Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęcznej
PE-443/23/06
z 18 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PE-443/23/06
Data
2006.08.18



Autor
Urząd Skarbowy w Łęcznej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej pomimo braku takiego obowiązku jest również obowiązany do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w nowootwartym punkcie handlowym? Czy dopuszczalne jest ewidencjonowanie sprzedaży w jednym punkcie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej a w drugim za pomocą "ręcznej" ewidencji sprzedaży?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Panią w dniu 18 maja 2006 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, uznaje przedstawione przez Podatniczkę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Złożyła Pani w dniu 18 maja 2006 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek, uzupełniony w dniu 25 maja br., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani od dnia 1 grudnia 2005 roku działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą używaną. W jednym z punktów sprzedaży, od dnia 9 lutego 2006 roku, Podatniczka ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nastąpiło pomimo braku takiego obowiązku. Po zainstalowaniu powyższej kasy Podatniczka rozpoczęła sprzedaż również w innym punkcie, gdzie jest ona ewidencjonowana w ewidencji sprzedaży. Kwota obrotu z tytułu dokonanej przez Podatniczkę w 2006 roku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła 40.000 zł.

W ocenie Podatniczki ma ona prawo do ewidencjonowania sprzedaży w jednym punkcie przy zastosowaniu kasy rejestrującej a w drugim prowadzić ?ręczną? ewidencję, gdyż nie mając obowiązku instalacji pierwszej kasy takiego obowiązku nie posiada również przy otwieraniu drugiego punktu sprzedaży.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51, poz. 375), wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2006 roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli nie powstał wcześniej wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Z przedstawionego we wniosku o udzielenie interpretacji stanu faktycznego wynika, że Podatniczka nie prowadzi sprzedaży towarów, których sprzedaż bez względu na wysokość osiąganych obrotów wyłącza, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Ze złożonego przez Podatniczkę zeznania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 rok wynika, że wartość dokonanej przez Podatniczkę sprzedaży nie przekroczyła w 2005 roku kwoty 20.000 zł.

Podatniczce przysługiwało zatem w okresie od 1 grudnia 2005 roku do 31 marca 2006 roku zwolnienie od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 5 i § 3a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706 z późn. zm.).

Rozpoczęcie przez Podatniczkę ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej miało więc charakter dobrowolny.

Tym samym Podatniczka może nadal korzystać ze zwolnienia od ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Podstawę zwolnienia, od dnia 1 kwietnia 2006 roku, stanowi cytowany wyżej przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących. Kwota obrotu za 2005 rok nie przekroczyła bowiem u Podatniczki 40.000 zł oraz nie powstał wcześniej wobec Niej obowiązek ewidencjonowania.

W efekcie Podatniczka nie jest obowiązana do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w żadnym z prowadzonych punktów sprzedaży. Może również prowadzić ewidencję za pomocą kasy rejestrującej wyłącznie w jednym punkcie sprzedaży.

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących powstanie po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 roku przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł ? ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (§ 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących).

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, pomimo nie istnienia w stosunku do nich takiego obowiązku, zobowiązani są do przestrzegania przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj