Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-456/12/ESZ
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-456/12/ESZ
Data
2012.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
reprezentacja


Istota interpretacji
Czy wydatek poniesiony na zakup napojów alkoholowych podawanych przez organizatora w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej może stanowić u wspólnika Spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 13 kwietnia 2012r., uzupełnionym w dniach 25 i 27 czerwca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem napojów alkoholowych, podawanych podczas organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji branżowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem napojów alkoholowych, podawanych podczas organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji branżowej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 czerwca 2012r. Znak: IBPBI/2/423-389/12/AP, IBPBI/1/415-456/12/ESZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 25 i 27 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • organizacji konferencji branżowych (PKD 82.30.Z) oraz
  • wydawania czasopism branżowych (PKD 58,147).

W związku z realizacją zadań zleconych przez zewnętrzne podmioty gospodarcze spółka zamierza zorganizować konferencję branżową na rzecz podmiotów gospodarczych funkcjonujących w danej branży oraz wybranych jednostek szkolnictwa wyższego.

Przedmiotowa konferencja będzie miała przede wszystkim charakter biznesowy. W trakcie przedmiotowego spotkania przedstawiciele poszczególnych firm będą mieli między innymi okazję do zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, charakterystycznymi dla danej branży gospodarki oraz istniejącymi tendencjami rozwojowymi. Ponadto, w czasie konferencji przewiduje się umożliwienie wybranym przedstawicielom firm (zarówno uczestnikom, jak i dostawcom branżowym) dokonanie publicznej autoprezentacji osiągnięć jak i specjalistycznej oferty handlowej, a także możliwość znacznie szerszej prezentacji oferty poprzez uczestnictwo w części wystawowo-ekspozycyjnej.

W związku z zamierzonymi działaniami, spółka, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, będzie uzyskiwała przychody z tytułu realizacji usługi w postaci organizacji konferencji branżowej zarówno od uczestników (poprzez pobranie opłaty za uczestnictwo), jak też od podmiotów firmujących dane spotkanie branżowe (tzw. sponsorów głównych). Ponadto, spółka zamierza uzyskiwać korzyści z realizacji zadań dodatkowych w postaci świadczenia różnego rodzaju usług reklamowych na rzecz firm zainteresowanych rozpowszechnianiem informacji o charakterze podmiotowym i przedmiotowym wśród firm z danej branży.

W ramach realizowanych usług organizacyjnych spółka, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, zobowiązana będzie do zabezpieczenia szeregu świadczeń na rzecz przedstawicieli firm uczestniczących w tym między innymi do:

  • zabezpieczenia miejsc noclegowych,
  • zapewnienia miejsc parkingowych,
  • zapewnienia wyżywienia,
  • świadczenia usług transportowych,
  • zapewnienia serwisu fotograficznego,
  • wynajmu sal konferencyjnych,
  • wynajmu powierzchni wystawienniczej,
  • zapewnienia właściwego poziomu merytorycznego konferencji,
  • zabezpieczenia obsługi technicznej konferencji.

Ponadto, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów (uczestników, sponsorów) oraz mając na uwadze zwiększenie atrakcyjności oferowanych usług organizacyjnych, Wnioskodawca zobligowany jest do zorganizowania uroczystej kolacji połączonej z realizacją programu artystycznego. Przy organizacji kolacji spółka korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów gastronomicznych. W trakcie zorganizowanej kolacji planowane jest podanie napojów alkoholowych. Z uwagi na zamiar ograniczenia kosztów organizacji konferencji (w tym przypadku kolacji) spółka, kierując się racjonalnym rachunkiem ekonomicznym, nie zamierza nabywać napojów alkoholowych bezpośrednio od podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne na rzecz spółki (jako organizatora spotkania), lecz planuje zakup napojów alkoholowych na swój rachunek a następnie protokolarne przekazanie go do podmiotu gastronomicznego celem podania w czasie kolacji. Rozwiązanie takie wpłynie na obniżenie kosztów realizacji usługi organizacji konferencji z uwagi na brak konieczności zapłaty wysokiej ceny alkoholu dystrybuowanego bezpośrednio przez podmiot gastronomiczny (restaurację). Oczywiście wartość zakupionych napojów alkoholowych jest wkalkulowana w koszt organizacji kolacji, a tym samym w koszt organizacji sympozjum i stanowi część ceny za usługę organizacji sympozjum płaconą zarówno przez firmy uczestniczące, jak i firmy sponsorujące daną imprezę branżową. W rzeczywistości dochodzi więc do sprzedaży zakupionych napojów alkoholowych w ramach realizowanej usługi złożonej jaką jest organizacja konferencji, na którą to składa się szereg usług o charakterze komplementarnym (w tym organizacja kolacji).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek poniesiony na zakup napojów alkoholowych podawanych przez organizatora w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej może stanowić u wspólnika spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ...

Zdaniem Wnioskodawcy, z finansowego punktu widzenia głównym celem działalności prowadzonej przez spółkę jest maksymalizacja zysku. Dążenie do realizacji tego celu następuje w drodze zwiększenia liczby uczestników konferencji. Aby osiągnięcie tego celu było możliwe, wspólnicy spółki zamierzają świadczyć usługi o wysokim poziomie jakościowym, wyrażającym się dążeniem do zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego prelekcji, jak też wysokim poziomem usług towarzyszących. Właściwa realizacja zlecenia stanowi podstawę kształtowania opinii o poziomie jakościowym konferencji, a także wpływa na tworzenie prestiżu firmy. Zakup alkoholu jest związany bezpośrednio z przychodami uzyskiwanymi z tytułu organizacji konferencji. Przedmiotowy wydatek spełnia więc kryteria definicyjne wyznaczone przez art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym przypadku, wydatek ten nie znajduje wprost odzwierciedlenia w katalogu wyłączeń zawartych w treści art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako taki nie podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Ponadto w opinii Wnioskodawcy przedmiotowe wydatki nie mogą być żadną miarą kwalifikowane do kategorii kosztów reprezentacji (systemowo wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu poprzez zapis art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy). Zgodnie bowiem z powszechnie przyjętą praktyką organów podatkowych, polegającą na odwołaniu do definicji słownikowych pojęcia „reprezentacja", uznaje się między innymi, iż "reprezentacja" to "okazałość” wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Organy fiskalne wskazują również, że „reprezentacja" to okazałość, wystawność, działanie zmierzające do stworzenia i utrwalenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy poprzez wystrój firmy, interesujące logo, tablice informacyjne czy sposób podejmowania interesantów i kontrahentów. W przedmiotowej sprawie mamy natomiast do czynienia z sytuacją, w której to Wnioskodawca nie odnosi wprost (bezpośrednio) korzyści w sferze budowania pozytywnego wizerunki spółki w sensie reprezentacyjnym. Organizacja kolacji ma bowiem na celu zapewnienie właściwej atmosfery spotkania, kuluarowe dyskusje i wymianę poglądów między uczestnikami sympozjum, co w sposób oczywisty wpływa na pozytywny odbiór i ocenę jakości świadczonych usług przez spółkę jako organizatora spotkania. W tym stanie rzeczy wydatki poniesione na zakup napojów alkoholowych stanowią w istocie swoiste wydatki na zakup materiałów niezbędnych do realizacji usługi organizacji konferencji.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki jakie zostaną poniesione na zakup napojów alkoholowych podawanych w czasie kolacji będącej elementem programowym konferencji branżowej mogą stanowić u wspólnika spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki poniesione przez podatnika, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem tego źródła przychodów, o ile zostaną właściwie udokumentowane.

Przyjmuje się zatem, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, które obiektywnie mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodu z tej działalności bądź zabezpieczenia lub zachowania tego źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód ten nie został faktycznie osiągnięty.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Podatnik, kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodów).

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje terminu „reprezentacja”, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej. Spółka ta świadczy m.in. usługi organizacji konferencji branżowych.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wydatki na nabycie napojów alkoholowych podawanych przez Wnioskodawcę są wydatkami związanymi ze świadczoną przez Niego usługą organizowania konferencji branżowych dla podmiotów zewnętrznych, a nie z reprezentacją spółki, jako podmiotu gospodarczego. Ponoszone przez spółkę wydatki na zakup alkoholu, jako organizatora ww. konferencji, nie będą zatem wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, co podkreślił również Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego stwierdzając, iż „wartość zakupionych napojów alkoholowych jest wkalkulowana w koszt organizacji kolacji, a tym samym w koszt organizacji sympozjum i stanowi część ceny za usługę organizacji sympozjum płaconą zarówno przez firmy uczestniczące, jak i firmy sponsorujące daną imprezę branżową.” W konsekwencji, jako wydatki nie wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne z tego faktu w postaci w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Kwestia ta może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj