Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-175/07-2/AJ
z 3 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-175/07-2/AJ
Data
2007.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
opodatkowanie
spółki
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wydatki sfinansowane przez Spółkę ze środków finansowych otrzymywanych przez Spółkę za pośrednictwem Administratora będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki?



Wniosek ORD-IN 484 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2007 r. (data wpływu 05.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) zamierza przystąpić do Partnerstwa na rzecz rozwoju „X" (zwanego dalej Partnerstwem) w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej „EQUAL” dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (jednego z funduszy strukturalnych UE) na działanie trzecie. Administratorem Partnerstwa jest W S I i Z w R. W ramach Partnerstwa poszczególni jego uczestnicy (Partnerzy) podejmowali różnorodne, społecznie użyteczne działania, ukierunkowane na m.in. zwalczanie nierówności występujących na rynku pracy w Polsce. Działania te obejmowały m.in. badania prowadzone w celu identyfikowania występujących niekorzystnych zjawisk, a także seminaria, szkolenia dotyczące tych zjawisk i sposobów ich eliminacji. Funkcją Spółki jako jednego z członków Partnerstwa będzie upowszechnienie w społeczeństwie informacji o działaniach prowadzonych przez pozostałych partnerów. Spółka będzie miała za zadanie zebrać informacje o przeprowadzonych działaniach, odpowiednio je przetworzyć i opisać, a następnie opublikować w specjalnym dodatku do gazety codziennej „D...".
  2. W celu przystąpienia do Partnerstwa Spółka zawrze Umowę Bilateralną z Administratorem Partnerstwa, a ponadto przystąpi do wielostronnej Umowy o Partnerstwie.

    Finansowaniu podlegać będą koszty kwalifikowane Spółki wykazane w Budżecie Działań, stanowiącym załącznik do Umowy Bilateralnej. Koszty Spółki można podzielić na dwie podstawowe grupy:
    1. wydatki związane ze zbieraniem materiałów od pozostałych partnerów, ich opracowywaniem oraz sporządzeniem artykułów prasowych dotyczących działań podejmowanych przez Partnerstwo i przygotowaniem wspomnianego dodatku do „D..." - takie jak wynagrodzenia dziennikarzy, koszty związane ze zbieraniem materiałów, koszty redakcyjne, itp.
    2. koszty powierzchni we wspomnianym dodatku do „D..." - których wysokość określona zostanie jako wartość powierzchni reklamowej w „D..." kalkulowana według cen znacząco obniżonych w porównaniu do cen stosowanych wobec reklamodawców.


    Zgodnie z postanowieniami umowy bilateralnej Spółka przeniesie na Administratora majątkowe prawa autorskie do utworów powstałych w ramach wykonywania umowy (co jest standardowym rozwiązaniem, wynikającym z przepisów wspólnotowych).

  3. Finansowanie przekazywane będzie Spółce za pośrednictwem Administratora na podstawie wniosku o płatność składanego Administratorowi Partnerstwa. Administrator otrzymuje środki na ten cel od Krajowej Struktury Wsparcia (otrzymującej środki z budżetu państwa), którą dla „I... EQUAL” jest Fundacja „Fundusz Współpracy założona przez Skarb Państwa.
    Finansowanie będzie wpłacane na wyodrębniony rachunek Spółki, przeznaczony wyłącznie na otrzymywanie środków i realizowanie wydatków związanych z celami Partnerstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy przychód Spółki w postaci środków finansowych otrzymywanych za pośrednictwem Administratora, przeznaczonych na pokrycie kosztów wymienionych zarówno w punkcie 2 a) jak i 2 b) powyżej, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy wydatki sfinansowane przez Spółkę ze środków finansowych otrzymywanych przez Spółkę za pośrednictwem Administratora będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Środki finansowe jakie otrzymywać będzie Spółka za pośrednictwem Administratora spełniają wszelkie warunki uznania ich za dotację rozwojową z budżetu państwa.

W myśl art. 96 pkt 16 i art. 200 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 04, ze zm.), środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4 tej ustawy, stanowią dochody budżetu państwa (w art. ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wymieniono natomiast m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - do grona których należy Europejski Fundusz Społeczny). Nie dotyczy to jednak środków, o których mowa w art. 200 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, które nie stanowią dochodów budżetu państwa. Jednak wyłączenie to nie ma zastosowania do środków, których beneficjentem będzie Spółka, gdyż zastrzeżenie to dotyczy łącznie środków przeznaczonych na niektóre programy finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast Spółka otrzymywać będzie środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego. Art. 97 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dochody budżetu państwa przeznaczane są na finansowanie programów i projektów, na których realizację otrzymano środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy. W myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje. Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a) ustawy o finansach publicznych dotacjami są m. in. dotacje rozwojowe. Dotacje rozwojowe to wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

2. Obecnie zatem z technicznego punktu widzenia system przekazywania środków związanych z realizacją programów finansowanych z funduszy strukturalnych UE zorganizowany jest w ten sposób, iż przyznane Polsce środki z funduszy UE stają się dochodem budżetu państwa, a beneficjenci tych środków (realizujący lub współrealizujący poszczególne zadania w ramach poszczególnych programów-jak np. Spółka) uzyskują za pośrednictwem krajowej struktury wsparcia dotacje rozwojowe z budżetu państwa (pochodzące w istocie po części ze środków przekazanych z UE, a po części ze środków „czysto" krajowych). Mechanizm ten został wprowadzony przede wszystkim ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832, ze zm.), jest on nieco odmienny od stosowanego dotychczas, a zmiana była dyktowana chęcią usunięcia przez ustawodawcę instrumentu prefinansowania, który uznany został za nieefektywny i mało przejrzysty- co jednoznacznie wynika z uzasadnienia treści projektu przywołanej ustawy.

3. Administrator zawarł z krajową strukturą wsparcia (Fundacją „F W") umowę o dofinansowanie określonych działań - gdzie zobowiązał się do wykonania określonych działań przy pomocy członków Partnerstwa. Administrator jest zatem beneficjentem środków przeznaczonych na realizację zadania (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - Dz. U. Nr 227, poz. 1658, ze zm.). Spółka zawrze umowę z Administratorem, w ramach której wykonywać będzie określone działania związane z realizacją celu postawionego w umowie o dofinansowanie przed Administratorem jako reprezentantem Partnerstwa. Będzie zatem wykonywać działania przyczyniające się do realizacji zobowiązania przez Administratora zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, dotacje rozwojowe przyznawane są m.in. podmiotom którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (brzmienie obowiązujące od 18 sierpnia 2007 r.).

W konsekwencji należy wskazać, że Spółka będzie otrzymywać środki pochodzące z budżetu państwa, trafiające tam z EFS na realizację określonego programu w ramach „I E”, za pośrednictwem Administratora, dla realizacji zadań bezpośrednio przyczyniających się do wywiązywania się przez beneficjenta ze zobowiązania zawartego w umowie o dofinansowanie, a zatem będzie ona beneficjentem dotacji rozwojowych z budżetu państwa.

4. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) - zwanej dalej ustawą o CIT - wolne od podatku są dotacje budżetowe, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Środki otrzymywane przez Spółkę za pośrednictwem Administratora będą dotacjami z budżetu państwa, nie będąc jednocześnie dopłatami do oprocentowania kredytów bankowych - a zatem środki te w całości, zarówno w części dotyczącej kosztów o których mowa w punkcie 2 a) jak i w punkcie 2 b) przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Powyższy wniosek znajduje jednoznaczne potwierdzenie w stanowisku zaprezentowanym przez Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6793 (z lutego 2007 r.) - odpowiedzi z upoważnienia Ministra udzielił podsekretarz stanu Jacek Dominik. W wyjaśnieniu tym wskazano m.in. "Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (...) U beneficjentów środków pomocowych uzyskane w 2007 r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)".

Jednocześnie wskazać należy, że w związku ze wspomnianą powyżej zmianą mechanizmu finansowania programów w ramach funduszy strukturalnych UE, nieaktualne stało się stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r. (Nr DD 6-8213-8/06/DZ/412) - na skutek wyeliminowaniem mechanizmu prefinansowania.

5. Jako konsekwencja powyższego, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, wydatki sfinansowane przez Spółkę ze środków otrzymanych za pośrednictwem Administratora nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Wspomnieć dodatkowo należy, iż w ustawie o CIT znajduje się jeszcze jedno zwolnienie przedmiotowe, które potencjalnie mogłoby mieć zastosowanie w analizowanej sytuacji. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane m.in. od organizacji międzynarodowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

6. W związku z faktem, iż w istocie środki finansowe otrzymywane przez Spółkę za pośrednictwem Administratora, pochodzą z budżetu UE (tylko technicznie są one przekazywane poprzez budżet państwa) są to zatem środki bezzwrotnej pomocy pochodzące z UE, przekazywane Spółce za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocowych, powinny one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym (w części w jakiej środki te pochodzą rzeczywiście ze środków UE). Jednak mając na uwadze, że zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT obejmuje węższy zakres przypadków, niż zwolnienie sformułowane w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, to drugie, szersze zwolnienie będzie miało zastosowanie w analizowanym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są m.in.:

  • dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (pkt 23 ww. przepisu),


  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (pkt 47 ww. przepisu),


Punkt 47 ust. 1 art. 17 ww. ustawy został dodany ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217 poz. 1589 ze zm.) i na podstawie art. 11 tej ustawy wchodzą w życie w dniu 01.01.2007 r.

Warunkiem zastosowania ww. przepisów jest zatem to aby określone środki (dotacje) Wnioskodawca otrzymał z określonego źródła. Wobec powyższego istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację, tj. z budżetu państwa, rządu państwa obcego itp.

Zgodnie z Programem Inicjatywy Wspólnotowej „Equal” dla Polski 2004-2006 oraz jego uzupełnieniem przyjętymi w drodze rozporządzeń (i stanowiącymi do nich załącznik) Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej „E” dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.) oraz z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej „E” dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172) kwota 178,5 mln EUR została zaplanowana na wdrożenie działań w ramach Programu EQUAL zaprogramowanych na okres 2004-2006 (zobowiązania). 133,9 mln EUR z tej kwoty pochodzić będzie z EFS, a 44,6 mln EUR - z krajowego finansowania publicznego (zgodnie z uzupełnieniem programu całkowity budżet Programu „EQUAL” w Polsce wynosi 178.584.275 EUR).

Wnioskodawca powołując się na ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm) w brzmieniu nadanym m.in. ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) stwierdza, iż przedmiotowe środki w związku z likwidacją instytucji prefinansowania wchodzą do budżetu państwa, co wynika z art. 96 pkt 16 i art. art. 200 ust. 4 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2-4 ustawy, a następnie stanowią dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt. 3a ustawy o finansach publicznych. Z powyższym twierdzeniem wnioskodawcy nie można się zgodzić, ponieważ opiera się ono na przepisach dodanych (art. 106 ust. 2 pkt. 3a) lub w brzmieniu zmienionym (art. 5 ust. 3 pkt 2, art. 96 pkt 16, art. 200) w dniu 29 grudnia 2006 r. przez ww. ustawę zmieniającą z dnia 8 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Program operacyjny - Program Inicjatywy Wspólnotowej „Equal” dla Polski 2004-2006 jest programem, o którym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116 poz. 1206 ze zm.) i który zgodnie z art. 17 ust. 5 tej ustawy został przyjęty w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej „E” dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.). Uzupełnienie tego programu zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej „E” dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172). W odniesieniu zatem do środków z tego programu należy stosować przepisy ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 28.12.2006 r., za wyjątkiem przepisów wprost wskazanych w art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. W takim brzmieniu też przepisy ustawy o finansach publicznych będą używane w dalszej części interpretacji.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przedmiotowe środki w zakresie w jakim pochodzą z budżetu Państwa nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią bowiem dotacji w rozumieniu art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 28.12.2006 r. Jednakże – jak zaznaczono powyżej - większa część środków na finansowanie PIW „Equal” pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Socjalnego.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Status i przepływ środków finansowych w związku z realizacją PIW „E” dla Polski 2004-2006 wynika także z tego programu operacyjnego i jego uzupełnienia, stanowiących odpowiednio załączniki do ww. rozporządzeń w sprawie przyjęcia programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej „E” dla Polski 2004-2006 oraz w sprawie przyjęcia uzupełnienia do tego programu.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Środki te zatem pochodzą z budżetu państwa w całości i jako takie nie mogą być uznane za dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 28.12.2006 r., co w kolei warunkuje zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przedmiotowe środki w całości nie podlegają zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 23 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W opisanym stanie faktycznym Projektodawca (Wnioskodawca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc „usług", których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca). Powyższe także wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt. 23 i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Środki otrzymane przez (Projektodawcę) Wnioskodawcę z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast sfinansowanie wydatków z tych środków nie stanowi zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawy do nieuznania za koszt uzyskania przychodów.

Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Projektodawców (w tym Wnioskodawcy) prowadzących działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj