Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-113/12-6/DS
z 21 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-113/12-6/DS
Data
2012.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
jednostka
korekta
koszt
koszty uzyskania przychodów
leasing
leasing operacyjny
odpisy amortyzacyjne
projekt
przychód
rata
rozliczenie dotacji
skutki podatkowe
środek trwały
środki finansowe
środki pomocowe
wydatek
zakup
zaliczka
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy zaliczka na poczet dotacji unijnej rodzi skutki podatkowe (np. w amortyzacji podatkowej) z dniem otrzymania (metoda kasowa), czy z dniem zatwierdzenia jako dotacji przez NFOŚiGW?
2. Czy dotacja unijna (refundacja, zaliczka) na koszty wcześniej zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodu (wydatki. z wyjątkiem amortyzacji) dotyczących funkcjonowania JRP w ramach działania POIŚ stanowi przychód podatkowy w części nią objętej?
3. Czy czynsze zaliczone w poprzednich okresach rozliczeniowych do kosztów uzyskania przychodu, wynikające z umów leasingu operacyjnego będących przedmiotem dotacji (refundacji), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 04 czerwca 2012 r. (data wpływu 11.06.2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet dotacji,
  • przychodu podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji,
  • kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu nr … (Umowa o dofinansowanie nr …) w ramach działania 2.1. Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.

Paragraf 2 pkt 2 wyżej cytowanej umowy definiuje pochodzenie środków: „2) płatności - należy przez to rozumieć kwotę wsparcia udzielanego Beneficjentowi ze środków publicznych pochodzących z budżetu środków europejskich, przeznaczoną na realizację Projektu w wysokości określonej w par. 6 umowy”.

Dofinansowanie jest udzielane w następujących formach:

  • refundacji (zwrot poniesionych wydatków na środki trwałe i koszty funkcjonowania Zakładu i Jednostki Realizującej Projekt - JRP),
  • zaliczki na przyszłe wydatki kwalifikowane będące przedmiotem umowy.

Dotychczasowe wnioski płatnicze zawierały dokumenty potwierdzające zakup majątku trwałego, opłacenia czynszów leasingowych oraz wydatki związane z działalnością JRP m.in. zestawienia list płac, świadczeń pracowniczych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 04 czerwca 2012 r. doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny wskazując, iż:

  1. Spółka otrzymała zaliczkę na poczet wydatków kwalifikowanych z NFOŚiGW (środki unijne, w rozumieniu przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)). Zaliczki nie udało się rozliczyć w ubiegłym roku (tj. 2011 r.) i została rozliczona i zatwierdzona (ostatecznie) przez NFOŚiGW 09 maja 2012 r. Zaliczkę przeznaczono na dofinansowanie zakupu środków trwałych oraz kosztów działalności Jednostki Realizującej Projekt w Spółce.
    Wpływ zaliczki na poczet dotacji, na przyszłe wydatki kwalifikowane, na rachunek beneficjenta, nastąpił w dniu 11 sierpnia 2011 r. w kwocie 293.583,53 zł. Do końca roku 2011 zaliczka została wydatkowana w kwocie 276.061,12 zł na: leasing samochodu wraz z przyczepą (kapitał), zakup kontenerów socjalnych i ładowarki teleskopowej (środek trwały), zakup usług niematerialnych (prawne, doradcze) i materiałów dotyczących JRP. Niewydatkowana kwota zaliczki na 31 grudnia 2011 r. to 17.522,41 zł.
  2. Umowy leasingowe (przyczepa pow. 2t), (Renault Premium - samochód hakowiec z HDS) zawarte z XXX, spełniają warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla umów leasingu operacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zaliczka na poczet dotacji unijnej rodzi skutki podatkowe (np. w amortyzacji podatkowej) z dniem otrzymania (metoda kasowa), czy z dniem zatwierdzenia jako dotacji przez NFOŚiGW...
  2. Czy dotacja unijna (refundacja, zaliczka) na koszty wcześniej zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodu (wydatki z wyjątkiem amortyzacji) dotyczących funkcjonowania JRP w ramach działania POIŚ stanowi przychód podatkowy w części nią objętej...
  3. Czy czynsze zaliczone w poprzednich okresach rozliczeniowych do kosztów uzyskania przychodu, wynikające z umów leasingu operacyjnego będących przedmiotem dotacji (refundacji), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 1 i 2 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 21 czerwca 2012 r. nr ILPB4/423-113/12-4/DS oraz nr ILPB4/423-113/12-5/DS.

Treść pytań nr 1 i nr 3, jak również własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uwzględnia sprostowanie dokonane przez Spółkę pismem z dnia 04 czerwca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty leasingu operacyjnego (kapitał) objęte otrzymaną dotacją są kosztami podatkowym w rozumieniu przepisów art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest beneficjentem projektu w ramach działania 2.1. Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Dofinansowanie jest udzielane w formie refundacji oraz zaliczek na przyszłe wydatki kwalifikowane będące przedmiotem umowy. Dotychczasowe wnioski płatnicze zawierały dokumenty potwierdzające zakup majątku trwałego, opłacenia czynszów leasingowych oraz wydatki związane z działalnością JRP. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż umowy leasingowe spełniają warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W interpretacjach indywidualnych z dnia … czerwca 2012 r. nr ILPB4/423-113/12-4/DS oraz nr ILPB4/423-113/12-5/DS tut. Organ wskazał, iż środki pieniężne, które otrzymuje Spółka w formie refundacji, stanowią, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie powyższej regulacji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera również w art. 17 ust. 1 katalog dochodów wolnych od podatku.

Spółka opisując stan faktyczny wskazała na zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

W przedmiocie sprawy, kwota dofinansowania otrzymana przez Spółkę stanowić będzie zatem przychód podatkowy w dacie otrzymania, który Spółka wyłączyła z podstawy opodatkowania.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu dotacji unijnej jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane, np. z dotacji.

Powyższe oznacza, iż po otrzymaniu takiej dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Tym samym, w przypadku, gdy otrzymana przez Spółkę dotacja przeznaczona została na pokrycie opłat ustalonych w umowie leasingu (kapitał), jest Ona zobowiązana dokonać korekty czynszów wynikających z umów leasingu operacyjnego w tych miesiącach (okresach), w których wykazała je w wysokości zawyżonej.

Warto podkreślić, iż opisane wyżej zasady korygowania kosztów podatkowych wiążą się z powstaniem zaległości podatkowej i obowiązkiem zapłaty odsetek od zaległości.

Reasumując, opłaty ustalone w umowie leasingu operacyjnego, zaliczone w poprzednich okresach rozliczeniowych do kosztów uzyskania przychodów, wynikające z umów leasingu operacyjnego, które zostały zrefundowane, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca winien dokonać ich wyłączenia w tych miesiącach (okresach), w których wykazał je jako koszty podatkowe.

Końcowo należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj