Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423–276-301/06/RM
z 4 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423–276-301/06/RM
Data
2006.10.04



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
abonament
badanie
badanie okresowe
koszty uzyskania przychodów
obowiązek ustawowy
opieka zdrowotna
rodzina
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie zdrowotne
ubezpieczenia
usługi medyczne


Pytanie podatnika
Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez Spółkę na podstawie umowy o udzielanie pracownikom świadczeń zdrowotnych zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy? Spółka otrzymuje od firmy M fakturę za obowiązkową i profilaktyczną opiekę zdrowotną medyczną i za tzw. ubezpieczenie rodzinne.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 1 sierpnia 2006 r. (data wpływu 3 sierpnia 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe z zastrzeżeniem w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenia profilaktycznej opieki zdrowotnej, która związana jest z warunkami i charakterem wykonywanej przez pracownika pracy.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka zwróciła się o potwierdzenie poniższego stanowiska:

Spółka na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych otrzymuje od firmy M fakturę za obowiązkową i profilaktyczną opiekę zdrowotną medyczną i za tzw. ubezpieczenie rodzinne.

Spółka stoi na stanowisku, że ubezpieczenie rodzinne jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów dla firmy jest w całości potrącane z wynagrodzenia pracownika korzystającego z w/w ubezpieczenia. Natomiast pozostałe koszty - zdaniem Spółki - stanowią koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (uznaje się za koszty koszty świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw). Kodeks pracy – zdaniem Spółki - zobowiązuje pracodawcę do ponoszenia kosztów badań profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie badań wstępnych, okresowych i kontrolnych oraz innych kosztów profilaktycznej opieki zdrowotnej (art. 229). Definicję profilaktycznej opieki zdrowotnej podaje ustawa o służbie medycyny pracy jako ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy (art. 4 pkt 1 tej ustawy). Z kolei obowiązek ponoszenia wydatków dot. profilaktycznej opieki zdrowotnej wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o służbie medycyny pracy, który stanowi, że służba medycyny pracy realizuje zadania określone w ustawie w odniesieniu do pracowników, a obowiązek objęcia profilaktyczną opieką medyczną pracowników spoczywa na pracodawcy, co wynika z art. 5 ust. 2 pkt 1 tejże ustawy.

Po zapoznaniu się z wnioskiem Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, co następuje:

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przede wszystkim traktowany jest jako element ograniczający możliwość zaliczenia do kosztów stanowiących koszt uzyskania przychodu abonamentów medycznych, które uprawniają pracownika do opieki medycznej. Pracodawca, który opłaca ryczałtową kwotę z tytułu usług medycznych, może zaliczyć taki wydatek do kosztów uzyskania przychodu tylko w tej części, która będzie związana z obowiązkowym charakterem wykonywanych usług. Gdy w ramach abonamentu medycznego wykonywane będą świadczenia zdrowotne różnego rodzaju, pracodawca zobowiązany jest dokonać podziału poniesionych wydatków na te, które mogą stanowić koszty oraz takie, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na pracodawcy będzie zatem ciążył obowiązek udowodnienia, że poniesione wydatki dotyczą obowiązkowych świadczeń zdrowotnych wynikających z Kodeksu pracy oraz innych ustaw.

Z art. 229 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) wynika, że obowiązkiem pracodawcy jest finansowanie następujących rodzajów obowiązkowych badań lekarskich:

a) wstępnych - dotyczących osób przyjmowanych do pracy,

b) okresowych - dotyczących osób już zatrudnionych,

c) kontrolnych - w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku w razie niezdolności do pracy trwającej powyżej 30 dni,

d) profilaktycznych - zgodnie z zakresem określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30.05.1996 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 69, poz. 332 ze zm.). Zakres badań uzależniony jest od szkodliwości czynników, na jakie narażeni są pracownicy w pracy na konkretnym stanowisku.

Zgodnie z art. 229 § 6 Kodeksu pracy pracodawca ponosi również inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy. Takimi kosztami są właśnie koszty wynikające z działań określonych w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 125, poz. 1317). Działaniami o których tutaj mowa jest ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami lub charakterem pracy. Do podejmowania w/w działań zobowiązany jest pracodawca na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o służbie medycyny pracy.

W związku z powyższym należy przyjąć, że świadczenia Wnioskodawcy związane z pokrywaniem przez niego ubezpieczeń rodzinnych, jako nie związanych ze świadczeniami, o których mowa powyżej – z racji że obowiązek tych wydatków nie jest wymagany przez przepisy w/w aktów prawnych – podlegają ograniczeniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy zwrócić także uwagę, że nie wszystkie świadczenia pracodawcy związane z profilaktyczną opieką zdrowotną mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale tylko te, które pozostają w związku z warunkami lub charakterem wykonywanej pracy. Dlatego też jeżeli podatnik nie jest w stanie wykazać, że takie świadczenia związane z profilaktyczną opieką zdrowotną wiążą się z warunkami lub charakterem pracy świadczonej przez jego pracowników, wówczas nie ma on prawa zaliczyć tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, gdyż będzie miało tutaj zastosowanie ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

W zakresie części wniosku dot. wątpliwości Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne postanowienie.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj