełomie listopada i grudnia. Niestety z winy developer�a przedłużyły się prace wykończeniowe lokalu, odbiór techniczny lokalu zostanie przeprowadzony po ich zakończeniu w ostatnich dniach tego roku.
Moim zdaniem umowa, którą zawarłem z developer�em (załącznik 1) oraz zapłacenie wszystkich rat za mieszkanie (załącznik 2) jest podstawą do skorzystania z ulgi remontowej. Wydatki, które zamierzam odliczyć w ramach ulgi remontowej to: materiały i elementy wykończeniowe podłóg i ścian, sanitariaty i ceramika sanitarna, krany, kabina prysznicowa oraz materiały potrzebne do ich zamontowania, zakup i zamontowanie urządzeń filtrujących wodę, urządzeń alarmowych, podłączeń elektrycznych, pochłaniacza kuchennego, kuchenki elektrycznej trójfazowej oraz zabudowanej szafy, zaliczane do wydatków na remont i modernizację, uwzględnione w obowiązującej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czy umowa, którą podpisałem z developer�em (załącznik 1) oraz fakt zapłacenia całości zobowiązania wobec developer�a (załącznik 2) upoważnia mnie do odliczenia wydatków poniesionych w listopadzie i grudniu 2005r. na remont mieszkania w ramach ulgi remontowej pomimo poniesienia ich przed dniem odbioru technicznego lokalu ?
W dniu 05.12.2005r. pismem znak: 1424/2150/413/817/05 doręczonym 07.12.2005r. wezwano Podatnika do uzupełnienia przedmiotowego wniosku w zakresie stanu faktycznego, tj. doprecyzowanie w jakim terminie nastąpi (planowane jest) ostateczne przeniesienie własności lokalu mieszkalnego.
Do dnia wydania niniejszego postanowienia uzupełnienie wniosku w powyższym zakresie nie zostało przez Podatnika dokonane.

Stanowisko organu podatkowego:
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W świetle art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Podstawą rozpatrzenia wniosku jest stan faktyczny zawarty w zapytaniu i własne stanowisko strony.

Z dniem 1 stycznia 2004 r. został uchylony art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym uregulowane były zasady korzystania z szeregu ulg podatkowych, m.in. z tzw. ulgi remontowej. O ile w przypadku większości zlikwidowanych ulg uchylenie art. 27a ustawy oznaczało, że rok 2003 był ostatnim, w rozliczeniu za który można było skorzystać z odliczenia (pomijając prawa nabyte), o tyle w przypadku ulgi remontowej takie odliczenie jest możliwe zarówno za rok 2004, jak i 2005. Ustawodawca, likwidując ulgę remontową, uwzględnił bowiem fakt, iż ulga ta realizowana jest w okresie 3-letnim. W związku z powyższym w przepisach przejściowych przewidział możliwość korzystania z ulgi remontowej do końca obecnego okresu 3-letniego, a więc do dnia 31 grudnia 2005 r.
Przepisami przejściowymi, o których mowa, są przepisy art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), zwana dalej ustawą zmieniającą.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy zmieniającej, podatnicy, którzy w 2003r. wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi remontowej odliczali od podatku, a odliczenie to nie znalazło pokrycia w podatku za rok 2003, zachowują prawo do ich odliczania od podatku w latach następnych, aż do całkowitego ich wyczerpania. Przepis ten dotyczy zarówno podatników, którzy odliczali wydatki remontowe poniesione w roku 2003, jak i podatników, którzy korzystali z ulgi remontowej we wcześniejszych latach, a którzy w zeznaniu za rok 2003 nie rozliczyli ulgi do końca.
W odniesieniu do wydatków poniesionych przez podatnika w latach 2004-2005 zastosowanie ma art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej. Przepis ten stanowi, iż wydatki remontowe poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Należy przy tym podkreślić, iż z punktu widzenia możności skorzystania z ulgi remontowej w latach 2004-2005 nie ma znaczenia fakt czy podatnik odliczył wydatki remontowe w roku 2003.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się m.in., o poniesione przez podatnika w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Podstawowym warunkiem uprawniającym do korzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu jest więc posiadanie tytułu prawnego. Zauważyć przy tym należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują pojęcia tytułu prawnego, jednakże oczywistym jest, że uprawnienie osoby do zajmowania danego lokalu (budynku) musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych.
Tytułem prawnym do lokalu (budynku) mieszkalnego, jest między innymi własność, umowa najmu lub dzierżawy, umowa użyczenia oraz każdy inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Należy pamiętać, że obok w/w warunku którym jest posiadanie tytułu prawnego, aby móc skorzystać z omawianej ulgi, poniesione na ten cel wydatki muszą spełniać łącznie poniższe warunki:
- dotyczyć lokali (budynków) mieszkalnych znajdujących się na terytorium Polski (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy),
- zostać udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
- mieścić się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788) (art. 27a ust. 17 ustawy), zawierającego wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego oraz lokalu mieszkalnego.
- nie mogą zostać odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie mogą zastać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub zostać zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy).

Za remont lokalu lub budynku mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji.
Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, np. przez wykonanie nowej instalacji. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie lub przebudowie elementów lokalu.
Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca mając na uwadze fakt nieostrości pojęć "remontu" oraz "modernizacji", upoważnił właściwego ministra, do określenia zakresu i rodzajów wydatków upoważniających do korzystania z ulgi remontowej. Chodzi tu o w/w rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. Określony w nim wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (lokalu mieszkalnego) obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku).

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, że w chwili obecnej oczekuje Pan na odbiór techniczny lokalu, który developer w związku z realizacją zawartej umowy zobowiązał się przeprowadzić w IV kwartale br. na przełomie listopada i grudnia.
Niestety na skutek przedłużenia prac wykończeniowych lokalu z winy developera, odbiór techniczny zostanie przeprowadzony po ich zakończeniu w ostatnich dniach tego roku.
Zatem do chwili obecnej lokal mieszkalny nie został Panu udostępniony.
Tym samym nie posiada pan tytułu prawnego w powyższym rozumieniu, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Tak więc, jeżeli wydatki na remont lokalu mieszkalnego dotyczące zakupu materiałów i elementów wykończeniowych podłóg i ścian, zakupu sanitariatów i ceramiki sanitarnej, kranów, kabiny prysznicowej oraz materiałów do ich montażu, zakupu i zamontowania urządzeń filtrujących wodę, urządzeń alarmowych, podłączeń elektrycznych, pochłaniacza kuchennego, kuchenki elektrycznej oraz zabudowanej szafy, poniesione zostaną przed datą odbioru technicznego przedmiotowego lokalu, wówczas nie będą mogły zostać odliczone od podatku dochodowego za rok 2005 w ramach ulgi remontowej, pomimo spełnienia innych wyżej wymienionych przesłanek uprawniających zastosowanie przedmiotowej ulgi.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że odpowiedzi niniejszej udzielono pomimo nie uzupełnienia przez Pana wniosku w zakresie stanu faktycznego w ślad za wezwaniem z dnia 05.12.2005r. znak: 1424/2150/413/817/05 doręczonym 07.12.2005r. Uznano bowiem, że szczegółowsze określenie przez Pana planowanego terminu przeniesienia własności lokalu mieszkalnego, skoro nie nastąpi w 2005r., to pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z przepisem art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00zł uiszczanej w znakach opłaty skarbowej.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b ust. 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj