Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-202/2/06
z 13 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-202/2/06
Data
2006.12.13



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
prace badawczo-rozwojowe


Pytanie podatnika
Podatnik ma wątpliwości co do formy rozliczania się z dotacji w przypadku, w którym Instytut występuje jako jeden z uczestników wspólnych badań naukowych prowadzonych w ramach sieci.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej opodatkowania oraz rozliczania dotacji otrzymywanej przez Podatnika od koordynatora sieci naukowej.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Instytut jest jednostką naukową wchodzącą w skład grupy jednostek tworzących sieć naukową. Sieci naukowe działają w oparciu o umowę zawartą przez grupę jednostek naukowych, podejmujących wspólne badania naukowe i rozwojowe. Strony w umowie m.in. wyznaczają jednostkę (jedną ze stron), która będzie reprezentować sieć naukową oraz, która będzie występować w ich imieniu z wnioskiem o dotację na prowadzenie wspólnych badań i będzie koordynatorem prowadzonych badań. W jednej z sieci funkcje te zostały przydzielone Podatnikowi – jako jednemu z członków tej sieci. Wnioskujący, na wniosek złożony w imieniu sieci do Ministerstwa Nauki i Informatyzacji (obecnie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) otrzymał decyzję o przyznaniu dotacji na wspólne badania sieci. Środki finansowe wynikające z decyzji wpływają na rachunek Instytutu. Otrzymane środki rozdziela się zgodnie z wnioskiem, w tym również dla Wnioskującego. Instytut jako koordynator sieci zobowiązany jest również złożyć do Ministerstwa zbiorczą informację o realizacji badań i wykorzystaniu dotacji przyznanej na badania wspólne. Dotacja przyznawana jest na dany rok. Na kontynuację badań w latach następnych Instytut w imieniu swoim i pozostałych jednostek tworzących sieć występuje z nowym wnioskiem.

Ponadto, Instytut wchodzi także w skład innej grupy jednostek naukowych tworzących sieć, której celem jest prowadzenie wspólnych badań naukowych. W umowie podpisanej przez uczestników sieci, na koordynatora sieci i jako stronę reprezentującą sieć wyznaczono inną niż Wnioskujący jednostkę naukową. Jednostka reprezentująca sieć decyzją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego otrzymała w imieniu pozostałych jednostek dotację na wspólne badania sieci. Otrzymane środki rozdzieliła zgodnie z wnioskiem składanym do Ministerstwa. Jednostka reprezentująca sieć w piśmie skierowanym do Instytutu informuje, iż rozliczenie dotacji przekazanej Wnioskującemu na wspólne badania nastąpi na podstawie noty księgowej. W przedmiotowej sytuacji, rozliczając środki finansowe otrzymane od koordynatora Instytut wystawia notę obciążającą i przekazuje jednostce wraz z kalkulacją wynikową kosztów.

Jednocześnie Podatnik podnosi, iż wspólne zadania badawcze podjęte przez uczestników sieci i przedstawione we wnioskach składanych corocznie do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowane są w ramach działalności statutowej jednostek tworzących sieć. Przedmiotowe zadania wykonywane są na potrzeby własne Instytutu z możliwością wykorzystania ich przez członków sieci. Instytut ma prawo do publikowania własnych badań realizowanych w ramach sieci. Ma prawo do patentu lub prawa ochronnego na wynalazki powstałe w trakcie trwania umowy konsorcyjnej.

Powyższe, w związku z wejściem w życie przepisów art. 27 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484), zmieniającej przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w części dotyczącej opodatkowania 22 % stawką podatku usług naukowo - badawczych, jest podstawą wątpliwości Podatnika co do formy rozliczania się z dotacji w przypadku, w którym Instytut występuje jako jeden z uczestników wspólnych badań naukowych prowadzonych w ramach sieci.

Zdaniem Wnioskującego, rozliczenie środków finansowych otrzymywanych od koordynatora sieci, tj. jednostki reprezentującej pozostałą grupę jednostek naukowych wchodzących w skład sieci, powinno odbywać się na podstawie noty księgowej, do której dołączona byłaby kalkulacja wynikowa kosztów. W opinii Podatnika, otrzymanie dotacji za pośrednictwem strony reprezentującej nie można uznać za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe przekazanie nie spełnia również definicji świadczenia usług zawartej w regulacji art. 8 ust. 1 ww. ustawy, nie występuje bowiem w tym przypadku podmiot będący odbiorcą usług. Każda ze stron umowy o utworzenie sieci ma prawo do uzyskanych przez siebie wyników w tym prawo do ich publikowania. Dotacja otrzymywana z Ministerstwa za pośrednictwem koordynatora sieci nie stanowi dopłaty do ceny, nie jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacja ma na celu dofinansowanie działalności badawczej i rozwojowej prowadzonej przez grupę jednostek badawczych tworzących sieć naukową.

W opinii Wnioskującego, właściwym zatem dokumentem do dokonania wzajemnych rozliczeń między Podatnikiem a jednostką koordynującą jest w omawianym przypadku nota, spełniająca wymagania określone w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76 poz. 694 z późn. zm.), niezbędne do uznania jej za dokument księgowy.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Postanowieniem nr ZP/443-202/1/06 z dnia .... .12.2006 r., Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, w oparciu o przepisy art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stwierdził, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotowe prace naukowe wykonywane przez Podatnika w ramach sieci naukowej nie są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dotacja którą Wnioskujący otrzymuje z Ministerstwa za pośrednictwem jednostki reprezentującej sieć naukową dotyczy dofinansowania prowadzonej działalności badawczej i rozwojowej. Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do ceny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, nie znajdują zastosowania przepisy art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowiące, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przedstawionej wyżej regulacji prawnej wynika bowiem, iż w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzyma dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. W takim przypadku mamy do czynienia z dotacją przedmiotową podlegającą opodatkowaniu. Natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie mające wpływu na cenę towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, czyli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, przesłanką mającą podstawowe znaczenie przy ocenie czy dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest stwierdzenie, czy jest ona dokonywana w celu sfinansowania całości lub części dostawy towarów lub świadczenia usług, czy też służy bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności.

Uwzględniając zatem przytoczone powyżej przepisy podatkowe oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż tut. organ podatkowy postanowieniem nr ZP/443-17/1/06 z dnia 25.04.2006 r., udzielił już Podatnikowi odpowiedzi dotyczącej otrzymywanych przez Instytut dotacji. Przedmiotowe postanowienie dotyczyło jednakże inaczej przedstawionego stanu faktycznego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż nie istnieje również w tym przypadku obowiązek wystawienia faktury VAT, określony w art. 106 ust. 1 przywoływanej ustawy. Faktury VAT wystawia się bowiem na potwierdzenie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bądź też czynności zwolnionych od tego podatku. Zatem, w celu udokumentowania rozliczeń środków finansowych otrzymywanych przez Instytut od koordynatora sieci naukowej, Podatnik może wystawić inny dowód księgowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj