Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PPII/443/1/58/07/10328/06
z 31 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPII/443/1/58/07/10328/06
Data
2007.01.31



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja


Słowa kluczowe
aktualizacja danych
formularze podatkowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
W złożonym wniosku, Spółka zwraca się z pytaniem, czy słusznie uważa, że podatnik nie ma obowiązku dokonywania aktualizacji danych na formularzu VAT-R/UE związanych z kontynuacją wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowych wskazanych w części B.4.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka w związku z zamiarem nabycia usług, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 97 ust. 1, interpretując przepis art. 97 ust. 3 w taki sposób, że adresatem przepisu są podatnicy, o których mowa w art. 15, którzy byli zobowiązani do zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, a okolicznością zastosowania normy jest wykonanie jednej z usług wskazanych w art. 97 ust. 3 ustawy.
W przypadku Spółki, dostawcą usługi miał być podmiot z Niemiec, zarejestrowany jako podatnik niemieckiego podatku od wartości dodanej. Ponadto Spółka uważała, że spełniony jest kolejny warunek przedstawiony w ust. 3, w brzmieniu: „jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług”, bo po podaniu numeru identyfikacyjnego, miejscem wykonania usługi byłby kraj wydającego numer identyfikacyjny, czyli Rzeczpospolita Polska (tzn. usługa podlegałaby podatkowi od towarów i usług w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy), a podmiotem dokonującym dostawy byłby podatnik posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4, w związku z definicją importu usług w art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług). Spółka dokonała zgłoszenia na formularzu VAT-R/UE w dniu 14.02.2005 r., po czym otrzymała potwierdzenie zarejestrowania VAT-5UE datowane na 17.02.2005 r.
W dniu 21.09.2006 r. (biorąc pod uwagę datę wystawienia faktury przez sprzedającego) Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), a w związku z tą transakcją dokonała zgłoszenia aktualizującego w dniu 11.10.2006 r. na formularzu VAT-R/UE traktując pozycje B.4 formularza jako odrębne tytuły podlegające aktualizacji.
Zdaniem Spółki, podatnik nie ma obowiązku aktualizacji danych na formularzu VAT-R/UE w związku z kontynuacją wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowych. Wynika to z brzmienia art. 96 ust. 12, który odnosi się do danych zawartych jedynie na formularzu VAT-R. Natomiast obowiązki nałożone na podmioty dokonujące transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie aktualizacji danych (tj. obowiązki wskazane w art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług) dotyczą:
a) obowiązku zgłoszenia (art. 97 ust. 1-3),
b) obowiązku aktualizacji danych w związku z wystąpieniem WDT (art. 97 ust. 12),
c) obowiązku zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowych, zgodnie z art. 97 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, Spółka uważa, że Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 5 kwietnia 2004 r. przekroczył kompetencje wskazane w delegacji na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w taki sposób, że nałożył na podatników obowiązek aktualizacji danych związanych z kontynuacją wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowych, nie wynikający z ustawy.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6. Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.
Zawiadomienia, o którym mowa w powołanych powyżej przepisach dokonuje się przy pomocy informacji VAT-R/UE, której wzór określony został w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539 ze zm.).
Odnosząc się do wątpliwości Podatnika związanych z obowiązkiem aktualizacji danych zawartych w informacji VAT-R/UE, wskazać należy w pierwszej kolejności, iż zgodnie z art. 97 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, nie zgłosił, iż zamierza rozpocząć dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, podatnik ten jest zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem dokonania takiej pierwszej dostawy. Ponadto, stosownie do art. 97 ust. 13 ustawy, w przypadku zaprzestania przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 3, podmiot ten jest obowiązany na piśmie zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego; zgłoszenie składa się w terminie 15 dni, licząc od dnia zaistnienia tej okoliczności. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 13, stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE (art. 97 ust. 14 ustawy). Powołany art. 97 ust. 13 dotyczy zatem sytuacji, gdy podatnik zaprzestał wykonywania wszystkich czynności objętych zakresem informacji VAT-R/UE.
Powyższe regulacje zawarte w art. 97 ust. 12 i 13 ustawy o podatku od towarów i usług nie są jednak jedynymi przepisami dotyczącymi aktualizacji danych zawartych w informacji VAT-R/UE. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż informacja VAT-R/UE – jak wynika z jej wzoru zawartego w powołanym już rozporządzeniu – stanowi załącznik do zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, o którym mowa w art. 96 ustawy. Ponadto, wskazać należy, iż zawiadomienia, o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy (czyli dotyczącego okoliczności objętych zakresem informacji VAT-R/UE) dokonuje się w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ustawy. Oznacza to, iż informacja VAT-R/UE oraz formularz VAT-R stanowią łącznie jedną całość – zgłoszenie rejestracyjne. W konsekwencji, w ocenie tut. Organu podatkowego, do informacji VAT-R/UE stosuje się również art. 96 ust. 12 ustawy, zgodnie z którym, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Dodatkowym argumentem przemawiającym za taką interpretacją jest struktura formularza VAT-R/UE, w którym odrębnie potraktowane zostały poszczególne czynności. Jeżeli ustawodawca w przypadku zaprzestania wykonywania czynności zainteresowany byłby – jak wskazuje Podatnik – jedynie zaprzestaniem ich wykonywania w ogóle, bezcelowym byłoby wyszczególnianie odmiennych opcji (pole B.6 i B.7). Odmienne podstawy prawne aktualizacji związanej z określonymi okolicznościami skutkują natomiast odmiennymi terminami, w jakich aktualizacji tych należy dokonać.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż przedstawione przez Spółkę stanowisko jest nieprawidłowe. Wprawdzie sama okoliczność kontynuacji wykonywania czynności wewnątrzwspólnotowej nie jest przesłanką aktualizacji danych (dane w tym zakresie się bowiem nie zmieniły – czynność jest nadal wykonywana), jednakże w przypadku dokonywania aktualizacji związanej z rozpoczęciem lub zaprzestaniem wykonywania innej czynności – podatnik powinien uwzględnić w informacji VAT-R/UE także czynności, których wykonywanie jest kontynuowane (tak aby informacja odzwierciedlała aktualny stan faktyczny).
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj