Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-59/12-5/TK
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-59/12-5/TK
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
olej smarowy
zużycie


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99.



Wniosek ORD-IN 1016 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) uzupełnionym w dniu 17 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99. W dniu 17 maja 2012 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmować się będzie między innymi produkcją amortyzatorów olejowych i olejowo-powietrznych do pojazdów samochodowych. W chwili obecnej nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka zamierza dokonywać zakupów dwóch rodzajów specjalnego oleju przeznaczonego do produkcji tych amortyzatorów (tzw. cylinder oil) od producenta tego oleju w Niemczech - firmy X. Oleje te noszą nazwę handlową ZZ oraz YY. Jest to w opinii Zainteresowanego jedyny europejski producent tego rodzaju oleju, którego wyrób posiada wszelkie niezbędne parametry umożliwiające zastosowanie go w amortyzatorach produkowanych przez Spółkę. Oba rodzaje oleju, który Wnioskodawca zamierza kupować w Niemczech posiadają kod nomenklatury scalonej CN 27101999. Zainteresowany wskazał, iż zakupiony przez niego olej do produkcji amortyzatorów nie będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży i będzie przez niego wykorzystywany wyłącznie do produkcji amortyzatorów, które będą następnie sprzedawane odbiorcom zarówno krajowym, jak i zagranicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez Spółkę przedmiotowego oleju od niemieckiego producenta podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce, a jeśli tak to czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia tego oleju od podatku akcyzowego ze względu na jego przeznaczenie...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Zgodnie ze słownikiem pojęć ustawowych zawartym w art. 2 ustawy o podatku akcyzowym, przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej na terytorium kraju.

Powyższe wskazuje, iż nabycie przez Spółkę od niemieckiego kontrahenta wyrobu akcyzowego w postaci oleju do amortyzatorów podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W katalogu wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zawartym w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca nie zawarł oleju, który Spółka zamierza kupować w Niemczech w celu użycia go do produkcji amortyzatorów.

Jednakże niejako uszczegółowieniem przepisów ustawy o podatku akcyzowym jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.).

Zgodnie z § 10 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z opisem sprawy przedstawionym przez Spółkę, oleje smarowe, które zamierza ona kupować od ich niemieckiego producenta posiadają kod CN 2710 19 99. Zgodnie więc z § 10 pkt 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, oleje te będą korzystały na terenie Polski ze zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, pod warunkiem spełnienia przez Spółkę wymogów określonych w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4, ze względu na przeznaczenie zwalnia się od podatku akcyzowego nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w art. 32 ust. 3 pkt 4 lub 8; co de facto oznacza, iż przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym przez Spółkę tego oleju nie będzie konieczne złożenie zabezpieczenia akcyzowego.
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej „dokumentem dostawy”.
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że nabycie przez nią przedmiotowego oleju od niemieckiego producenta będzie korzystało ze zwolnienia od podatku akcyzowego z uwagi na jego przeznaczenie po spełnieniu warunków opisanych powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe, to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano, na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710.

Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stawki akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 - zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy - z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynoszą 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Z powyższego wynika, iż na gruncie przepisów krajowych ww. wyroby ropopochodne, w tym oleje smarowe, należy uznać za wyroby akcyzowe.

Wnioskodawca wskazał, iż zajmować się będzie między innymi produkcją amortyzatorów olejowych i olejowo-powietrznych do pojazdów samochodowych. W chwili obecnej nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka zamierza dokonywać zakupów dwóch rodzajów specjalnego oleju przeznaczonego do produkcji tych amortyzatorów (tzw. cylinder oil) od producenta tego oleju w Niemczech. Oba rodzaje oleju, który Wnioskodawca zamierza kupować w Niemczech posiadają kod nomenklatury scalonej CN 2710 19 99. Zainteresowany wskazał, iż zakupiony przez niego olej do produkcji amortyzatorów nie będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży i będzie przez niego wykorzystywany wyłącznie do produkcji amortyzatorów, które będą następnie sprzedawane odbiorcom zarówno krajowym, jak i zagranicznym.

Zainteresowany ma wątpliwość czy nabycie przez niego przedmiotowego oleju od niemieckiego producenta podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce, oraz czy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia tego oleju od podatku akcyzowego ze względu na jego przeznaczenie.

Wnioskować zatem należy, iż w określonych okolicznościach ww. wyroby podlegają zwolnieniu od akcyzy. Zgodnie bowiem z przepisem § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.), oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Powyższe przepisy warunkują zatem zwolnienie od akcyzy olejów smarowych od spełnienia wymogów co do formy organizacyjno prawnej podmiotu dokonującego nabyć wewnątrzwspólnotowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wskazanych olejów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W celu skorzystania ze zwolnienia od podatku Wnioskodawca będzie zobowiązany uzyskać odpowiednie zezwolenie – np. zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca (podmiot uprawniony do dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych wskazany w art. 57 ustawy).

Zauważyć należy przy tym, iż spełnione muszą być również warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałych kwestiach w dniu 22 maja 2012 r. wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne w zakresie:

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj