Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VTR1/443-30/07/MF
z 10 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VTR1/443-30/07/MF
Data
2007.05.10



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa
kasa rejestrująca
sprzedaż


Pytanie podatnika
Czy Strona ma prawo do dokonania korekty ewidencji sprzedaży wykazanej przy użyciu kas rejestrujących oraz korekty (obniżenia) podatku VAT należnego po zakończeniu kampanii cukrowniczej, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka uzyskała szczegółowe i kompletne informacje dotyczące ilości zakupionych buraków cukrowych oraz ilości wysłodków wydanych na rzecz poszczególnych plantatorów (w tym wysłodków należnych i sprzedażnych).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1.02.2007r. (data wpływu: 21.02.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. czy Spółka ma prawo do dokonania korekty ewidencji sprzedaży wykazanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz korekty (obniżenia) podatku VAT należnego po zakończeniu kampanii cukrowniczej, Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem cukru. Podczas produkcji cukru, w wyniku licznych procesów chemicznych, z masy buraczanej uzyskuje sie cukier. Po zakończeniu ekstrakcji cukru pozostaje pocięta i mokra masa buraczana, tzw. wysłodki. Stanowią one produkt uboczny powstający w procesie produkcji cukru, który może być wykorzystywany przez rolników przykładowo jako pasza dla zwierząt. Zgodnie z umowa kontraktacyjną , plantatorowi, który dostarczył buraki cukrowe do przerobu, spółka jest zobowiązana wydać wysłodki mokre lub suche odpowiadające masie dostarczonych buraków (wg odpowiednich przeliczników) bez dodatkowej odpłatności ze strony plantatora.Wydanie wysłodków wynika z faktu, iż z punktu widzenia umowy kontraktacji, plantator w całym procesie przerobu buraków pozostaje ich właścicielem w części uzgodnionej pomiędzy stronami. Wydanie wysłodków należnych stanowi jedynie zwrot pozostałości towaru, który został Spółce powierzony w celu ekstrakcji cukru, lecz który nigdy nie stał sie jej własnością.

Do zwrotu wysłodków należnych zobowiązują producentów cukru wymogi Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej Nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Zgodnie z interpretacją organów skarbowych uzyskaną przez Spółkę (pismo Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 20.07.2006r. sygn.: 1471/NUR2/443-157/06/ST) wydanie wysłodków należnych, jako realizacji zobowiązania kontraktacyjnego, pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje także sprzedaży wysłodków (tzw. wysłodków sprzedażnych podlegających opodatkowaniu wg stawki 7%), które pozostaną po wydaniu wysłodków należnych na rzecz rolników. Sprzedaż wysłodków może być dokonywana na rzecz plantatora, który wyrazi chęć odbioru wysłodków ponad przysługującą mu - zgodnie z umową kontraktacyjną- ilość.W trakcie kampanii cukrowniczej (tj. od września do grudnia każdego roku) plantatorzy dokonują dostaw buraków cukrowych z różną częstotliwością i w różnej ilości. Podobnie odbywa się odbiór wysłodków przez plantatorów.

W poszczególnych miesiącach realizacji dostaw buraków cukrowych, Spółka nie jest w stanie technicznie obliczyć całkowitej ilości wysłodków należnych plantatorowi w ramach jednej kampanii, ponieważ nie jest znana ilość buraków, która w tej kampanii zostanie dostarczona przez danego plantatora. W związku z powyższym nie jest możliwe określenie z góry ilości wysłodków należnych danemu rolnikowi.Nie jest też możliwe na etapie wydawania wysłodków poszczególnym plantatorom precyzyjne określenie, jaka ilość wysłodków to wysłodki należne, których wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, a jaka to wysłodki sprzedażne (opodatkowane wg stawki VAT 7%).

W wyniku fiskalizacji każdego wydania wysłodków na rzecz plantatorów, zawyżona zostaje kwota obrotu opodatkowanego przez Spółkę wg stawki 7%, jak również kwot podatku należnego.Mając na uwadze, iż część plantatorów ma status rolników ryczałtowych, na podstawie art 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka jest obowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży wysłodków sprzedażnych przy zastosowaniu kas rejestrujących.W związku z powyższym Strona wniosła o potwierdzenie, że ma prawo do dokonania korekty ewidencji sprzedaży wykazanej przy użyciu kas rejestrujących oraz korekty (obniżenia) podatku VAT należnego po zakończeniu kampanii cukrowniczej, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka uzyskała szczegółowe i kompletne informacje dotyczące ilości zakupionych buraków cukrowych oraz ilości wysłodków wydanych na rzecz poszczególnych plantatorów (w tym wysłodków należnych i sprzedażnych).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.W rozumieniu art. 29 w/cyt ustawy, obrotem o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kas rejestrujących określa rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, któiym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego (....) oraz do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Należy również podkreślić, iż pamięć fiskalna kasy rejestrującej stanowi urządzenie umożliwiające trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia (§ 1 ust. 1 pkt 9 wyżej cytowanego rozporządzenia). Kasa rejestrująca, a w szczególności pamięć fiskalna kasy zostały skonstruowane w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję podatnika, co oznacza, że dane raz wprowadzone do pamięci kasy (transakcja zakończona wydaniem paragonu) nie podlegająjuż modyfikacji.Jednakże zakaz ingerencji w pamięć fiskalną kasy nie oznacza zakazu korekty samej transakcji, gdyż to dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie, a nie sama transakcja sprzedaży.Obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie normują sposobu dokonywania korekt danych liczbowych zaewidencjonowanych w kasie rejestrującej, tym nie mniej, skoro w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, to podatnik ma prawo do samodzielnej korekty danych liczbowych zawartych w raporcie okresowym fiskalnym o wartości które nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Pozbawienie prawa do korekty byłoby sprzeczne z podstawowym obowiązkiem podatnika dotyczącym rzetelnego prowadzenia ewidencji podatkowych, odzwierciedlających rzeczywiste transakcje gospodarcze. Skoro kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej, to korekta taka powinna być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych tj. np. ewidencji korekt. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wskazane jest aby zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a zapisy w niej widniejące pozwalały na określenie prawidłowej kwoty obrotu i podatku należnego.W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż za podstawę do dokonania korekty (obniżenia) obrotu oraz kwot podatku należnego zaewidencjonowanego przy zastosowaniu kas rejestrujących mogą być uznane, sporządzone przez Stronę zestawienia imienne, z których wynikałoby wprost, jaka była rzeczywista ilość i wartość wysłodków należnych i sprzedażnych odebranych przez każdego plantatora w ciągu całej kampanii cukrowej.

Korekty (obniżenia) obrotu opodatkowanego wg stawki 7% oraz korekty podatku VAT należnego wykazanego prze Spółkę w deklaracjach VAT -7 w związku z wydaniem wysłodków (zarówno należnych jak i sprzedażnych) w trakcie trwania kampanii cukrowniczej, należy dokonać w miesiącu w którym Spółka będzie posiadała dokumenty księgowe (zestawienia), na podstawie których będzie mogła ustalić prawidłową kwotę obrotu i podatku należnego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla strony i jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj