Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PV-II/4407/14-17/07/2008/MK/PV-IV
z 11 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PV-II/4407/14-17/07/2008/MK/PV-IV
Data
2008.01.11



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
targi
usługi organizowania wystaw, targów i kongresów


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy opodatkować podatkiem od towarów i usług czynności organizowania wystaw, targów i kongresów?


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 08.02.2007r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszkowie z dnia 24.01.2007r. nr 1421/AV/443-101/DEC/KW/07 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizowania wystaw, targów i kongresów, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia:

- odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

W dniu 24.10.2006r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszkowie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizowania wystaw, targów i kongresów.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka jest firmą świadczącą usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Usługa ta sklasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU 74.84.15. Wśród kontrahentów wnioskodawcy znajdują się podmioty zagraniczne. Usługi świadczone dla podmiotów zagranicznych uznawane są przez Stronę za świadczone w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę i jako takie są opodatkowane w kraju kontrahenta zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi organizacji powierzchni wystawowych są ściśle związane z reklamowaniem działalności kontrahentów stąd też wnioskodawcy traktują je jako świadczenie niematerialnej usługi reklamy. W uzupełnieniu do wniosku pismem z dnia 20.01.2007r. wyjaśniono, iż działalność Spółki polega na świadczeniu usług dla kontrahentów unijnych mających siedzibę poza granicami kraju i są one realizowane na terytorium Unii Europejskiej. Świadczone przez Stronę usługi polegają na kompleksowej organizacji powierzchni targowych poprzez projekt, zgromadzenie materiałów, wykonanie plansz, montaż elementów, obsługę i dozór techniczny podczas trwania imprez targowych i również demontaż stoisk wystawienniczych. Wynajem samej powierzchni wystawienniczej leży w gestii podmiotu zlecającego wykonanie zabudowy stoiska.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie postanowieniem z dnia 24.01.2007r. nr 1421/AV/443-101/DEC/KW/07 uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, iż w usługi reklamowe są objęte grupowaniem PKWiU 74.4, natomiast opisane we wniosku usługi zostały przez wnioskodawcę zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.15 jako „usługi organizowanie wystaw, targów i kongresów”. Wobec tego nie można uznać, iż Spółka świadczy usługi reklamowe, wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, które zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy usług. Zdaniem organu pierwszej instancji wykonywane przez Spółkę usługi nie są objęte przepisami szczególnymi dotyczącymi miejsca świadczenia usług określonymi w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług. Dlatego też w przedmiotowej sprawie będzie miała zastosowanie ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług, wyrażona w art. 27 ust. 1 ww. ustawy i usługi polegające na organizacji powierzchni targowych w postaci przygotowania projektu, zgromadzenia materiałów, wykonania plansz, montaż elementów i dozór techniczny podczas trwania imprezy targowej oraz demontaż zabudowy stoisk wystawienniczych będą podlegały opodatkowaniu w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

Strona pismem z dnia 08.02.2007r. wniosła zażalenie na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszkowie wnosząc o jego zmianę. Zdaniem Strony celem usługi polegającej na aranżacji stoisk wystawienniczych, które prezentują profil działalności kontrahentów i jednocześnie eksponujących ich produkty w sposób, który wzbudza zainteresowanie potencjalnych nabywców jest zareklamowanie podmiotu zlecającego i zachęcenie zwiedzających wystawę do nawiązania współpracy. Wnioskodawcy z złożonym zażaleniu poinformowali również, że określając swoją działalność dla celów PKD posiłkowali się symbolem statystycznym 74.84.15 mówiącym o organizowaniu powierzchni wystawowych, jednak zgodnie z wiedzą Strony świadczone usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKD 74.40Z określającym działalność w dziedzinie reklamy. Wnioskodawca wystąpił zatem do Urzędu Statystycznego w Łodzi o oficjalną urzędową klasyfikację usług. W zażaleniu Spółka oparła swoje stwierdzenia o orzeczenie ETS nr C-438/01, z którego wynika, że usługi przygotowania stoiska targowego należy zakwalifikować do usług reklamy, a co za tym idzie winne być opodatkowane w kraju podmiotu zlecającego.

Pismem z dnia 20.04.2007r. Strona zaprezentowała pogląd, iż zgodnie z przepisami VI Dyrektywy oraz postanowieniami ETS usługi pomocnicze powinny być opodatkowane w taki sam sposób jak usługa podstawowa, czyli w przedmiotowym przypadku tak jak wynajęcie powierzchni wystawienniczej. Powołując się na informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Izby Skarbowej w Warszawie nr VO/006-520/04/PP z dnia 07.04.2007r. miejscem świadczenia usług organizacji targów i kongresów jest miejsce położenia wykorzystywanej przez Spółkę nieruchomości. Ponadto załączono opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 20.02.2007r. nr OK.-5672/KU-662/2007 stwierdzającą iż usługi aranżacji stoisk wystawienniczych zleceniodawców, polegające na wyeksponowaniu produktów w sposób, który wzbudzi zainteresowanie potencjalnych nabywców, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.15-00.00 „usługi organizowania wystaw, targów i kongresów”.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ww ustawy).

W świetle powyższych przepisów opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, jednakże aby ocenić w jakim kraju podlegają opodatkowaniu usługi świadczone przez stronę należy jednoznacznie określić miejsce ich świadczenia.

Mianowicie zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 – 6 i art. 28. Od powyższej ogólnej zasady określenia miejsca świadczenia usługi i tym samym miejsca opodatkowania wykonanej czynności przewidziano szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub 2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Natomiast ust. 4 art. 27 ww ustawy zawiera katalog rodzaju usług, których miejscem świadczenia jest kraj nabywcy pod warunkiem świadczenia ich na rzecz powyższych podmiotów. Są to następujące rodzaje usług:1) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji, przeniesienie lub cesja praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;2) reklama;3) doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badanie rynków i opinii publicznej, doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzanie danych i dostarczanie informacji; tłumaczeń;4) usługi bankowe, finansowe i ubezpieczeniowe łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;5) dostarczanie (oddelegowanie) personelu;6) wynajem, dzierżawa lub inne o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;7) telekomunikacyjne;8) nadawcze radiowe i telewizyjne;9) elektroniczne;10) polegające na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;11) usługi agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;12) polegające na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;13) usługi przesyłowe:a. gazu w systemie gazowym,b. energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;14) usługi bezpośrednio związane z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

W niektórych przypadkach miejsce świadczenia może być uzależnione od miejsca faktycznego świadczenia usługi (np. usługi związane z nieruchomościami, usługi transportowe), od rodzaju lub przedmiotu związanego ze świadczonymi usługami (np. usługi reklamy, dostarczania personelu) lub od nabywcy danej usługi i jego siedziby.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jednoznacznie wynika, iż Spółka świadczy usługi organizacji powierzchni targowych w postaci przygotowywania projektu, zgromadzenia materiałów, wykonania plansz, montaż elementów, obsługa i dozór techniczny podczas trwania imprezy targowej oraz demontaż zabudowy stoisk wystawienniczych. Trudno przyjąć, iż są to usługi reklamy, jak twierdzi Strona i są one opodatkowane w kraju nabywcy usługi. Tym bardziej, że z przedstawionej opinii klasyfikacyjnej wynika, iż aranżacja stoisk wystawienniczych zleceniodawców polegająca na wyeksponowaniu produktów w sposób, który wzbudzi zainteresowanie potencjalnych nabywców mieści się w grupowaniu PKWiU 74.87.15-00.00 „usługi organizowania wystaw, targów i kongresów”. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi reklamowe mieszczą się w grupowaniu 74.4, a więc zupełnie odrębnym rozdziale niż usługi organizowania wystaw, targów i kongresów, które mieszczą się w dziale 74.8 – „usługi związane z prowadzeniem interesów pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż usługa organizacji powierzchni targowych w postaci przygotowania projektu, zgromadzenia materiałów, wykonania plansz, montaż elementów, obsługa i dozór techniczny podczas trwania imprezy targowej oraz demontaż zabudowy stoisk wystawienniczych sklasyfikowana w grupowaniu 74.87.15-00.00 „usługi organizowania wystaw, targów i kongresów” nie została wymieniona w katalogu usług określonych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, których miejsce świadczenia stanowi odstępstwo od ogólnej zasady. W konsekwencji, na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności.

We wniosku o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Strona powołała również orzeczenia ETS C-68/92, C-69/02 oraz C-73/92 potwierdzające stwierdzenie wnioskodawcy, iż przedmiotową usługę należy traktować jako niematerialną usługę reklamy opodatkowaną w kraju nabywcy.

Z wyżej powołanych przez Stronę orzeczeń ETS wynika, iż usługi reklamowe należy rozumieć maksymalnie szeroko, włączając w to również wszelkiego rodzaju czynności o charakterze promocyjnym, takie jak np. sprzedaż promocyjną, organizowanie wszelkiego rodzaju imprez o charakterze promocyjnym. Nie jest także dopuszczalne wyłączanie w ustawodawstwie krajowym spod zakresu usług reklamowych niektórych czynności mających oczywisty charakter reklamowy. Jednakże w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie świadczone usługi organizacji powierzchni targowych należy odróżnić od usług reklamy, nawet pojmowanej maksymalnie szeroko, zgodnie z orzeczeniami ETS. Zgodnie z definicją zawartą w Encyklopedii PWN reklama to rodzaj komunikowania perswazyjnego, obejmujący techniki i działania podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę. Czynności wykonywane przez Spółkę nie stanowią rodzaju komunikowania perswazyjnego, są to bowiem działania polegające na przygotowaniu stoiska wystawienniczego, jego aranżacji i zabudowy.

Ponadto piśmie z dnia 20.04.2007r. Strona zauważa, iż świadczone usługi organizowania targów i kongresów będą opodatkowane zgodnie z miejscem położenia wykorzystywanej nieruchomości, powołując przy tym informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 07.04.2007r. nr VO/006-520/04/PP.

Jednakże zgodnie z powołaną przez Stronę informacją o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nr VO/006-520/04/PP oraz pismem Ministerstwa Finansów z dnia 10.05.2005r. nr PP2-813-1057/04/TW/BM6-12987 zawierającego stanowisko w podobnej sprawie, kompleksowe usługi organizowania wystaw, targów i kongresów, klasyfikowane w grupowaniu 74.84.15 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozrządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz 264 z późn. zm.) obejmujące swoim zakresem jako usługę główną wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane z wynajmem tej powierzchni, wówczas dla celów określenia miejsca świadczenia, usługi te powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomościami. Reguła ta ma zastosowanie w przypadku, gdy świadczona usługa ma charakter usługi kompleksowej i obejmuje swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej. W przypadku natomiast świadczenia usług cząstkowych, związanych z organizowaniem wystaw, targów i kongresów i nie mających charakteru usługi kompleksowej, do ustalenia miejsca świadczenia takich usług powinny mieć zastosowanie właściwe regulacje określone w art. 27 – 28 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie wynajem powierzchni wystawienniczej leży w gestii podmiotu zlecającego Spółce wykonanie zabudowy stoisk wystawienniczych.

Skoro więc w katalogu usług określonym w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług nie wymieniono usług organizacji wystaw, targów i kongresów, jak również wynajem powierzchni wystawienniczej nie stanowi części wykonywanej przez Stronę kompleksowej usługi, należy uznać, iż miejscem świadczenia i tym samym miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności.

Końcowo wyjaśnienia wymaga, że na mocy art. 1 pkt 6 w związku z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., nr 217, poz. 1590), od 1 lipca 2007r. obowiązują nowe zasady udzielania interpretacji w indywidualnych sprawach. Jednakże jak stanowi przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy zmieniającej, w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj