Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-46/08-2/MM
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-46/08-2/MM
Data
2008.03.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pracownik
szkolenie pracownicze
wydatki szkoleniowe
wyżywienie
zakup żywności


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na artykuły żywności dla uczestników szkolenia (w tym faworki)?



Wniosek ORD-IN 479 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 27.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 15.02.2007 r. o godzinie 9.00 w siedzibie Wnioskodawcy w G.W. odbyło się szkolenie pracowników. W programie szkolenia przewidziano:

  1. Powitanie pracowników.
  2. Szkolenie nt. konstruowania wniosków grantowych do Narodowego Centrum Kultury, przedstawienie nowych sposobów formułowania wniosków, tematów.
  3. Wybór zespołów roboczych do konstruowania poszczególnych grantów.
  4. Informacje o sposobie rozliczania grantów.
  5. Zakończenie szkolenia.


Z uwagi na to, iż dzień szkolenia przypadał w tzw. „tłusty czwartek”, zakupiono dla uczestników szkolenia jako poczęstunek m.in. faworki – tradycyjnie wypiekane w tym dniu ciastka. Za artykuły żywnościowe wystawiona została faktura VAT.

Na spotkaniu szkoleniowym obecni byli:

  • pracownicy działalności podstawowej,
  • pracownicy działu administracji,
  • księgowość.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na artykuły żywnościowe dla uczestników szkolenia (w tym faworki)...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację spotkania szkoleniowego Muzeum mogą być kosztem uzyskania przychodów. Spotkanie miało na celu szkolenie pracowników, a rodzaj artykułów żywnościowych, w tym wybór ciastek nie zmienił charakteru i celu spotkania szkoleniowego. Wydatek ten nie stanowi również kosztów reprezentacji Muzeum, która oznacza działania na zewnątrz skierowane do kontrahentów. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów wydatki na „usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”, ale tylko wtedy, gdy wiążą się z reprezentacją. Natomiast spotkanie miało „wewnętrzny” charakter szkolenia. Wydatki na jego przygotowanie to koszty Muzeum i jako takie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15. ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Muzeum poniosło wydatki związane ze szkoleniem pracowników. Poniesione koszty dotyczyły zakupu artykułów żywnościowych dla uczestników szkolenia. Wydatki poniesione na przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, związane z podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ustawy. Zatem, oceny możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w oparciu o przepis art. 15 ust 1 tej ustawy. Wydatki na szkolenie lub dokształcanie pracowników trudno przypisać konkretnym przychodom, ale wyższe kwalifikacje pracowników wpływają na jakość wykonywanej przez nich pracy, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie danej jednostki np. muzeum. Wydatki, takie jak koszty zakupu artykułów żywnościowych Wnioskodawca może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli odbyte szkolenie miało na celu uzupełnienie bądź zdobycie wiedzy związanej bezpośrednio z pracą wykonywaną na rzecz Wnioskodawcy.

Reasumując, wydatki mające związek z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników oraz ich w tym czasie wyżywienia mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy, racjonalności dla osiągnięcia przychodu. W tym przypadku obok dowodów księgowych należy sporządzić dokumentację, z której jednoznacznie będzie wynikać charakter szkoleniowy danego spotkania (np. plan szkolenia) oraz, że szkolenie zostało skierowane wyłącznie do pracowników firmy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj