Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-18/07/743/EU
z 11 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-18/07/743/EU
Data
2007.05.11



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zabezpieczenie akcyzowe --> Zabezpieczenie akcyzowe

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej przez terytorium Polski należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.)?Czy Spółka przewożąc wyroby akcyzowe zharmonizowane pomiędzy składami podatkowymi Wspólnoty Europejskiej może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy? Ponadto, kto jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terenie Wspólnoty przez terytorium Polski?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX złożonym w piśmie z dnia 22.02.2007r. (data wpływu do Urzędu – 01.03.2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 22.03.2007r.(data wpływu do Urzędu – 26.03.2007r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi na terenie Wspólnoty (przez terytorium Polski) oraz złożenia z tego tytułu zabezpieczenia akcyzowego

za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 01.03.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka będzie dokonywać zakupu oleju bazowego (CN 2710 19 99 0, PKWiU 23.20.18) od podmiotu litewskiego, prowadzącego skład podatkowy na Litwie, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie dokonana zostanie sprzedaż towaru podmiotowi słowackiemu i towar zostanie przemieszczony na terytorium Słowacji, bezpośrednio do składu podatkowego prowadzonego przez nabywcę. Spółka będzie dokonywać przemieszczenia oleju bazowego własnym środkiem transportu bądź środkiem transportu należącym do podmiotu działającego na zlecenie Spółki. Trasa przewozu towarów prowadzi przez terytorium kraju.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy w opisanej sytuacji na terytorium kraju ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

Czy Spółka może przewozić ww. towary w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

Czy jest obowiązana wpłacić kwotę zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Stanowisko Podatnika:

W art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. ustawodawca enumeratywnie wymienił czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym – wśród nich jest wewnątrzwspólnotwe nabycie towarów. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy, przez wewnątrzwspólnotwe nabycie towarów należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Oznacza to, by daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów miejscem zakończenia wysyłki towarów musi być terytorium kraju. W sytuacji zaś, gdy towary (olej bazowy) zakupiony przez Spółkę w innym państwie członkowskim (na Litwie) są jedynie przewożone przez terytorium kraju do składu podatkowego położonego na terytorium innego państwa członkowskiego (Słowacja) i tam dokonywana jest dopiero sprzedaż, zdaniem Spółki nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż krajem zakończenia transportu (czyli miejscem dostawy) jest terytorium Słowacji.

Należy także mieć na uwadze, że regulacje dotyczące zdefiniowania pewnych pojęć w aktach prawnych dotyczących podatku akcyzowego w państwach członkowskich winny być oparte na przepisach Dyrektywy Rady Unii nr 92/12/WE z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania. Dotyczy to również definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Z przepisów powołanej dyrektywy wynika, iż ,,...bez uszczerbku dla art. 6, 7 i 8 dyrektywy, podatek akcyzowy staje się wymagalny w przypadku, gdy wyroby dopuszczone do konsumpcji w Państwie Członkowskim są przechowywane do celów handlowych w innym Państwie Członkowskim. W takim przypadku podatek jest należy w Państwie Członkowskim, na którego terytorium wyroby znajdują się i staje się wymagalny od posiadacza wyrobów art. 9 Dyrektywy.”

Ponadto, z treści art. 10 Dyrektywy wynika, iż produkty objęte podatkiem akcyzowym nabyte przez osoby, które są uprawnionymi właścicielami składu podatkowego lub zarejestrowanymi podmiotami gospodarczymi i wysyłane lub transportowane bezpośrednio lub pośrednio przez sprzedawcę lub w jego imieniu, są objęte podatkiem akcyzowym w Państwie Członkowskim przeznaczenia. Dla celów niniejszego artykułu, ,,Państwo Członkowskie przeznaczenia” oznacza Państwo członkowskie, do którego dociera wysyłka lub transport.

Z uwagi na fakt, iż przemieszczanie towarów odbywa się między składami podatkowymi (na Litwie i na Słowacji), zdaniem Spółki, w przedmiotowej sprawie będzie mogła mieć zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy. Zastosowanie procedury zawieszenia akcyzy ma miejsce zarówno, gdy przemieszczanie wyrobów akcyzowych następuje pomiędzy składami podatkowymi, gdy obydwa składy uczestniczące w transakcji są zlokalizowane na terytorium jednego kraju, jak i w sytuacji, gdy przemieszczenie następuje pomiędzy składami podatkowymi, znajdującymi się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Zdaniem Spółki na możliwość zastosowania tej procedury nie ma wpływu fakt, iż nabywca - Spółka nie posiada statusu składu podatkowego. Przemieszczenie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczenie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi – z tym, że podstawową okolicznością która umożliwia zastosowanie tej procedury jest fakt bezpośredniego przemieszczenia towarów pomiędzy składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W takiej sytuacji ADT powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy (czyli podmiot litewski) i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podmiot posiadający status składu podatkowego (czyli na skład podatkowy na Słowacji), będący jednocześnie kontrahentem Spółki i dokonującym zakupu tych wyrobów od Spółki. Podkreślić należy, iż z treści dokumentów przewozowych (list przewozowy CMR) jak i z dokumentu ADT będzie wynikać, iż przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi będzie miało charakter bezpośredni, tj. zarówno w liście przewozowym jak i dokumencie ADT (poz. 7a) będzie wskazane tak samo miejsce dostawy. Po spełnieniu tych wymogów na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podczas przemieszczania ich z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Mając powyższe na uwadze, w przedstawionej na wstępie sytuacji na terytorium kraju nie ma miejsca czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, tak więc zdaniem Spółki, nie będzie ona zobowiązana do wpłaty kwoty zabezpieczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza ich przemieszczenie z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, którym jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej . Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy za terytorium państwa członkowskiego uznaje się terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, które według prawa Wspólnoty jest traktowane jako terytorium tego państwa członkowskiego dla celów stosowania przepisów dotyczących wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, z wyłączeniem terytorium kraju.

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przez terytorium kraju. Zakończenie przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w innym państwie członkowskim (na Słowacji). W związku z tym nabycie wenątrzwspólnotowe następuje na Słowacji.

W przedmiotowej sprawie nie następuje więc wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U.UE.L.92.76.1 z póżn. zm.), co do zasady przepływ towarów podlegających podatkowi akcyzowemu zgodnie z przepisami o zawieszeniu musi odbywać się pomiędzy składami podatkowymi. Ryzyko związane z przepływem wewnątrz Wspólnoty będzie objęte gwarancją przewidzianą przez uprawnionego właściciela składu wysyłki, jak przewidziano w art. 13, lub, w razie konieczności, gwarancją zobowiązującą solidarnie nadawcę i przewoźnika. Właściwe władze Państw Członkowskich mogą zezwolić przewoźnikowi lub właścicielowi wyrobów na dostarczenie gwarancji zamiast gwarancji dostarczanej przez uprawnionego właściciela składu wysyłki. W razie potrzeby Państwa Członkowskie mogą wymagać zapewnienia gwarancji przez odbiorcę.

Szczegółowe warunki gwarancji są ustalone przez Państwa Członkowskie. Gwarancja jest ważna na terenie całej Wspólnoty.

Stosownie do art. 18 Dyrektywy wszystkim wyrobom akcyzowym przemieszczanym między Państwami Członkowskimi, towarzyszy dokument wystawiony przez ich nadawcę. Dokument ten może być albo dokumentem administracyjnym, albo handlowym.

Na podstawie powyższej Dyrektywy do ustawodawstwa krajowego wprowadzono regulację w postaci art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Także art. 27 ust. 4 ustawy stanowi inplementację przepisów wspólnotowych. Zgodnie z nim, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przewożonych wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W przypadku przemieszczania towaru ze składu podatkowego na terytorium Litwy do składu podatkowego na terytorium Słowacji, podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania, będzie podmiot prowadzący skład podatkowy na Litwie. Natomiast z chwilą przyjęcia towaru z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego na Słowacji, podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest podmiot prowadzący skład podatkowy.

Przepisy dyrektywy i ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie warunkują możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego następuje na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, natomiast nie ma znaczenia, kto pozostaje właścicielem wyrobów: skład podatkowy, czy też inny podmiot nie prowadzący własnego składu podatkowego.

W przedstawionym stanie faktycznym na terytorium Polski nie następuje nabycie wewnątrzwspólnotowe. Spółka może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego na Słowacji, jak również dokonywać sprzedaży wyrobów akcyzowych w trakcie ich przemieszczania na Słowację.

Na Spółce nie ciąży obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj