Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-732/12-5/MG
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-732/12-5/MG
Data
2012.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
podatnik czynny
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Wnioskodawca może odliczać VAT od zakupionych materiałów budowlanych, które zostaną użyte do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług wykończeniowych. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.



Wniosek ORD-IN 335 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wykończeniowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług wykończeniowych (PKWiU 43.39.Z). Usługi świadczy na rzecz dewelopera, z którym ma zawartą umowę. Usługi wykonywane są w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami Wnioskodawca wystawia na nie faktury z 8% stawką podatku VAT. Do chwili obecnej prace wykończeniowe Wnioskodawca wykonywał z materiałów powierzonych przez zleceniodawcę. Wkrótce Wnioskodawca chce wykonywać dla zleceniodawcy usługi wykończeniowe wraz z materiałami zakupionymi i dostarczanymi przez Wnioskodawcę. Do przeprowadzenia prac wykończeniowych Wnioskodawca będzie kupował następujące materiały: płyty gipsowe, wkręty, kołki, umywalki, baterie, szafki, płytki, farby, fugi, kleje, panele, gips, profile, wanny, brodziki, kabiny prysznicowe, kolana i rurki hydrauliczne, oświetlenie, zestawy podtynkowe, kable, muszle klozetowe, bidety, podkłady pod panele, listwy obróbkowe, lustra itp. Umowa ze zleceniodawcą będzie podpisana na świadczenie usług wykończeniowych z użyciem materiałów własnych na kwotę ogółem. Prace wykończeniowe w budynkach mieszkalnych PKOB 11.22 objęta jest obniżoną stawką VAT 8%. W cenie umownej prac wykończeniowych będzie również wartość zużytych materiałów.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione materiały będą służyły do prac wykończeniowych i remontowych opodatkowanych. Faktury na zakup materiałów do prac wykończeniowych będą wystawiane na podatnika, czyli na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w ramach usług wykończeniowych będzie świadczył następujące usługi: układanie glazury i terakoty, instalowanie aparatury wodno – kanalizacyjnej, kładzenie tynku i gładzi, malowanie, instalowanie kabli elektrycznych, instalowanie armatury do łazienek i kuchni, układanie paneli ściennych i podłogowych, montowanie drzwi i okien, itp.

Świadczone usługi będą wykonywane w ramach budowy. Usługi świadczone są w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowania nie przekracza 150 m2 oraz w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Usługi są świadczone w bryle budynku.

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą – usługi wykończeniowe (PKD 43.39.Z) PKWiU:

  • 43.22 – roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno – kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych: 43.22.11, 43.22.11.0, 43.22.12, 43.22.12.0, 43.22.2, 43.22.20,
  • 43.3 – roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych, 43.31, 43.31.1, 43.31.10, 43.31.10.0,
  • 43.32 – roboty instalacyjne stolarki budowlanej 43.32.1, 43.32.10, 43.32.10.0,
  • 43.33 – roboty związane z wykładaniem posadzek, tapetowaniem i oblicowaniem ścian, 43.33.1, 43.33.10, 43.33.10.0, 43.33.2, 43.33.21, 43.33.21.0, 43.33.29, 43.33.29.0,
  • 43.34 – roboty malarskie i szklarskie, 43.34.1, 43.34.10, 43.34.10.0, 43.34.2, 43.34.20, 43.34.20.0,
  • 43.39 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, 43;39;1, 43;39;11, 43.39.11.0, 43.39.19, 43.39.19.0,
  • 43.99 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych: 43.99.1.

Wnioskodawca świadczy usługi wykończeniowe w bryłach budynku zużywając zakupione materiały (PKWiU):

  • 23.19.12.0 – kształtki chodnikowe, cegły, dachówki do wykładania podłóg i ścian,
  • 23.42 – wyroby sanitarne ceramiczne,
  • 16.23.11.00 – okna i drzwi, ościeżnice i progi z drewna,
  • 22.21.21.0 – sztuczne jelita z utwardzonych białek lub materiałów celulozowych,
  • 22.21.29.0 – pozostałe rury, przewody i węże oraz ich wyposażenie,
  • ex 23.5 – cement, wapno i gips,
  • ex 23.99.19.0 – wyroby z mineralnych surowców niemetalicznych,
  • ex 24.10 – żeliwo, stal i żeliwostopy,
  • ex 24.31 – rury i przewody,
  • 25.72.13.0 – zamknięcia i okucia z zamknięciami,
  • 25.75.14.0 – zawiasy, zamocowania, obsady,
  • 25.94.11.0 – elementy złączne, śruby i wkręty,
  • 25.99.11.0 – zlewy, umywalki, wanny i pozostałe elementy wyposażenia sanitarnego,
  • ex 27.32.11.0 – pozostałe przewody elektryczne do napięć,
  • ex 27.33.14.0 – elementy izolacyjne z tworzyw sztucznych wyłącznie elementy izolacyjne dla budownictwa,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczać VAT w pełnej kwocie 23% od zakupionych materiałów budowlanych, które zostaną użyte do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług wykończeniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany może odliczyć w pełnej kwocie VAT od materiałów budowlanych, które zakupi i wykorzysta w przeprowadzonych pracach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług wykończeniowych (PKWiU 43.39.Z). Usługi świadczy na rzecz dewelopera, z którym ma zawartą umowę. Usługi wykonywane są w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Do chwili obecnej prace wykończeniowe Wnioskodawca wykonywał z materiałów powierzonych przez zleceniodawcę. Wkrótce Wnioskodawca chce wykonywać dla zleceniodawcy usługi wykończeniowe wraz z materiałami zakupionymi i dostarczanymi przeze Wnioskodawcę. Do przeprowadzenia prac wykończeniowych Wnioskodawca będzie kupował następujące materiały: płyty gipsowe, wkręty, kołki, umywalki, baterie, szafki, płytki, farby, fugi, kleje, panele, gips, profile, wanny, brodziki, kabiny prysznicowe, kolana i rurki hydrauliczne, oświetlenie, zestawy podtynkowe, kable, muszle klozetowe, bidety, podkłady pod panele, listwy obróbkowe, lustra itp. Umowa ze zleceniodawcą będzie podpisana na świadczenie usług wykończeniowych z użyciem materiałów własnych na kwotę ogółem. W cenie umownej prac wykończeniowych będzie również wartość zużytych materiałów. Faktury na zakup materiałów do prac wykończeniowych będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w ramach usług wykończeniowych będzie świadczył następujące usługi: układanie glazury i terakoty, instalowanie aparatury wodno – kanalizacyjnej, kładzenie tynku i gładzi, malowanie, instalowanie kabli elektrycznych, instalowanie armatury do łazienek i kuchni, układanie paneli ściennych i podłogowych, montowanie drzwi i okien, itp. Świadczone usługi będą wykonywane w ramach budowy. Usługi świadczone są w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowania nie przekracza 150 m2 oraz w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Usługi są świadczone w bryle budynku.

W interpretacji indywidualnej nr IPTPP1/443-732/12-4/MG tut. Organ wskazał, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Tym samym stwierdzić należy, iż Zainteresowany zakupione materiały będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten będzie spełniony, gdyż nabyte towary będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia towarów wykorzystywanych do świadczenia usług, bowiem będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca może odliczać VAT od zakupionych materiałów budowlanych, które zostaną użyte do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług wykończeniowych. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla usług wykończeniowych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-732/12-4/MG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj