Interpretacja Urzędu Skarbowego w Świnoujściu
USI-PE/005/1/1/06
z 5 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI-PE/005/1/1/06
Data
2006.04.05



Autor
Urząd Skarbowy w Świnoujściu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego
ścieki
zaopatrzenie w wodę
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika

1. Czy otrzymana dopłata z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

2. Czy wydatki sfinansowane z dotacji można zaliczyć w koszty?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnoszący zapytanie Spółka z o.o. przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika że Spółka – zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747) - przygotowuje wniosek o zatwierdzenie cen taryfowych na dostawę wody i odbiór ścieków na rok 2006.

Z uwagi na fakt, że skalkulowane na bazie planowanych kosztów ceny taryfowe byłyby dla gospodarstw domowych bardzo wysokie, Rada Miasta uchwala, zgodnie z ustawą, dopłatę dla tej grupy odbiorców. Dopłata przekazywana jest przez Miasto na początku miesiąca w formie zaliczki, na podstawie prognozowanej ilości sprzedaży wody i usług oczyszczania ścieków, a następnie rozliczana jest na koniec miesiąca według faktycznie dokonanej sprzedaży.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Spółka z o.o. stwierdza, iż przyznana na podstawie ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747) dopłata dla wybranej taryfowej grupy odbiorców usług stanowi dopłatę udzieloną z budżetu Miasta.

W piśmie stanowiącym załącznik do pisma wnioskodawcy, Prezydent Miasta jednoznacznie wskazuje, iż dopłata do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, udzielona z budżetu Miasta zgodnie z ustawą o finansach publicznych, na pokrycie kosztów świadczenia przez Spółkę z o.o. – usług na rzecz ludności, mieszczących się w zakresie zadań własnych Gminy – Miasta, stanowi zakup przez Gminę – Miasto usług na rzecz ludności. Nie stanowi natomiast dotacji budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).

Przedmiotem zapytania jest kwestia dotycząca opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dopłaty oraz sfinansowanych wydatków (kosztów) z tej dopłaty.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że przepisy prawa podatkowego skutkują tym, że:

  1. Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze żródeł położonych na terytorium Polski lub za granicą, jeżeli dochody z tych żródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, a także nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, jeżeli dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do końca 2006 r. wolne od podatku są dotacje otrzymane m.in. z budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  • na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do końca 2006 r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14.

Według podatnika, w świetle powyższego stanu prawnego, należy uznać, iż otrzymaną dopłatę do cen za wodę i ścieki zalicza się do przychodów, z uwzględnieniem zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 14, a z kosztów uzyskania przychodów wyłącza się kwotę odpowiadającą wielkości otrzymanej dotacji, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 58.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika uzasadnionej w sposób następujący:

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. (zwolnienie stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. w związku z nowelą z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254 poz. 2533) do ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1957), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Rozważając zastosowanie w tym konkretnym przypadku zwolnienia przedmiotowego od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało ustalić czy uzyskany dochód ma charakter dotacji i jeżeli tak, to z jakiego żródła ta dotacja pochodzi. Przy definiowaniu pojęć „dotacja” oraz „dopłata” organ podatkowy posłużył się definicjami podanymi w Słowniku języka polskiego PWN z 1978 r.

I tak, pod pojęciem dotacji rozumie się bezzwrotną pomoc finansową udzieloną instytucji, organizacji, przedsiębiorstwu (rzadziej: osobie) w celu popierania określonej działalności.

Natomiast pod pojęciem dopłaty należy rozumieć sumę, którą się dopłaca, resztę do zapłacenia, dodatek do sumy płaconej. Dopłata do kosztów produkcji, do biletu, do rachunku.

Poza tym, jak wynika z dodatkowego wyjaśnienia Spółki (uzupełnienia stanu faktycznego), przyznana na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków dopłata dla wybranej taryfowej grupy odbiorców usług stanowi dopłatę udzieloną z budżetu Miasta. Dopłata ta, to zakup usług na rzecz ludności - przez Gminę – Miasto. Dopłata mieści się w zakresie zadań własnych Gminy – Miasta. Dopłata ta nie stanowi dotacji budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Stąd, dopłata dla taryfowej grupy odbiorców usług, tj. w tym przypadku dla gospodarstw domowych, przekazana przez Miasto zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu – Spółce z o.o. nie jest objęta zwolnieniem przedmiotowym od podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dopłatę do różnicy cen wody i ścieków należy traktować jako zakup usług przez Gminę – Miasto, świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jakim jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż otrzymana przez Spółkę z o.o. od Miasta dopłata do cen za wodę i ścieki, stanowi przychód podatkowy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym wpłynie więc na podstawę opodatkowania Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością otrzymanie owej dopłaty, jak i sfinansowanie wydatków oraz kosztów z tej dopłaty. Stąd art. 16 ust. 1 pkt 58, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. (zwolnienie stosuje się do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. w związku z nowelą z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004r. Nr 254 poz. 2533) do ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1957), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27 - nie ma zastosowania.

Interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego jaki ustalono na podstawie wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj