Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ełku
US.III/415-2/07
z 8 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-2/07
Data
2007.03.08



Autor
Urząd Skarbowy w Ełku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
informacja podatkowa
podstawa opodatkowania
zwrot świadczenia


Pytanie podatnika
1) Czy umorzona wartość nienależnie otrzymanych świadczeń rodzinnych podlega opodatkowaniu pod. doch. od osób fizycznych?
2) Czy istnieje i w jakich sytuacjach obowiązek sporządzania ORD-TK?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.01.2007 r. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ełku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku stwierdza, że przedstawione stanowisko w piśmie z dnia 16.01.2007 r. w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umorzonych, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i sporządzania informacji PIT- 8C jest nieprawidłowe, w kwestii sporządzania informacji ORD-TK jest prawidłowe.

Pismem z dnia 16.01.2007 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie umorzonych, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych oraz w zakresie sporządzania informacji ORD-TK.

W złożonym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I. Dwie osoby w 2006 roku zobowiązane były do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z odsetkami na rzecz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ełku. Świadczenia te przez ww. zostały zwrócone w części. Pozostała część zobowiązania decyzją Kierownika GOPS z uwagi na trudną sytuację materialną świadczeniobiorców została umorzona.

Powołując się na przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, późn. zm 176 ze zm.), zgodnie z którym świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zaliczki alimentacyjne oraz zasiłki porodowe wypłacone na podstawie odrębnych przepisów są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca uznał, że nie powinien sporządzać podatnikom informacji PIT-8C, gdyż nie należy wykazywać dochodów (przychodów) zwolnionych od podatku dochodowego.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 9 tego artykułu źródłem przychodów są tzw. „inne źródła”.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art.17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opisanym stanie faktycznym umorzenie przez Wnioskodawcę kwot nienależnie pobranych zasiłków stanowi nieodpłatne świadczenie, które jest przychodem dla świadczeniobiorców na podstawie przepisu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód uzyskiwany przez te osoby, z ww. tytułu jest przychodem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie traktowany jako przychód z tzw. „innych źródeł”.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się m.in. dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (...).

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (..) są obowiązane sporządzać informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...).

Obowiązek sporządzenia imiennej informacji wzór PIT-8C występuje zarówno w sytuacji, gdy wyżej wymienione osoby dokonywały na rzecz podatników świadczeń o charakterze pieniężnym, jak i niepieniężnym.

Zatem na podstawie powołanych wyżej przepisów organ podatkowy stwierdza, że przychody z tytułu umorzonych nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca kwotę przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń jest obowiązany wykazać w informacji PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania.

II. W kwestii składania informacji o umowach mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokości zobowiązania podatkowego innych osób (ORD-TK) przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ełku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku uprzejmie wyjaśnia.Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) rozróżniają dwie sytuacje, w których występuje obowiązek składania informacji o umowach mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego:

  • na pisemne żądanie organu podatkowego,
  • oraz bez wezwania organu podatkowego.

Obowiązek sporządzania i przekazywania informacji ORD-TK na żądanie organu podatkowego w przedmiocie zdarzeń wynikających ze stosunków cywilno-prawnych albo z prawa pracy, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego osób lub jednostek, z którymi zawarto umowę dotyczy, zgodnie z art. 82 § 1 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości, prawnej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 82 § 5 Ordynacji podatkowej organ podatkowy określa zakres żądanych informacji oraz termin ich przekazania.

W myśl art. 82 § 6 pkt 2 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia organy administracji rządowej lub samorządowej obowiązane do przekazywania informacji podatkowych bez wezwania przez organ podatkowy, zakres tych informacji, a także tryb ich sporządzania oraz terminy przekazywania.

Jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej obowiązane są do sporządzania informacji, jeżeli suma należności albo suma zobowiązań wynikająca z takich umów zawartych w roku podatkowym z tym samym podmiotem przekroczyła równowartość 10.000 euro - w takim przypadku obowiązek sporządzania informacji ORD-TK dotyczy wszystkich umów zawartych z tym podmiotem bez względu na wartość należności lub zobowiązań wynikającą z poszczególnych umów.

Informacje, o których mowa wyżej sporządza się za okresy wskazane w żądaniu naczelnika urzędu skarbowego i przekazuje w terminie 30 dni od dnia doręczenia żądania - § 2 ust. 1, pkt 1 oraz § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Dz.U. Nr 240, poz. 2061 z późn. zm.).

Bez wezwania organu podatkowego, na mocy art. 82 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Paragraf 4 pkt 3 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów określa sytuacje, w których nie występuje obowiązek sporządzania opisanych wyżej informacji podatkowych. Ma to miejsce wówczas gdy umowy, z których wynika obowiązek informowania organów podatkowych:

  • zostały zawarte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych;
  • dotyczą kredytu albo pożyczki zawartej przez banki i agencje rządowe z osobami wymienionymi w § 2 ust. 1;
  • zostały objęte, zgodnie z odrębnymi przepisami, tajemnicą państwową lub bankową;
  • związane są z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnot samorządowych, w szczególności z usługami komunalnymi.

Kolejny obowiązek informowania bez wezwania organu podatkowego, został określony w art. 82a § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z treścią którego, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do gromadzenia, sporządzania i przekazywania, informacji o wynagrodzeniach za świadczone na ich rzecz usługi (wykonywaną pracę), wypłacanych przez podmiot będący nierezydentem osobom fizycznym będącym nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, świadczącym te usługi (wykonującym pracę), jeżeli:

  1. w związku z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innymi ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, może to mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego osób otrzymujących wynagrodzenie;
  2. podmiot będący nierezydentem bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu lub kontroli podmiotu, którego dotyczy obowiązek informacyjny, albo posiada udział w kapitale tego podmiotu uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu.

Wzór informacji o umowach mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego ORD-TK został określony w załączniku Nr 1 powołanego rozporządzenia. Obowiązek jej sporządzenia dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji określonych § 2 tego rozporządzenia pod warunkiem braku przesłanek zwalniających z tego obowiązku określonych w § 4 pkt. 3 rozporządzenia.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie wystąpi zatem obowiązek sporządzania informacji ORD-TK bez wezwania organu podatkowego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja traci moc wiążącą w przypadku zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z art. 222, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj