Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-327/08/ICz
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-327/08/ICz
Data
2008.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
budynek używany
dostawa
grunty
towar używany


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy nieruchomości gruntowej wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami.



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2008r. (data wpływu 4 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami.

W dniu 23 czerwca 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, w związku z zamiarem zbycia w trybie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. nr 261, poz. 2603 ze zm.) zabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy, zwróciła się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w następującym stanie faktycznym:

Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej na trzech działkach oznaczonych nr ewid. X, XXX/X, XXX/X o łącznej powierzchni 42.900 m2, sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków (inne tereny zabudowane), zabudowanej budynkami administracyjno-magazynowo-produkcyjnymi, o łącznej powierzchni użytkowej 3.399 m2, stanowiącej dawną bazę Spółdzielni Usług Rolniczych.

Własność nieruchomości gruntowej stwierdzona została decyzją z dnia 23 maja 2007r. Wojewody na podstawie, której Gmina, wcześniej władająca w imieniu Skarbu Państwa, nabyła własność z mocy prawa nieodpłatnie.

Prawa własności do budynków dawnej bazy Spółdzielni Usług Rolniczych, Gmina nabyła, zgodnie z umową z Syndykiem masy upadłości Spółdzielni usług rolniczych, na podstawie decyzji z dnia 3 grudnia 2007r. Wójta Gminy o stwierdzeniu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości i przeniesieniu na Gminę własności nieruchomości budowlanych na podstawie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Budynki te zostały wybudowane przez Spółdzielnię Usług Rolniczych w latach 70-tych XX wieku i do chwili obecnej nie podlegały modernizacji. W skład byłej bazy Spółdzielni Usług Rolniczych wchodzą:

    - budynek biurowy dwukondygnacyjny o powierzchni 260 m2,
    - hala produkcyjna o powierzchni 360 m2,
    - trzy budynki produkcyjne (brojlernie) - każdy o powierzchni 940 m2,
    - magazyn parterowy o powierzchni 325 m2,
    - budynek garażowy o powierzchni 350 m2,
    - budynek kotłowni o powierzchni 224 m22.

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 czerwca 2008r. Wnioskodawca informuje, że czynność nabycia własności budynków dawnej bazy Spółdzielni Usług Rolniczych nie została opodatkowania podatkiem VAT. Czynność ta została dokonana zgodnie z umową z dnia 30 listopada 2007r. zawartą z Syndykiem masy upadłości Spółdzielni o przeniesieniu praw majątkowych na rzecz Gminy, na podstawie decyzji z dnia 3 grudnia 2007r. Wójta Gminy o stwierdzeniu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości i przeniesieniu na Gminę prawa własności nieruchomości budowlanych na podstawie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Syndyk masy upadłości Spółdzielni Usług Rolniczych nie wystawił faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zbycie w całości przedmiotowej nieruchomości odpowiada dostawie towarów używanych i podlega w całości zwolnieniu z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie w całości przedmiotowej nieruchomości odpowiada dostawie towarów używanych i podlega w całości zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicja towaru, skonstruowana na potrzeby podatku od towarów i usług, zawarta została w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jej brzmieniem przez pojęcie towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, zgodnie z art. 43 ust. 2 ww. ustawy, rozumie się budynki, budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Równocześnie w ust. 6 tegoż artykułu wskazano, że zwolnień nie stosuje się do sprzedaży używanych budynków, budowli lub ich części, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli podatnik przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania poniósł wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości stanowiącej co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków i użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby cytowany przepis art. 43 ust. 6, wyłączający zwolnienie od podatku VAT, znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza konieczność zastosowania zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nabyte budynki (budynek biurowy dwukondygnacyjny, hala produkcyjna, trzy budynki produkcyjne (brojlernie), magazyn parterowy, budynek garażowy, budynek kotłowni) zostały wybudowane w latach 70-tych XX wieku, czynność zbycia własności budynków dawnej bazy Spółdzielni Usług Rolniczych nie została opodatkowania podatkiem VAT. Syndyk masy upadłości Spółdzielni Usług Rolniczych nie wystawił faktury VAT.

Zatem budynki, o których mowa we wniosku, są towarem używanym w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż do chwili obecnej budynki nie podlegały modernizacji.

Tym samym nie zrealizowała się jedna z przesłanek wymienionych w art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem przepis ten nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, planowana dostawa budynków administracyjno-magazynowo-produkcyjnych, o której mowa we wniosku, będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki uregulowane zostało w przepisie art. 29 ust. 5 powołanej ustawy, który stanowi, iż w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku dostawy nieruchomości zabudowanej jest łączna wartość gruntu oraz budynku trwale z gruntem związanego, co skutkuje koniecznością opodatkowania budynku i gruntu według tej samej stawki - właściwej dla budynku.

Zatem, jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony, o ile budynki są trwale z gruntem związane.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż sprzedaż budynków administracyjno-magazynowo-produkcyjnych będzie korzystała ze zwolnienia, to również zbycie gruntu na, którym znajdują się przedmiotowe budynki będzie zwolnione, pod warunkiem iż budynki te są trwale z gruntem związane.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii opodatkowania przeniesienia własności budynków przez syndyka na rzecz Gminy B..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj