Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Targu
3520PA-911-1/06
z 2 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
3520PA-911-1/06
Data
2006.06.02
Autor
Urząd Celny w Nowym Targu
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
biopaliwo
podatek akcyzowy
Pytanie podatnika
Czy estry metylowe stanowiące biokomponent przeznaczony do biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (D. U. Nr 199, poz.1934 ze zmianami), podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (D.U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) ?
Na podstawie art.14a §1, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zmianami), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z 10 marca 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 13 marca 2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Targu stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe U z a s a d a n i e n i e Wnioskiem z dnia 10 marca 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 13 marca 2006 roku) w/w podmiot zwrócił się z pytaniem "Czy estry metylowe stanowiące biokomponent przeznaczony do biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (D. U. Nr 199, poz.1934 ze zmianami), podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (D.U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) ?." Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż nosi się ona z zamiarem podjęcia produkcji estrów metylowych, tj. biokomponentów przeznaczonych m.in. do biopaliw ciekłych w rozumieniu art.2 pkt 4 ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych - by następnie zużywać je wyłącznie na własne potrzeby jako biopaliwo ciekłe składające się w 100% z biokomponentu (estru metylowego występującego jako samoistne paliwo silnikowe). Zdaniem Spółki tak wyprodukowane estry metylowe, stanowiące jednocześnie paliwo ciekłe zużywane na własne potrzeby, korzystają ze zwolnienia z akcyzy na zasadzie §12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z przytoczoną bowiem regulacją zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu w/w ustawy o biokomponentach - wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Spółka podnosi dalej, iż biokomponentami w rozumieniu cyt. wyżej ustawy, są zgodnie z art. 2 pkt 4 - także estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Estry te, o ile spełniają wymagania jakościowe określone dla paliw ciekłych w odrębnych przepisach, stosownie do pkt 8 w/w artykułu są też biopaliwami ciekłymi. Skoro tak, biopaliwem ciekłym może być także biopaliwo składające się w 100% z biokomponentu (estru metylowego). Biopaliwo o takim składzie będzie w ocenie Spółki podlegać w całości zwolnieniu z akcyzy na podstawie §12 ust. 1 pkt 1 cyt.rozporządzenia, przy zachowaniu wymogów §12 ust.2. Naczelnik Urzędu Celnego stwierdza, co następuje. Ester metylowy występujący jako biokomponent przeznaczony do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych istotnie korzysta ze zwolnienia określonego w przytoczonym wyżej §12 ust. 1 pkt 1 pod warunkiem zachowania wymogów §12 ust. 2 tj.: Niemniej Urząd zwraca uwagę na drugi aspekt w/w stanu faktycznego tj. sytuacji kiedy mamy do czynienia z samoistnym biopaliwem ciekłym, składającym się w 100% z estru metylowego - które, jak wynika z wniosku, zostanie wprowadzone do obrotu, z przeznaczeniem do celów napędowych. W takim przypadku, zastosowanie znajduje dyspozycja zawarta w §12 ust. 1 pkt 2, gdzie ustawodawca przewiduje zwolnienie z akcyzy paliw ciekłych z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliw ciekłych z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zgodnie z ust. 3 zwolnienie takie ma zastosowanie pod warunkiem, że: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.