Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0119/07/AK
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0119/07/AK
Data
2007.09.12



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
wydatek
wydatki inwestycyjne
zapłata
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy z uwagi na wprowadzenie do systemu prawa podatkowego precyzyjnego określenia dnia poniesienia kosztu budzi, czy od 1 stycznia 2007 roku, za dzień poniesienia wydatku inwestycyjnego w Strefie należy uznać dzień, w którym wydatek inwestycyjny ujęto w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub innego dokumentu, czy też dzień faktycznego wypływu środków pieniężnych z rachunku bankowego Spółki.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie: daty uznania poniesionych wydatków za wydatki inwestycyjne, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej, przysługującej przedsiębiorcy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka prowadzi działalność na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dajej PSSE) na podstawie zezwolenia uzyskanego 15 kwietnia 2002 roku i tym samym korzysta z pomocy publicznej do wysokości 50% wydatków inwestycyjnych, zgodnie z uzyskanym zezwoleniem oraz regulacjami szczegółowymi rozporządzenia PSSE.

Jednym z postawionych w zezwoleniu warunków było poniesienie przez Spółkę na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych – w rozumieniu § 6 Rozporządzenia PSSE – o wartości przekraczającej kwotę 100 mln złotych w terminie do 31.12.2004 roku. Spółka wywiązała się z powyższego warunku, a do chwili obecnej poniosła wydatki zakwalifikowane do objęcia pomocą publiczną w wysokości ok. 270 mln złotych.

Dotychczas Spółka uznawała wydatki inwestycyjne za poniesione w miesiącu, w którym następowało faktyczne wydatkowanie środków pieniężnych, tj. według zasady kasowej. Prawidłowość powyższej metody, stosowanej przez Spółkę, została potwierdzona przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 5 kwietnia 2006r., nr PB4/KA-8213-321-25/06.

Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589), wprowadziła do obiegu prawnego określenie momentu poniesienia kosztu. Zgodnie z obowiązującym od 1stycznia 2007r. brzmieniem art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wątpliwości Wnioskodawcy, z uwagi na wprowadzenie do systemu prawa podatkowego precyzyjnego określenia dnia poniesienia kosztu budzi, czy od 1 stycznia 2007 roku, za dzień poniesienia wydatku inwestycyjnego w Strefie należy uznać dzień, w którym wydatek inwestycyjny ujęto w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub innego dokumentu, czy też dzień faktycznego wypływu środków pieniężnych z rachunku bankowego Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone w Strefie wydatki inwestycyjne, o którym mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia PSSE od 1 stycznia 2007 roku powinny być uznawane jako wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną w momencie ujęcia przedmiotowego wydatku w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub innego dokumentu. Według Spółki rozwiązanie przyjęte w art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy per analogiam stosować także do innych zdarzeń, których skutki w prawie podatkowym są uzależnione od ustalenia momentu poniesienia wydatku, w tym do określenia daty poniesienia wydatku inwestycyjnego w specjalnej strefie ekonomicznej.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007r. nr 42, poz. 274) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tą strefę.

Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisem wykonawczym dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 84, poz. 909 z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn. zm.), a następnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomiczniej (Dz.U. Nr 228, poz. 1667 z późn. zm.).

Przy czym – jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 05.12.2006r. – zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.

Na podstawie § 3 ust.1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 05.12.2006r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm) (...)stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z treścią wym. § 6 rozporządzenia z dnia 05.12.2006r. w brzmieniu obowiązującym od 24.02.2007r. nadanym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 26, poz. 168) za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Jak stanowi § 6 ust. 5 rozporządzenia z dnia 05.12.2006r. cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Z kolei zgodnie z powołanym przez Podatnika art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dodanym z dniem 1 stycznia 2007r. na mocy art. 1 pkt 9 lit. e) ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589) za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny tut. Organ podatkowy zauważa, że pojęcie „kosztów poniesionych” nie zostało zdefiniowane w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych, w rozporządzeniu w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomiczniej, ani również (przed 2007 r.) w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

W doktrynie dominuje pogląd, że poniesienie musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego, jedynie dokonanie odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia. Stanowisko takie wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 05.04.2006r., PB4/KA-8213-321-25/06.

W ocenie tut. Organu podatkowego nie można podzielić stanowiska Wnioskodawcy, iż do określenia daty poniesienia wydatku inwestycyjnego w specjalnej strefie ekonomicznej zastosować należy per analogiam definicję zawartą w art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zauważyć bowiem należy, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomiczniej jest przepisem wykonawczym do ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, a nie przepisem wykonawczym do ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem wyrażenia zawarte w ww. rozporządzeniu w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej nie muszą odpowiadać zakresowi pojęciowemu zawartemu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 16.02.2000r., sygn. akt I S.A./Lu 1540/98 zgodnie z zasadą zakazu stosowania analogii w prawie podatkowym, granic opodatkowania należy szukać w ustawie podatkowej; przez analogię nie można tworzyć nowych podatkowo-prawnych stanów faktycznych podlegających opodatkowaniu, ani też tworzyć nowych stanów faktycznych w zakresie ulg i zwolnień.

Reasumując w ocenie tut. Organu podatkowego nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż ponoszone w Strefie wydatki inwestycyjne, o którym mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia PSSE od 1 stycznia 2007 roku powinny być uznawane jako wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną w momencie ujęcia przedmiotowego wydatku w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub innego dokumentu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj