Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDP-423/19-2/05/06
z 13 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP-423/19-2/05/06
Data
2006.01.13



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
CZY UZYSKANE DOTACJE I DOFINANSOWANIE NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWY O ZATRUDNIENIU I REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁONOSPRAWNYCH PRZEZNACZONE NA CELE STSTUTOWE BĘDĄ ZWOLNIONE NA POSTAWIE ART. 17 UST. 1 PKT 4 USTAWY O PODTAKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH?
CZY DOCHÓD PRZEZNACZONY NA WYPŁATĘ WYNAGRODZEŃ I SKŁADKI ZUS BĘDZIE ZWOLNIONY NA PODSTAWIE ART. 17 W/W USTAWY?


P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.11.2005 r. L.dz. 1731/2005 udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach - stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu działając na podstawie art. 14 a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14 a § 2).

Pismem z dnia 4 listopada 2005 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stan faktyczny: Jednostka uzyskuje dofinansowanie wynagrodzeń oraz niektórych składek ZUS pracowników niepełnosprawnych oraz dotacje na pokrycie niektórych wydatków związanych z eksploatacją obiektu lub użytkowaniem terenu.

Dochody te są przeznaczane w całości na cele statutowe, i kwalifikowane do dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród wydatków ponoszonych przez jednostkę są pozycje, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Należą do nich:

  • wynagrodzenie z tytułu umów o pracę i umów zlecenie naliczone lecz nie wypłacone w danym miesiącu,
  • nieopłacone składki ZUS w części finansowanej przez płatnikaWydatki te wiążą się jednak bezpośrednio z realizacja celów statutowych.

Pytanie dotyczy kwestii: czy uzyskane dotacje i dofinansowanie na podstawie przepisów ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych przeznaczone na cele statutowe będą zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy dochód przeznaczony na wypłatę wynagrodzeń i składki ZUS będzie zwolniony na podstawie art. 17 ww. ustawy.

Stanowisko Jednostki: Dochody są przeznaczane w całości na cele statutowe, i kwalifikowane do dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Również wydatki wiążą się bezpośrednio z realizacja celów statutowych, w związku z czym równowartość dochodu odpowiadającego tym wydatkom należy traktować jako wolną od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy

Stanowisko organu podatkowego: Przychodami w świetle art. 12 ust. 1 i 2 z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są m. in. w szczególności otrzymane pieniądze, równowartości pieniężne w tym również różnice kursowe.
Na podstawie powyższego dotacje są przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) w związku z przepisami art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., niezależnie od celu ich przeznaczenia.

Wolne od podatku są również dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakład pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) w związku z przepisami art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533 ).Przepis w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Jednocześnie zaznacza się że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów, wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14, 23-25 zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy dotacje, subwencje dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (np. darowizny), z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem lub zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne od ww. środków trwałych do wysokości otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat, refundujących poniesione koszty na ich zakup lub wytworzenie - nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Mając na uwadze powyższe jednostka nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków finansowanych ww. dochodami.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przy ustalaniu dochodów wolnych od podatku należy mieć również na uwadze przepisy art. 17 ust. 1a i 1b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Racjonalnie uzasadnione wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki: wynagrodzenia, czynsz, koszty rozmów telefonicznych stanowią koszty administracyjne, które zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, (z uwzględnieniem terminów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy), zaś uzyskany dochód przeznaczony na cele statutowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 będzie wolny od podatku.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że niniejsza interpretacja:

  • dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania,
  • nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie.

Zażalenie zgodnie z przepisami art. 236 § 2, art. 220 i 223 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego.

Zażalenie winno zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj