Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-59/12-4/TK
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-59/12-4/TK
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
akcyza
olej smarowy
zużycie


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99.



Wniosek ORD-IN 1016 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmować się będzie między innymi produkcją amortyzatorów olejowych i olejowo-powietrznych do pojazdów samochodowych. W chwili obecnej nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka zamierza dokonywać zakupów dwóch rodzajów specjalnego oleju przeznaczonego do produkcji tych amortyzatorów (tzw cylinder oil) od producenta tego oleju w Niemczech - firmy X. Oleje te noszą nazwę handlową ZZ oraz YY. Jest to w opinii Zainteresowanego jedyny europejski producent tego rodzaju oleju, którego wyrób posiada wszelkie niezbędne parametry umożliwiające zastosowanie go w amortyzatorach produkowanych przez Spółkę. Oba rodzaje oleju, który Wnioskodawca zamierza kupować w Niemczech posiadają kod nomenklatury scalonej CN 27101999. Zainteresowany wskazał, iż zakupiony przez niego olej do produkcji amortyzatorów nie będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży i będzie przez niego wykorzystywany wyłącznie do produkcji amortyzatorów, które będą następnie sprzedawane odbiorcom zarówno krajowym, jak i zagranicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy olej do amortyzatorów, który Wnioskodawca zamierza nabywać jest wyrobem akcyzowym oraz czy nabycie przez niego przedmiotowego oleju do amortyzatorów spowoduje, iż stanie się on podatnikiem podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 13 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 1 w zw. z art. 2 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą” podlegają wyroby akcyzowe. Natomiast wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ustawy. Cylinder oil, który Spółka zamierza kupować mieści się w grupowaniu nomenklatury scalonej pod kodem CN 2710, a więc jest wyrobem akcyzowym (zgodnie z poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym) podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym planowane rozpoczęcie przez Spółkę działalności gospodarczej związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi spowoduje, iż stanie się ona podatnikiem podatku akcyzowego i będzie zobowiązana do dopełnienia w obowiązków rejestracyjnych w zakresie tego podatku.

Zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Ponadto w związku z zamiarem dokonywania zakupów oleju do produkcji amortyzatorów od producenta z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej, Spółka zgodnie z art. 57 ww. ustawy o podatku akcyzowym, będzie zobowiązana do dokonania rejestracji we właściwym urzędzie celnym jako zarejestrowany odbiorca.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, zarejestrowanym odbiorcą jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspolnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe, to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano, na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710.

Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz 2704 do 2715.

Wnioskodawca wskazał, iż zajmować się będzie m.in. produkcją amortyzatorów olejowych i olejowo-powietrznych do pojazdów samochodowych. W chwili obecnej nie jest on podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka zamierza dokonywać zakupów dwóch rodzajów specjalnego oleju przeznaczonego do produkcji tych amortyzatorów (tzw. cylinder oil) od producenta tego oleju w Niemczech. Oba rodzaje oleju, który Wnioskodawca zamierza kupować w Niemczech posiadają kod nomenklatury scalonej CN 2710 19 99. Zainteresowany wskazał, iż zakupiony przez niego olej do produkcji amortyzatorów nie będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży i będzie przez niego wykorzystywany wyłącznie do produkcji amortyzatorów, które będą następnie sprzedawane odbiorcom zarówno krajowym, jaki zagranicznym.

Zainteresowany ma wątpliwość czy nabywane przez niego oleje są wyrobami akcyzowymi i czy jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stawki akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 – zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy – z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynoszą 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Z powyższego wynika, iż na gruncie przepisów krajowych ww. oleje smarowe, należy uznać za wyroby akcyzowe.

Na mocy art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 16 ust. 3 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie.

Reasumując, oleje smarowe opisane we wniosku o kodzie CN 2710 19 99 są wyrobami akcyzowymi i Wnioskodawca jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałych kwestiach w dniu 22 maja 2012 r. wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne w zakresie:

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj