Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
USIV/III/443-97/05
z 15 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIV/III/443-97/05
Data
2005.12.15


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
sprzedaż nieruchomości
usługi budowlane
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy przy sprzedaży nieruchomości osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04-11-2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy przy sprzedaży nieruchomości osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej - uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz ich sprzedażą. W związku ze spodziewaną pierwszą sprzedażą nieruchomości (domek jednorodzinny z działką) osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawca sformułował zapytanie, czy w takiej sytuacji ma obowiązek zakupić i ufiskalnić kasę rejestrującą w sytuacji, gdy płatność będzie dokonana za pośrednictwem poczty lub banku.

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z § 2 pkt 3, poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) - Wnioskodawca zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy obrotów z dostawy nieruchomości pomimo przekroczenia kwoty obrotów.

Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273 z 2004 r, poz. 2706 ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. Nr 242 z 2005 r, poz. 2043 ) w okresie do 31-03-2006 r zwolnieni są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej podatnicy dokonujący czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia - stanowiącym wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania. W pozycji 42 tego załącznika wymieniona jest dostawa nieruchomości, za którą to czynność zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, prowadząc działalność w zakresie dostawy nieruchomości, zamierza dokonać pierwszej dostawy nieruchomości (domek jednorodzinny z działką) na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów dostawa nieruchomości do dnia 31-03-2006 r na rzecz osoby fizycznej zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, pod warunkiem, że zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika a z dowodów dokumentujących dokonane zapłaty jednoznacznie będzie wynikało, jakiej transakcji ta zapłata dotyczyła.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia niniejszej interpretacji.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj