Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PV-I/4407/14-140/06/JM
z 30 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PV-I/4407/14-140/06/JM
Data
2007.01.30



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
termin zwrotu
zwrot różnicy podatku


Pytanie podatnika
Czy można złożyć wniosek o przyśpieszony zwrot różnicy podatku w kwocie mniejszej niż wynikająca z deklaracji VAT-7, tzn. wniosek obejmowałby różnicę odpowiadającą części zapłaconych faktur?


D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8/2005, poz.60, z późn. zmianami), po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez firmę H sp.j. , na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście z dnia 09.11.2006 r. znak 1435/PP1/443-123/06/JK uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2006 r. (uzupełniony pismem z dn. 21.08.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


p o s t a n a w i a


odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście.


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dnia 09.08.2006 r. (uzupełniony pismem z dn. 21.08.2006 r.) H sp.j. wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście z zapytaniem czy może złożyć wniosek o przyśpieszony zwrot różnicy podatku w kwocie mniejszej niż wynikająca z deklaracji VAT-7, tzn. wniosek obejmowałby różnicę odpowiadającą części zapłaconych faktur.

Według Strony zwrot różnicy podatku od towarów i usług może być dokonany przez urząd skarbowy w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7 także w sytuacji, gdy podatnik złożył wniosek o ten zwrot w wysokości innej (mniejszej) niż wynikająca z deklaracji.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście wydał postanowienie z dnia 09.11.2006 r. znak 1435/PP1/443-123/06/JK uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy.Na powyższe postanowienie H sp.j. wniosła zażalenie, w którym nie zgodziła się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W ocenie podatnika stanowisko zawarte w zaskarżonym postanowieniu nie znajduje potwierdzenia w ustawie z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem Strony w deklaracji VAT-7 podana jest ogólna kwota do zwrotu w terminie 60 dni, natomiast kwotę do zwrotu w terminie przyśpieszonym należy podać w załączonym wniosku.


Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:

Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

Podstawowym terminem zwrotu, określonym w art. 87 ust. 2 w/w ustawy o VAT, jest termin 60-dniowy, liczony od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Podatnik może ubiegać się o bezpośredni zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni w następujących sytuacjach: - w przypadku nabycia towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – w wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do tych środków, bądź - w przypadku gdy podatnik wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu stawkami niższymi niż 22% - w wysokości stanowiącej 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż podstawowa, - w przypadku nabycia gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostaną one zaliczone do środków trwałych nabywcy, oraz - w przypadku uzyskania obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego na terytorium Polski.

Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289),

2) dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis art. 87 ust. 6 ustawy o VAT wymaga więc, aby „kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji” wynikały z faktur, które zostały w całości zapłacone. Oznacza to, że ustawodawca żąda, aby wszystkie faktury – a nie tylko te odnoszące się do uprawnienia podatnika otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, z których wynika podatek naliczony wykazany w deklaracji, zostały w całości zapłacone.

A zatem w opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, podatnik może oczywiście żądać przyśpieszonego zwrotu tylko części różnicy podatku, ale pokrycie w zapłaconych fakturach musi mieć cały podatek naliczony wykazany w deklaracji VAT-7.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj