Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Targu
3520PA-911-1/06
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
3520PA-911-1/06
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Celny w Nowym Targu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
biopaliwo
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy estry metylowe stanowiące biokomponent przeznaczony do biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (D. U. Nr 199, poz.1934 ze zmianami), podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (D.U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) ?


Na podstawie art.14a §1, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zmianami), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z 10 marca 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 13 marca 2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Targu stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U z a s a d a n i e n i e

Wnioskiem z dnia 10 marca 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 13 marca 2006 roku) w/w podmiot zwrócił się z pytaniem "Czy estry metylowe stanowiące biokomponent przeznaczony do biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (D. U. Nr 199, poz.1934 ze zmianami), podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (D.U. Nr 97, poz.966 ze zmianami) ?."

Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż nosi się ona z zamiarem podjęcia produkcji estrów metylowych, tj. biokomponentów przeznaczonych m.in. do biopaliw ciekłych w rozumieniu art.2 pkt 4 ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych - by następnie zużywać je wyłącznie na własne potrzeby jako biopaliwo ciekłe składające się w 100% z biokomponentu (estru metylowego występującego jako samoistne paliwo silnikowe). Zdaniem Spółki tak wyprodukowane estry metylowe, stanowiące jednocześnie paliwo ciekłe zużywane na własne potrzeby, korzystają ze zwolnienia z akcyzy na zasadzie §12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z przytoczoną bowiem regulacją zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu w/w ustawy o biokomponentach - wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Spółka podnosi dalej, iż biokomponentami w rozumieniu cyt. wyżej ustawy, są zgodnie z art. 2 pkt 4 - także estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Estry te, o ile spełniają wymagania jakościowe określone dla paliw ciekłych w odrębnych przepisach, stosownie do pkt 8 w/w artykułu są też biopaliwami ciekłymi. Skoro tak, biopaliwem ciekłym może być także biopaliwo składające się w 100% z biokomponentu (estru metylowego). Biopaliwo o takim składzie będzie w ocenie Spółki podlegać w całości zwolnieniu z akcyzy na podstawie §12 ust. 1 pkt 1 cyt.rozporządzenia, przy zachowaniu wymogów §12 ust.2.

Naczelnik Urzędu Celnego stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (D. U. Nr 29, poz.257 ze zmianami) do paliw silnikowych zalicza się:
1/ wyroby wymienione w poz.1-12 załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym,
2/ pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU.
Ester metylowy przeznaczony na cele paliwowe, bądź jako samoistne paliwo silnikowe, bądź też, jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych - stanowi wyrób akcyzowy w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (załącznik nr 1 do ustawy). Biokomponenty tj. estry metylowe, nie są wymienione w wykazie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowiącym załącznik nr 2 do powołanej ustawy, nie jest zatem wyrób akcyzowy zharmonizowany. Spółka pisze we wniosku, że w/w paliwo, będzie zużywane wyłącznie na własne potrzeby. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym - opodatkowaniu podlega zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Ester metylowy występujący jako biokomponent przeznaczony do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych istotnie korzysta ze zwolnienia określonego w przytoczonym wyżej §12 ust. 1 pkt 1 pod warunkiem zachowania wymogów §12 ust. 2 tj.:
- dołączenia przez podmiot nabywający wyroby akcyzowe do zamówienia złożonego sprzedawcy, oświadczenia stwierdzającego, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych,
- posiadania przez podmiot uprawniony zaświadczenia, o którym mowa w art.27. ust.3 ustawy o podatku akcyzowym, wydanego przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzającego zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku VAT oraz akcyzy,
- nabycia biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym
- prowadzenia przez podmiot korzystający ze zwolnienia, ewidencji wskazującej na sposób wykorzystania biokomponentów.
W omawianym stanie faktycznym, jak wynika z wniosku strony, mamy do czynienia z przeznaczeniem przez Spółkę biokomponentu do produkcji biopaliw ciekłych i w tym zakresie Spółka może korzystać ze zwolnienia z akcyzy przy zachowaniu wymogów wyżej przytoczonych.

Niemniej Urząd zwraca uwagę na drugi aspekt w/w stanu faktycznego tj. sytuacji kiedy mamy do czynienia z samoistnym biopaliwem ciekłym, składającym się w 100% z estru metylowego - które, jak wynika z wniosku, zostanie wprowadzone do obrotu, z przeznaczeniem do celów napędowych. W takim przypadku, zastosowanie znajduje dyspozycja zawarta w §12 ust. 1 pkt 2, gdzie ustawodawca przewiduje zwolnienie z akcyzy paliw ciekłych z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliw ciekłych z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zgodnie z ust. 3 zwolnienie takie ma zastosowanie pod warunkiem, że:
- podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów,
- podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj