Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-65/HM/05
z 15 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-65/HM/05
Data
2005.11.15



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
niepełnosprawni
przewóz osób
środek transportowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy możliwości odzyskania przez gminę podatku VAT od zakupu środka transportu służącego do przewozu osób niepełnosprawnych, finansowanego w części ze środków PFRON.


Działając na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 6, art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Gminy z dnia 10.11.2005 r. znak UG 0152/54/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 10.11.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Gmina Krasiczyn jako zadanie własne realizuje dowóz dzieci niepełnosprawnych z terenu administrowanego do Przemyśla na warsztaty terapii zajęciowej. Z uwagi na brak odpowiedniego samochodu do przewozu dzieci zwrócono się z wnioskiem do Starostwa Powiatowego w Przemyślu w ramach programu: "Wyrównywania różnic między regionami" o dofinansowanie zakupu autobusu. Łączny koszt projektu wynosi 143.025,00 zł, środki PFRON-u 87.925,00 zł, udział własny 55.100,00 zł. Stosowną umowę 1/2005 zawarto w dniu 07.09.2005 r. Wybrano autobus marki Volswagen - 15 miejscowy (14 + 1) z wyposażeniem do transportu osób niepełnosprawnych z wózkami inwalidzkimi. Waga samochodu nie przekracza 3,5 t, po zakupie samochód pozostanie na utrzymaniu Gminy Krasiczyn i zgodnie z umową będzie jedynie służył celom Programu - likwidacja barier transportowych obszaru D. Pytanie Gminy sprowadza się do możliwości odzyskania przez nią podatku VAT od zakupu środka transportu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o VAT nie dopuszcza takiej możliwości. Zadanie dowozu dzieci niepełnosprawnych na zajęcia dydaktyczne do szkół należy do zadań statutowych Gminy a zakupiony autobus będzie służył jedynie do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia szkolne w Przemyślu. W związku z czym Gmina nie ma możliwości obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony od zakupu autobusu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Gminy. Podatnikom podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie w szczególności analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, tj.:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wenątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pod pojęciem gminy zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. ochrony zdrowia,
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8. edukacji publicznej,
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  11. targowisk i hal targowych,
  12. zieleni gminnej i zadrzewień,
  13. cmentarzy gminnych,
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
  16. polityki prorodzinnej,
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
  18. promocji gminy,
  19. współpracy z organizacjami pozarządowymi,
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

W art. 7 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy zapisano, iż ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. Ponadto art.8 ust.1 ustawy reguluje, iż ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Ustawa z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 219 ze zm.) w art. 17 ust. 3a nakłada na gminę obowiązek zapewnienia niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle przedstawionych uregulowań gmina jako organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa - w przedmiotowej sprawie ustawą o systemie oświaty - objęta jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane zatem przez gminę czynności w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, z którego wynika, iż Gmina w ramach zadań statutowych realizuje dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkół oraz fakt, że w tym zakresie nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury za zakup autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych na zajęcia szkolne.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązujące do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj