Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu
PDF/E/415-27/06
z 10 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF/E/415-27/06
Data
2006.08.10



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
podmiot
przychód
stawki ryczałtu
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
- dotyczy przychodów uzyskiwanych przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, z tytułu świadczenia usług kierowania pojazdami powierzonymi na rzecz kilku różnych podmiotów gospodarczych


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zmieniam z urzędu, z powodu rażącego naruszenia prawa, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach Nr US 1/415-28/05 z dnia 16.02.2006 r. stwierdzające, że stanowisko Pana Grzegorza R. przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2005 r., sprecyzowanym pismem z dnia 28.12.2005 r., zgodnie z którym:

  • przychody uzyskiwane przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, z tytułu świadczenia usług kierowania pojazdami powierzonymi na rzecz kilku różnych podmiotów gospodarczych, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według 8,5% stawki ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) jest prawidłowe,

i stwierdzam, że stanowisko Strony zawarte we wniosku z dnia 12.12.2005 r., sprecyzowanym pismem z dnia 28.12.2005 r. jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 12.12.2005 r., sprecyzowanym pismem z dnia 28.12.2005 r. Pan Grzegorz R. (NIP ...-...-..-..) wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami powierzonymi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych. Działalność zakwalifikowana została przez Urząd Statystyczny pod numerem PKD 74.50 B, chociaż jak twierdzi Podatnik, jest to działalność inna, niż wskazana pod tym numerem, gdyż nie ogranicza się do świadczenia usług na rzecz jednego podmiotu. Usługi kierowania pojazdami powierzonymi świadczone są na rzecz kilku podmiotów, z możliwością wyboru zlecenia korzystniejszego.

Zdaniem Pana Grzegorza R., w związku z tym, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), wśród wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie wymienia świadczenia usług przez jednoosobowe podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodem powierzonym na rzecz kilku podmiotów, przychody z tej działalności usługowej może opodatkować, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy - ryczałtem według stawki 8,5%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach, postanowieniem z dnia 16 lutego 2006 r. Nr US 1/415-28/05 uznał zaprezentowane w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu rzeczonego postanowienia, powołując się na przepis art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), uznał że Pan Grzegorz R., w związku ze świadczeniem usług kierowania pojazdami powierzonymi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, może skorzystać z opodatkowania z 8,5% stawki ryczałtu.

Na ww. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach, nie złożono zażalenia, w związku z czym stało się ono ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w wyniku analizy przedmiotowej interpretacji stwierdził, że postanowienie z dnia 16 lutego 2006 r. rażąco narusza obowiązujące prawo.

Postanowieniem z dnia 19 lipca 2006 r. organ II instancji wszczął postępowanie w sprawie zmiany interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach z dnia 16.02.2006 r., a postanowieniem z dnia 26 lipca 2006 r. włączył do akt sprawy pismo Głównego Urzędu Statystycznego Nr OB-02-9-5672/KU-642/2005/7130zdnia 23.01.2006 r.

Działając zaś na podstawie art. 123 § 1 i art. 200 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pismem z dnia 27 lipca 2006 r. zawiadomił Stronę o możliwości zapoznania i wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie materiałów i dowodów.

Strona nie skorzystała z przysługującego prawa.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r., Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z treścią § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3 tego rozporządzenia, tj. PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) opublikowanym w Dz. U. z 1997 r., Nr 42, poz. 264, z późn. zm., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2006 r.

Z treści wniosku Pana Grzegorza R. wynika, że wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako jednoosobowy podmiot, usługi kierowania pojazdami powierzonymi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych. Urząd Statystyczny sklasyfikował prowadzoną działalność pod symbolem 74.50.B według PKD, co odpowiada grupie 74.5 według PKWiU, chociaż jest to działalność inna, ponieważ nie ogranicza się tylko do świadczenia usług na rzecz jednego podmiotu.

Włączonym do akt sprawy pismem z dnia 23.01.2006 r. Nr OB-02-9-5672/KU-642/2005/7130, skierowanym do tut. organu, Główny Urząd Statystyczny Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie poinformował, że usługi polegające na wykonywaniu pracy kierowcy pojazdami powierzonymi, świadczone przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy, na rzecz jednego lub kilku podmiotów, gdy efektem usług jest wyłącznie praca, bez ponoszenia ryzyka i kosztów związanych z jej wykonywaniem, mieszczą się w zakresie grupowania: PKWiU 74.5023-00.00 "Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych". Podkreślono jednocześnie, że w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), ww. usługi mieszczą się w grupowaniu - PKWiU - 74.50.23-00.20 "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych.".

Z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika, że w grupowaniu:
- PKWiU 74.50.2 - mieszczą się "Usługi pozyskiwania personelu", a
- w PKWiU 74.50.23 - "Usługi pozyskiwania pracowników handlowych lub przemysłowych" Uszczegółowieniem tego grupowania jest PKWiU 74.50.23-00.20 - Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych.

Tymczasem, wśród wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatnika, co do zasady, z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wykazanych w załączniku Nr 2 do tej ustawy, pod liczbą porządkową 18 wymieniono usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu ujęte w grupie 74.5 PKWiU, jednakże nie dotyczy to usług z kategorii 74.50.2 PKWiU "Usługi pozyskiwania personelu", które, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, są opodatkowane 17% stawką ryczałtu.

Zauważa się, że również z objaśnień do poz. 18 załącznika Nr 2 wynika, że usługi te podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 17% przychodu.

A zatem, skoro usługi zakwalifikowane do kategorii 74.50.2 PKWiU "Usługi pozyskiwania personelu" są opodatkowane 17% stawką ryczałtu i ich wykonywanie nie wyłącza podatnika z ryczałtu, to tym samym usługi sklasyfikowane w podkategorii - 74.50.23, z dalszym rozwinięciem aż do symbolu 74.50.23-00.20 - "Usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych", będą również opodatkowane 17% stawką ryczałtu i ich wykonywanie nie będzie wyłączało podatnika z ryczałtu.

Przy czym, podkreślić trzeba, iż stosownie do powołanego wyżej stanowiska Głównego Urzędu Statystycznego Departament Koordynacji i Organizacji Badań w Warszawie, opodatkowaniu stawką 17% ryczałtu podlegają usługi świadczone zarówno na rzecz jednego jak i kilku podmiotów.

Powyższe skutkuje zmianą przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach z dnia 16.02.2006 r. Nr US 1/415-28/05 rażąco narusza prawo. Tym samym, stanowisko Pana Grzegorza R. zawarte w zapytaniu z dnia 12.12.2005 r. w ww. kwestii nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa, zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie orzekł jak w sentencji.

Stosownie do zapisu art. 14b § 6 powołanej wyżej ustawy, wykonanie powyższej decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję została złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonania takiej decyzji.

Na niniejszą decyzję przysługuje Stronie, zgodnie z art. 221 ustawy Ordynacja podatkowa, prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy, PI. Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Stosownie do art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie, a także spełniać wymogi w zakresie opłaty skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj