Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-372/07/SD
z 29 lutego 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-372/07/SD
Data
2008.02.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
naprawa
przegląd
remont środka trwałego
Istota interpretacji
Spółka zwraca się z uprzejma prośbą o potwierdzenie, iż ponoszone koszty przeglądów i napraw taboru kolejowego Spółka może zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przeglądy i naprawy taboru kolejowego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 11 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przeglądy i naprawy taboru kolejowego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółka prowadzi swą podstawową działalność gospodarczą w zakresie przewozów towarowych koleją. Prowadzenie takiej działalności wiąże się z ponoszeniem przez Spółkę wydatków na przeglądy okresowe, naprawy rewizyjne i naprawy główne taboru kolejowego w postaci lokomotyw i wagonów.Przeglądy i naprawy taboru dokonywane są zgodnie z cyklami naprawczymi wynikającymi z „Dokumentacji Technicznej Systemu Utrzymania” (DTSU) – w przypadku lokomotyw oraz zgodnie z cyklami naprawczymi wynikającymi z „Instrukcji o naprawie wagonów towarowych normalnotorowych”- w przypadku wagonów. Tak więc użytkowany tabor kolejowy podlega planowemu i obowiązkowemu przeglądowi i naprawie zgodnie z obowiązującymi dla każdego typu lokomotywy i wagonu cyklami. Przedmiotowe naprawy (remonty) taboru kolejowego obejmują czynności polegające na przywróceniu stanu technicznego pogorszonego na skutek zwykłego użytkowania. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko w sprawie, Spółka zwraca się z uprzejma prośbą o potwierdzenie, iż ponoszone koszty przeglądów i napraw taboru kolejowego Spółka może zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, póz. 654, z późn. zm. - dalej ustawa o pdop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.Począwszy od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca, w art. 15 ust. 4 - 4e ustawy o pdop, wprowadził odrębne zasady dotyczące momentu rozpoznawania kosztów dla celów podatkowych, w zależności od tego czy dany wydatek w sposób bezpośredni można powiązać z konkretnym przychodem, czy też wydatek ten dotyczy całokształtu działalności podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy o pdop).Spółka pragnie zwrócić także uwagę, że ustawodawca nie zdefiniował pojęć którymi posłużył się w ustawie, chodzi tu o pojęcia kosztów bezpośrednio związanych z przychodami i kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami. Z przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o pdop wynika więc zasada, że koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), są potrącalne (zaliczane do kosztów) w dacie ich poniesienia, czyli w dacie ujęcia ich w księgach rachunkowych.Spółka kwalifikuje ponoszone koszty przeglądów i napraw do kosztów pośrednich gdyż w jej ocenie koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są bezpośrednio związane z danymi przychodami, natomiast przypadku kosztów pośrednich nie występuje bezpośrednia relacja wydatku z uzyskiwanymi przychodami. Koszty pośrednie stanowią wydatki, które nie mają ścisłego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jednak ich ponoszenie warunkuje uzyskanie przychodów. Koszty pośrednie to koszty związane z całokształtem działalności i funkcjonowaniem Spółki. Tak więc w związku z tym, że kosztów napraw i przeglądów taboru kolejowego nie sposób powiązać bezpośrednio z przychodami stanowią one koszty inne niż bezpośrednie (tzw. koszty pośrednie). Okresy, na który ponoszone są nakłady w zakresie przeglądów i napraw okresowych taboru kolejowego na ogół przekraczają rok. Poniżej Spółka podaje kilka przykładów:
Pomimo tego, że koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, zdaniem Spółki, koszty te należy potrącić jednorazowo w dacie ich zaksięgowania (ujęcia w księgach).W przypadku wątpliwości co do momentu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należy przyjąć zasadę, iż wydatki które nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, należy potrącać w dacie ich poniesienia.W świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2007 r., w przedmiotowej sprawie znalazłyby zastosowanie art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o pdop. Jednakże w ocenie Spółki zmiana treści przepisów dotyczących określenia momentu zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów, w kontekście przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego pozostaje bez wpływu na treść rozstrzygnięcia w sprawie. Uwzględniając powyższe, stanowisko Spółki w sprawie jest następujące. Ponoszonych wydatków na przeglądy i naprawy nie sposób powiązać z konkretnym przychodem, stanowią więc one koszty pośrednie.Pomimo tego, iż przedmiotowe koszty dotyczą okresów przekraczających rok podatkowy niesposób jest ustalić jakiego okresu dotyczą. Fakt, że przeglądy i naprawy dokonywane są cyklicznie, zgodnie z dokumentacja techniczna dotycząca systemu utrzymania taboru kolejowego nie uprawnia do stwierdzenia, iż koszty napraw dotyczą proporcjonalnie tego okresu i powinny być w takim okresie rozliczane. W praktyce może okazać się, że naprawiony zgodnie z cyklem tabor wymaga wykonania kolejnej, wcześniejszej naprawy lub też wykonywana zgodnie z cyklem naprawa nie wymaga realizacji w pełnym jej zakresie gdyż tabor nie zużył się w odpowiednim stopniu od czasu poprzedniej naprawy.Ponadto Spółka zauważa, iż w przypadku napraw, których termin wykonania uzależniony jest od przebiegu taboru nie można ustalić okresu jakiego ta naprawa dotyczy. Spółka w momencie ponoszenia kosztów naprawy nie jest w stanie przewidzieć w jakim czasie naprawiany tabor zrealizuje określony przebieg, czy będzie to rok czy przykładowo trzy lata. W ocenie Spółki wydatki o których mowa w niniejszym wniosku powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości w momencie ujęcia ich w księgach rachunkowych.Przyjęcie odmiennego stanowiska, w opisywanym stanie faktycznym, wiązałoby się z koniecznością dokonywania ciągłych korekt poniesionych kosztów w okresach, w których naprawy i przeglądy były realizowane.Spółka wskazuje, że podobne do prezentowanego przez nią stanowiska w sprawie zajęli: Świętokrzyski Urząd Skarbowy w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. RO/423-11/07 z dnia 2007.05.02, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. 1471/DPR1/423/170/06/MK z dnia 2007.03.12, Urząd Skarbowy w Krośnie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego sygn. US.PDP 423/IN/CIT/37/2006 z dnia 2007.01.26. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.