Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/109/05/PP
z 10 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/109/05/PP
Data
2005.01.10



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Wygaśnięcie zobowiązań podatkowych --> Zaokrąglanie kwot

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
naliczanie odsetek
zaokrąglanie kwot


Pytanie podatnika
Czy kwoty przychodów, które zgodnie z obowiązującymi zasadami zaokrąglania nie stanowiły w dniu poboru podatku dostatecznej kwoty podstawy opodatkowania należy wykazywać w kolumnach informacji IFT-1 i IFT-3 "Kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania" jako sumę wszystkich przychodów, nie będących podstawą opodatkowania w poborze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych bądź też przychodów, gdzie ze względu na kwotę podatku poniżej 50gr., jego pobór w dniu wypłaty przychodu nie nastąpił (po zmianach od 1 stycznia 2006r.)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ po rozpatrzeniu wniosku Banku (spółka Akcyjna) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bankjest podmiotem działającym w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe /Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665). Do podstawowej działalności Banku należy m. in. przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów oraz prowadzenie innych rachunków bankowych. W ramach tej działalności Bank dokonuje wypłat przychodów o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 2a tej ustawy. Pobór podatku odbywa się automatycznie w systemie w dniu wygaśnięcia umowy depozytu, w terminie płatności odsetek od rachunku bieżącego lub w innych terminach określonych w umowie.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków zgromadzonych na rachunku podatnika lub innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania Bank pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% lub według stawek wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 30a ust. 2). Zaokrąglanie kwot podstaw opodatkowania oraz kwot podatku odbywa się zgodnie z § 13 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach /Dz. U. Nr 240 poz. 2063/. Rozporządzenie to ma moc obowiązującą do 31.12.2005r. Po tej dacie Bank będzie stosował zasady wynikające ze znowelizowanego art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami/. Jednocześnie na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Bank jest obowiązany do sporządzania informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania według wzoru IFT-1/IFT-1R. Ponadto na podstawie art. 42c ust. 1 bank jest zobowiązany do sporządzania informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłacanych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania według wzoru IFT3/IFT-3R. W obydwu wymienionych formularzach Minister Finansów wymaga podania kwot dochodu zwolnionego z opodatkowania. Biorąc pod uwagę wyżej wspomniane zasady zaokrąglania kwot podstawy opodatkowania oraz kwot podatków powstaje wątpliwość: czy w kolumnach formularzy "Kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania" należy wykazywać kwoty wypłacanych przychodów, które zgodnie z zasadami zaokrąglania nie stanowiły dostatecznej kwoty podstawy opodatkowania t.j. kwoty niższe niż 50 groszy, jak również w przypadku wypłat po 31.12.2005r. gdzie kwota podatku była niższa niż 50 groszy. Informacje są sporządzane za dany okres i wykazuje się w nich sumy przychodów w całym okresie, a po zsumowaniu kwota wypłaconych odsetek będzie podstawą naliczenia podatku lub łączna kwota niepobranych podatków w trakcie tego okresu może przekroczyć kwotę 50 gr.

Bank stoi na stanowisku, że kwoty przychodów, które zgodnie z obowiązującymi zasadami zaokrąglania nie stanowiły w dniu poboru podatku dostatecznej kwoty podstawy opodatkowania należy wykazywać w kolumnach informacji IFT-1 i IFT-3 "Kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania" jako sumę wszystkich przychodów, nie będących podstawą opodatkowania w poborze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych bądź też przychodów, gdzie ze względu na kwotę podatku poniżej 50 gr., jego pobór w dniu wypłaty przychodu nie nastąpił (po zmianach od 1 stycznia 2006r.). Zakres wymaganych w art. 42 ust. 2 pkt 2 oraz art. 42c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacji obejmuje przychody uzyskane przez nierezydentów na terytorium Polski, w tym również zwolnione z opodatkowania. Przychody, w których podstawa opodatkowania była niedostateczna lub kwota podatku została zgodnie z przepisami dotyczącymi zaokrągleń "pominięta", należy według Banku wykazać w poz. formularza "Kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania" jako szczególny rodzaj zwolnienia na podstawie § 13 w/w rozporządzenia lub od 01.01.2006r. na podstawie art. 63 ustawy Ordynacja podatkowa.

W stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2005r. na podstawie art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami/ podstawy opodatkowania zaokrągla się do pełnych złotych, a kwoty podatków, odsetek za zwłokę oraz opłat prolongacyjnych - do pełnych dziesiątek groszy. Natomiast na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 63 § 2 wyżej powołanej ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 24 grudnia 2002r. /Dz. U. Nr 240, poz. 2063/ określił m.in. szczegółowe zasady zaokrąglania podstaw opodatkowania, kwot podatków.

    Zgodnie z § 13 wyżej wymienionego rozporządzenia zaokrąglanie podstaw opodatkowania, następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
  1. mniej niż 50 groszy pomija się;
  2. powyżej 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
    Zaokrąglanie kwot podatków następuje w ten sposób, że kwoty wynoszące:
  3. mniej niż 5 groszy pomija się;
  4. 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych groszy.

Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach /Dz. U. Nr 165, poz. 1373/ do dnia 31 grudnia 2005r. zaokrąglanie podstaw opodatkowania, kwot podatków, odsetek za zwłokę, oprocentowania nadpłat, wynagrodzeń przysługujących płatnikom lub inkasentom oraz opłaty prolongacyjnej następuje na zasadach określonych w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2006r., w myśl ustawy z dnia 30.06.2005r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 143, poz. 1199/, z dniem 1.01.2006r. art. 63 ustawy - Ordynacja podatkowa otrzymuje brzmienie:
"Art. 63. § 1. Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
§ 2. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych".


W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Banku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 16 z późn. zm./ w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a tej ustawy, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Art. 42c ust. 1 w/w ustawy stanowi, że w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o tych przychodach (dochodach) faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy, któremu wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) i który ze względu na miejsce zamieszkania podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w wymienionych państwach lub terytoriach oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Do określenia wzorów tych informacji w drodze rozporządzenia został upoważniony Minister Finansów na podstawie art. 45b pkt 1 wyżej cytowanej ustawy.

Wykonując powyższą delegację ustawową Minister Finansów w Rozporządzeniu z 20.12.2004r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 276 poz. 2736) określił na 2005r. obowiązujące wzory informacji IFT1/IFT-1R oraz IFT-3/IFT-3R. Są to wzory informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R) oraz informacji o wysokości przychodów (dochodów) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu lub pośredniemu odbiorcy niemającemu w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-3/IFT-3R). W informacjach tych płatnik wykazuje m. in. kwotę dochodu zwolnionego z opodatkowania.

Zastosowanie zasad zaokrągleń, o których mowa w cytowanych wyżej przepisach Ordynacji podatkowej powoduje, że podatku się nie pobiera w dniu dokonania wypłaty (naliczenia odsetek), jeżeli podstawa opodatkowania nie stanowi dostatecznej kwoty lub kwota podatku jest niedostateczna. Do dnia 31.12.2005r. jest to kwota poniżej 1 złotych, a po dniu 31.12.2005r. kwota poniżej 50 groszy.

Jest to w tych przypadkach szczególne zwolnienie podatkowe. W sytuacji przedstawionej we wniosku zwolnienie to polega na tym, że Bank nie pobiera zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu z odsetek uzyskanego w kwotach uniemożliwiających naliczenie i pobór podatku.

Zatem Bank, w informacjach IFT-1/IFT-1R oraz IFT-3/IFT-3R, powinien przychód z odsetek, który w ten szczególny sposób został zwolniony z opodatkowania na podstawie w/w przepisów, wykazać w części "D" w kolumnie "kwota dochodu zwolnionego z opodatkowania".

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj