Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423/299/EG/06
z 16 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423/299/EG/06
Data
2007.02.16



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odsetki
przychód
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy kwoty pochodzące z odsetek od środków Funduszu Spójności należy traktować jako przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnoszący pytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, że Spółka na mocy Memorandum Finansowego nr 2000/PL/16/P/PE/016 stała się beneficjentem środków unijnych z Funduszu ISPA (obecnie Fundusz Spójności) na projekt „Poprawa jakości wody w Szczecinie”. W celu realizacji tego projektu w dniu 18 grudnia 2003 r. zostało podpisane porozumienie z Narodowym Funduszem Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska w Warszawie. Zapisy porozumienia oraz „Podręcznika procedur wdrażania ISPA” zobowiązują Spółkę do prowadzenia odrębnej dwuwalutowej ewidencji nakładów inwestycyjnych oraz otwarcia wydzielonych rachunków bankowych do obsługi projektu. Zgodnie z art. 7 pkt 3 i 4 porozumienia z dnia 18 grudnia 2003 r. z NFOŚiGW w sprawie realizacji projektu odsetki narosłe od środków Funduszu Spójności, zgromadzonych na rachunku bankowym projektu w NBP przekazywane są po upływie każdego kwartału na subkonto dla odsetek u beneficjenta. Środki te, jak również narosłe na rachunku beneficjenta odsetki od dotacji z Funduszu Spójności mogą być wykorzystane przez ZWiK Sp. z o.o. tylko na pokrycie wydatków na budowę środków trwałych z tytułu udziału własnego.

Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów pismem DD 6/8213-241/DZ/06/6940 z dnia 23.08.2006r. adresowanym przez Departament Instytucji Płatniczej MF do podmiotów odpowiedzialnych za realizację projektów Funduszu Spójności wskazał, iż kwoty pochodzące z odsetek stanowią pomoc w części finansowanej ze środków krajowych, która jest ujmowana w ogólnym wskaźniku wsparcia finansowego danego projektu inwestycyjnego.

Zdaniem podatnika w związku z powyższym zasadne jest zwrócenie się o interpretację przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6a w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2000r. Nr 64, poz. 654 z późn. zm.).

Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii, czy kwoty pochodzące z odsetek od środków Funduszu Spójności należy traktować jako przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Na tle takich okoliczności podatnik formułuje stanowisko, iż biorąc pod uwagę przeznaczenie, procedurę otrzymywania środków pomocy z Funduszu Spójności jak i ich wykorzystanie należy stwierdzić, iż u beneficjenta otrzymana pomoc z FS, w tym również odsetki od tych środków, stanowią zwrot poniesionych wydatków na projekt inwestycyjny objęty pomocą.

Stosownie do postanowień przepisów art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków na nabycie albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych (tzw. wydatki inwestycyjne). Jeżeli zatem ZWiK Sp. z o.o. otrzymała pomoc ze środków Funduszu Spójności oraz odsetki od tych środków jako zwrot poniesionych wydatków na inwestycje, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (art. 12 ust. 4 pkt 6a updop).

Stanowisko podatnika jest zgodne z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie Ministerstwa Finansów RP znak DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 23 sierpnia 2006 r. skierowanym na podstawie art. 14 §1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) do Dyrektorów Izb Skarbowych, Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Skarbowych.

„W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów”.

Zdaniem podatnika, zaprezentowane stanowisko wydaje sie być zgodnym z treścią jak i duchem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a przede wszystkim spełnia postulat spójności i jednolitości prawa podatkowego.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego: art. 12 ust. 4 pkt 6a, art. 16 ust. 1 pkt 1 i pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z postanowieniami art. 16 ust 1 pkt 1 ustawy, m.in. nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów albo wytworzenia we własnym zakresie innych środków trwałych lub ich ulepszenie, a więc wydatków na inwestycje.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka na podstawie Memorandum Finansowego Nr 2000/PL/16/P/PE/016 stała się beneficjentem środków unijnych z Funduszu Spójności na projekt „Poprawa jakości wody w Szczecinie”. W celu realizacji tego projektu Spółka podpisała porozumienie z Narodowym Funduszem Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska zobowiązując się do prowadzenia odrębnej ewidencji nakładów inwestycyjnych oraz otwarcia wydzielonych rachunków bankowych do obsługi projektu. Narosłe od środków Funduszu Spójności odsetki przekazywane są po upływie kwartału na subkonto dla odsetek u beneficjenta. Środki te, jak i odsetki mogą być wykorzystane przez Spółkę wyłącznie na pokrycie wydatków na budowę środków trwałych z tytułu udziału własnego.

Kwoty pochodzące z odsetek zgromadzone na rachunku należą do państwa członkowskiego i mogą być wykorzystane na pokrycie wydatków kwalifikowanych w części współfinansowania krajowego. Zatem, kwoty pochodzące z odsetek stanowią pomoc w części finansowanej ze środków krajowych, która jest ujmowana w ogólnym wskaźniku wsparcia finansowego danego projektu inwestycyjnego.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit.b i c ustawy), a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy.

Reasumując, nie należy zaliczać do przychodów odsetek narosłych od otrzymanego dofinansowania inwestycji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie – zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj